Inlägg från: Don3 |Visa alla inlägg
  • Don3

    Barnfamilj! Vad har ni för genomsnittlig total månadskostnad för ditt boende?

    Amortering: är ingen kostnad och därför inte relevant.

    Avgift: 3800

    Låneränta: beräknat på hela värdet 950:- då det är det som är intressant då man vid låg belåning låst fast pengar.

    Renovering: 1000:-

    Sophämtning: Ingår i avgift.

    Skottning: Ingår i avgift.

    El: 300:-

    Försäkring: 100:-

    Värme: Ingår i avgift.

    Vatten: Ingår i avgift.

  • Don3
    Förväntanstid skrev 2019-06-22 21:21:04 följande:

    Nej det var slarvigt eftersom den kan vara hur hög som helst om man valt det. Snarare var jag ute efter mer obligatoriska kostnader och man kan väl ha högre avbetalning/amortering än bara ränta med vissa typer av lån?


    Nä, kostnaden är bara ränta. Amortering är alltid sparande.
  • Don3
    Förväntanstid skrev 2019-06-22 22:37:57 följande:

    Jag tänker på detta som någon här ovan skrev om obligatorisk amortering. ?Runt 11000 kr för vår lägenhet. Avgift 3400, ränta och den amortering vi måste göra (1%) är drygt 7000 kr. Också några hundra för elen.?


    Ett tvångssparande är även det ett sparande.
    Anonym (apa) skrev 2019-06-22 22:43:15 följande:

    Nja, jag vet inte om jag håller med om att amortering alltid är sparande.


    Vad är det då?

    För enligt mig och enligt alla bokföringsregler är det ett sparande.

    Om vi tar bort att du måste amortera och istället blir tvingad att sätta samma summa på ett sparkonto vad är skillnaden?
  • Don3
    Anonym (L) skrev 2019-06-23 18:43:23 följande:

    [quote=79708951][quote-nick]Don3 skrev 2019-06-22 23:58:24 följande:[/quote-nick]

    Om vi tar bort att du måste amortera och istället blir tvingad att sätta samma summa på ett sparkonto vad är

    skillnaden?[ /quote]

    Ett sparkonto med insättningsgaranti ger alltid pengarna tillbaka.


    Hur skiljer det sig mot att amortera? De ger också alltid pengarna tillbaka.
  • Don3
    Anonym (L) skrev 2019-06-23 20:53:25 följande:

    Tidigt 90-tal blev det finanskris i Sverige. De med rörliga lån kunde under en period få 500% ränta på ett lån. Flera banker agerade skiträdda på vad som helt plötsligt blev i deras tycke osäkra krediter och sa upp lån. Jag vet flera som sålde bostäder med förlust och även lån kvar på såld lägenhet. Gjorda amorteringar minskade förståss skulden, men det finns ingen garanti att man får en amortering tillbaka om ett objekt faller i värde.

    Nu är det inte säkert detta händer igen, såvida vi inte är i en bostadsprisbubbla, påeldad av låga räntor. Men en generation lär inget av den tidigare. De som ägt fastigheter se senaste 15 åren har gjort en bra affär, men stora finansiella kriser kan inte en enskild person påverka.

    För övrigt håller jag med dig, jag ser också amortering som ett sparande och har man låg belåning och inte riskerar att behöva sälja sitt hus till ett värde under lånen får man alltid pengarna tillbaka :). De ?nya? amorteringsreglerna (som vi snart inte kan kalla nya) är av godo. Att vara högt belånad utan andra tillgångar som kan realiseras är man utsatt för stora risker.


    Så även vid förlust blir pengarna säkrade då de minskar förlusten. Så min slutsats är rätt hur du än vrider och vänder på det.

    Att du har 4m skuld och 1m på kontot, sätter dig i samma finansiella läge som 3m skuld (om man nu inte vill påstå att man kan säkert få högre avkastning än vad banklånet ligger på som i detta läge är ett blankolån.)

    Skönt vi är överens.
Svar på tråden Barnfamilj! Vad har ni för genomsnittlig total månadskostnad för ditt boende?