• Anonym (Orolig)

    3-åring råkat få i sig antidepressiva

    Min dotter som fyller 3 år om drygt 2 veckor har råkat få i sig 10 mg antidepressiva, Escitalopram Krka. Någon som vet hur farligt det är och vad jag kan förvänta mig för symptom? 
    Är jätteorolig, vet att en tablett inte gör så mycket men iom att hon är så liten i både ålder och kropp så gör det mig ändå orolig. Ska jag vänta ut det bara eller ringa till vc?

    Och snälla inga kommentarer att det var oansvarigt, de ligger högt uppe men märkte inte att hon tagit stolen och tagit dem då hon trodde att det var tuggummi. 

  • Svar på tråden 3-åring råkat få i sig antidepressiva
  • Anonym (112)

    Ring 112 och be att få bli kopplad till Giftinformationscentralen. Genast. 

  • Drottningen1970

    Om du ens tänker tanken att man kanske kan vänta ut det ock se vad som händer så är du uppenbarligen en helt olämplig förälder som helt saknar förmåga att hantera oförutsedda och potentiellt farliga situationer. Det är ju för fan inte klokt??

    Du måste skoja? Du sitter och driver med oss för att se när folk blir upprörda eller?

  • Anonym (ssk)

    Barnets ekg behöver övervakas under några timmar (kanske natten), så du bör kontakta sjukvården.
    Men du behöver inte oroa dig nämnvärt, 10 mg är ingen dödlig dos. Dom som råkar illa ut är dom som överdoserat escitalopram i kombination med andra mediciner. Escitalopram på doser över 400 mg så är inte en dödligt, så länge det inte är i kombination med andra mediciner. 

    Men som sagt, vissa kan vara känsliga för det, och hjärtat bör övervakas. Och med tanke på barnets låga ålder så ska det träffa en läkare snarast. 

    Det händer ofta att barn får i sig något dom inte skulle ha, så var inte så hård mot dig själv. En olycka är just en olycka, och du är inte den första och inte den sista.

  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-22 18:42:32 följande:

    Om du ens tänker tanken att man kanske kan vänta ut det ock se vad som händer så är du uppenbarligen en helt olämplig förälder som helt saknar förmåga att hantera oförutsedda och potentiellt farliga situationer. Det är ju för fan inte klokt??

    Du måste skoja? Du sitter och driver med oss för att se när folk blir upprörda eller?


    Ringde dit nu och personen svarade att det inte var några problem alls så jo, uppenbarligen var jag inte helt ute och cyklade när jag tänkte att det kunde vara ett av alternativen att vänta ut det? Så gå och sov eller något. Hela incidenten skedde för ca 20 min, tror du jag gått runt i timmar och funderat om jag ska vänta eller inte? Jag skrev inlägget snabbt efter. 
  • FtS70

    Det finns studier gjorda på barn i samma ålder som behandlats med escitalopram, men självklart skall vården kontaktas. Det har säkert TS redan gjort.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2019-06-22 18:50:46 följande:

    Barnets ekg behöver övervakas under några timmar (kanske natten), så du bör kontakta sjukvården.
    Men du behöver inte oroa dig nämnvärt, 10 mg är ingen dödlig dos. Dom som råkar illa ut är dom som överdoserat escitalopram i kombination med andra mediciner. Escitalopram på doser över 400 mg så är inte en dödligt, så länge det inte är i kombination med andra mediciner. 

    Men som sagt, vissa kan vara känsliga för det, och hjärtat bör övervakas. Och med tanke på barnets låga ålder så ska det träffa en läkare snarast. 

    Det händer ofta att barn får i sig något dom inte skulle ha, så var inte så hård mot dig själv. En olycka är just en olycka, och du är inte den första och inte den sista.


    Tack så mycket för svar, som sagt så ringde jag precis och fick till svar att just den dosen under ett tillfälle inte är några problem, så enligt dem behövde jag inte träffa någon läkare. Hon är som vanligt (och tigger efter mer) så jag är inte jätteorolig längre även fast jag ska hålla koll idag på några förändringar hos henne. 
Svar på tråden 3-åring råkat få i sig antidepressiva