• Anonym (Själs­ligt slut)
    Sun 23 Jun 2019 00:08
    486 visningar
    21 svar
    21
    486

    I en våldtäktsprocess - helt förstörd inombords

    Okej. Hej allihopa. Jag har inte alls koll på detta då jag nu skapat ett konto för att med detta inlägg lätta lite på hjärtat. Kanske fel ställe enligt vissa men jag vill bara prata ut och vet att användare på familjeliv kan vara stöttande. Kan förvarna om att detta blir en lång text men ska försöka hålla mig relativt kortfattad.

    Jag vill börja med att säga att om någon av er känner igen denna berättelse från till exempel media eller liknande, SNÄLLA skriv inte ut det i tråden så att alla andra kan se! Vill vara anonym. Om någon vill skriva till mig personligen, skriv det då i tråden istället.

    Jag ska försöka ta det hela från början. Jag har ganska nyligen fyllt 18 år. För ungefär 8 år sedan flyttade min styvpappa ihop med min mamma. Jag var alltså ca 10 år. Han var och har hela tiden varit snäll på vissa sätt, genom att skämma bort mig. Men inom några månader eller någon månad efter det att han kom in i familjen utsatte han mig för ett sexuellt övergrepp. Jag blev rädd men förstod ingenting och var så chockerad. Men det blev värre. Jag utsattes i flera år framöver för allt från tafsningar till anala, orala och vaginala våldtäkter. Gång på gång. Så många gånger att jag inte kan räkna. Det var inte särskilt våldsamt men jag var så rädd för honom och skämdes ihjäl. Jag var liksom ett litet barn. För det mesta inte ens tonåring ännu. Jag berättade för mamma om övergreppen ca 4 år efter han flyttade in. Hon frågade honom om det var sant genom att säga "Är det hon säger sant? säg sanningen, jag kommer inte bli arg" men han sa nej. Hon trodde honom. Blev helt förkrossad men såg det som ett tecken på att jag inte ska berätta, att jag ska fortsätta vara tyst. Som tur är hade jag efter dryga fyra års våldtäkter förstått vilka omänskliga handlingar han begick, jag har vågat säga ifrån mig mer och han blev nog räddare då jag hade berättat för mamma så de "riktiga våldtäkterna" upphörde men sexuella ofredanden fortsatte fram till slutet av 2018, i flera år framöver. Jag har berättat lite för några enstaka vänner men mamma vänder verkligen ryggen till mig. För ett par månader sedan gjorde han en grej som gav mig så grova tillbakablickar att jag föll ihop och en polisanmälan gjordes. Han greps, anhölls, häktades och dömdes efter en fem dagar lång rättegång till 3.5 års fängelse för några månader sedan. Jag fick bli omplacerad av socialen i samband med att anmälan gjordes då mamma fortfarande inte trott på mig och försökt ringa mig samt söka upp mig för att få mig att ta tillbaka anmälan. Hon tror fortfarande inte på mig och är gift med min styvpappa.
    Fallet gick upp till hovrätten och rättegången avslutades nu i veckan. Domen faller om lite mindre än en vecka. Mamma vittnade i hovrätten, där hon sa "jag vet att han är oskyldig", "om det var sant, varför skrek hon inte efter hjälp?", "ingen i släkten tror på henne", "det är skamligt att hon anmält". Orden ekar i mitt huvud. Jag visste att både tingsrätten och hovrätten skulle kännas hemskt. Men det var verkligen outhärdligt. En förövare som sitter där och nekar, en advokat som pratar om hur icke trovärdig jag är. En mamma som säger att jag ljuger om våldtäkt.

    Men okej, detta var bakgrunden till att mitt mående är helt åt skogen. Jag kan inte sova, jag gråter konstant. Jag ska vara ärlig, men jag googlar efter självmordsmetoder. Jag har ingen familj kvar och jag vågar inte ta kontakt med någon då jag inte vet vilka som tror på mig. Jag vågar inte gå ut för jag är så rädd att jag ska se en anhörig till gärningsmannen. Jag har alltid varit otroligt noga med mina betyg i skolan men de har rasat och jag ser ingen framtid. Jag vet att jag har några få vänner men jag känner mig så störande när jag såhär mitt i natten ska skriva till de om hur fruktansvärt dåligt jag mår. Tänker att de kanske hellre vill sova ifred... De trådar på flashback och Facebook samt nyhetsartiklar om detta gör ingenting lättare. Och oron över att hovrätten friar honom vill jag inte ens tala om. Jag kommer inte våga bo kvar i Sverige om det händer. Allt detta är så orättvist. Hela denna rättsprocess som pågått i ca 6 månader nu har känts som ännu en lång serie av hårda slag. Jag kan personligen tycka att det räcker att nästan halva mitt liv har präglats av sexuella övergrepp. Något sjukt är att jag känner skuldkänslor för all drama som startats. Jag mådde på riktigt dåligt av att se förövaren i rättegången med handbojor och gröna häkteskläder. Jag vill egentligen inte att någon ska "straffas", men jag vill bara ha min kropp ifred. Jag vet nästan inte vart jag vill komma med detta inlägg, och jag kanske ångrar imorgon när jag vaknar att jag skrivit det. Men jag vet inte vart jag ska ta vägen med mina känslor. Allt är nattsvart och jag är helt ensam. Jag borde sova nu men kan inte, hjärnan går på högvarv. När jag väl lyckats somna drömmer jag mardrömmar, kan handla om allt från att jag bara ser förövaren sitta på soffan i vardagsrummet hemma till att jag blir våldtagen av honom. Ser ingen mening med någonting överhuvudtaget.

    Såhär mycket har jag nog inte berättat för fler än de som närvarat vid rättegången. Men jag behövde få ur mig detta. För vem som helst. För någon som hör mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-28 13:19
    Har fått hovrättens dom nu. För er som vill veta, fängelsestraffet höjdes till 5 år. Så den oron och rädslan är borta. Tack igen till alla som skrivit i tråden <3

  • Svar på tråden I en våldtäktsprocess - helt förstörd inombords
  • Walker­90
    Sun 23 Jun 2019 00:20
    #1

    Hej!

    Jag har ingen erfarenhet av det du berättar men jag vill verkligen hjälpa dig om jag kan.

    Har du haft någon kontakt med brottsofferjouren eller foreningenstorasyster.se ? Båda erbjuder psykologisk hjälp, rådgivning och stöttning för sexualbrottsoffer.

    Jag vet inte vart du bor men på den här länken finns fler tips på vart du kan vända dig: www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/overgrepp-och-sexuella-trakasserier/valdtakt-sexuella-overgrepp-och-andra-sexualbrott/

    Vill du prata privat, skicka ett meddelande.

    Jag finns här!

  • Sun 23 Jun 2019 00:22
    #2

    Hej. Jag hör dig. Det är fruktansvärt de du har varit med om. Och fruktansvärt att din mamma inte tror på dig. Hon borde stå på din sida och kasta ut mannen. Man väljer inte en partner framför sitt barn. Jag blev så otroligt ledsen för din skull..

    Har du nära vänner som du känner finns till för dig?

    Hur har de gått i skolan, har du haft nån vuxenkontakt att prata med? Mvh Deceree

  • Anonym (A)
    Sun 23 Jun 2019 00:40
    #3

    Ville bara säga att du är så sjukt start TS!! Stor kram från mig!! /Anna

  • Sun 23 Jun 2019 00:53
    #4

    Hej TS.

    Vad bra att du skrev tråden och söker hjälp.

    Det är helt fruktansvärt vad han har utsatt dig för och din mamma som svikit dig så fruktansvärt.

    Inte konstigt att du mår dåligt.

    Du är så stark och modig som går igenom rättegången!

    Jag har en viss erfarenhet av det du gått igenom och jag har fått hjälp av en förening som heter RISE. De har stödgrupper som hjälper oerhört mycket, och ett telefonnummer man kan ringa där kvinnor som själva varit utsatta som barn svarar.

    rise-sverige.se/

    Du behöver terapi och traumabearbetning. Kontakta Rise så kan de hjälpa dig med hur du ska gå vidare med det och få hjälp.

    Stor kram till dig. Du kommer att må bättre, jag lovar!


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Kram)
    Sun 23 Jun 2019 07:01
    #5

    Min mamma var tillsammans med en pedofil (hon visste inte om det) som utsatte mig för övergrepp, men inte fullbordade våldtäkter. Jag berättade flera år efteråt och hon trodde på mig, men hon hjälpte mig inte att göra någon anmälan, tog inte med mig till en psykolog och när jag försökte prata med henne om jag varit med om blev hon irriterad och tyckte att jag tjatade om det.

    Med detta vill jag få fram att du inte är den enda med en dålig mor.

    Det du har varit med om är fruktansvärt, både övergreppen och det stora sveket från din mors sida.

    Din mamma och hennes man är inte friska.

    Ge inte upp nu. Du kan få honom fälld och tro mig när jag säger att du vill få honom fälld. Du förtjänar den formen av upprättelse. Han förtjänar alla straff han kan få.

    Du kommer behöva terapi, säkert väldigt länge. Ta emot så mycket hjälp du kan få, det här är inget du kan eller ska behöva hantera själv.

    Vet någon om dina självmordstankar? Dessa måste tas på allvar.

    Jag önskar jag kunde ge dig en stor kram och säga till dig att allt kommer bli bra. Jag hoppas du fortsätter skriva i tråden. Jag bryr mig om dig.

  • Anonym (Kram)
    Sun 23 Jun 2019 07:05
    #6

    Och det är inte konstigt att du känner skuldkänslor. Du har tidigt fått lära dig att du inte ska tala om detta. Din mamma står inte på din sida, utan backar upp din våldtäktsmän.

    Du sa något mycket förnuftigt, och det är att du vill ha din kropp ifred. Den tanken ska du hålla fast vid. Det är din kropp, och den finns inte här för att andra ska få misshandla och utnyttja den.

  • Sun 23 Jun 2019 09:16
    #7

    Hej Anonym,

    Fruktansvärt det du varit med om och oerhört starkt av dig att ta dig genom rättegången. Jag tror det är helt naturligt att krascha när den är över.

    Jag har inte varit med om övergrepp själv men varit i en akut livskris med självmordstankar och hamnat på psykakuten efter en rejäl mental kollaps. Så jag förstår den där känslan att känna döden är svaret. Helt naturlig känsla när allt känns för jävligt tror jag, och jag blev skiträdd för mig själv. Jag ville ju inte dö men jag ville få må bra och slippa mitt eget huvud som malde och malde.

    Jag har lite olika tankar, kanske något av detta kan hjälpa:

    Som jag förstår det är du placerad i en familj nu? Kan du prata med någon där om hur du mår? Det är viktigt att någon i omgivningen får veta att du har självmordstankar och hur långt du gått i dem!

    Jag tror du behöver regelbundet stöd utifrån. Har du kontakt med vården? Psykolog/läkare? Om inte, be de du bor hos ordna det åt dig. Själv kan det kännas övermäktigt att ens ringa ett samtal när man är i kris. Har du inte förtroende för den då går till, be att få byta kontaktperson.

    Sömn är a och o för återhämtning. Allt känns värre när man inte får den vilan. Se till att läkaren skriver ut något medel du kan sova på så du kan ta dig igenom den akuta fasen. Kanske behöver du också antidepressiva. Medicin är inte lösningen, men det hjälper en att komma upp i stämningsläge till en nivå där man klarar av att ta sig igenom helvetet.

    Och framför allt: Leta fram numret till psykakuten där du bor och skriv in i mobilen så du alltid har det till hands. Det kan betyda skillnaden mellan liv och död. Du kan ringa dem dygnet runt. För mig var det himmelriket att komma dit. Jag behövde inte tänka längre, fick allt serverat och fick vara med människor som liksom jag var i total kris. Det hjälpte mig att inte känna mig ensam och att känna att jag vill ta mig ur detta.

    Antar du har sommarlov nu? Ta en dag i taget. Sänk kraven på dig själv men gör något litet varje dag. Jag fick det tipset när jag var deprimerad att göra en liten sak varje dag som gör mig glad (det kan vara att ringa en vän, se en serie, lyssna på en låt, vad som helst), och en liten sak som tar mig framåt varje dag (kan vara så litet som att ringa ett samtal, leta fram ett telefonnummer, skriva in något i kalendern...). När man gjort de två sakerna kan man vara nöjd och stolt med sin dag. Funkade för mig!

    Idag har jag en fantastisk psykolog jag går till, vi sitter ofta och skrattar. Jag har en läkare jag har stort förtroende för. Självmordstankarna är borta. Det var flera år sedan nu jag var på psykakuten. Vissa saker sitter kvar och känns jobbiga men det akuta är över.

    Du kommer också komma dit där livet känns värt att leva! Håll i dig i den tanken. Det finns massa hjälp att få, du ska inte vara ensam i detta!

    Varma kramar,

    Olivia

  • Anonym (G)
    Sun 23 Jun 2019 09:31
    #8

    Men din stackare.

    Kan du inte få byta stad?

  • Anonym (Själs­ligt slut) Trådstartaren
    Sun 23 Jun 2019 23:49
    #9

    Tusen tack alla som skriver. Jag läser alla ord!

  • Anonym (Själs­ligt slut) Trådstartaren
    Sun 23 Jun 2019 23:55
    #10
    Deceree1 skrev 2019-06-23 00:22:31 följande:

    Hej. Jag hör dig. Det är fruktansvärt de du har varit med om. Och fruktansvärt att din mamma inte tror på dig. Hon borde stå på din sida och kasta ut mannen. Man väljer inte en partner framför sitt barn. Jag blev så otroligt ledsen för din skull..

    Har du nära vänner som du känner finns till för dig?

    Hur har de gått i skolan, har du haft nån vuxenkontakt att prata med? Mvh Deceree


    Tack! <3
    Jag har ett par vänner. Det är dock ca 3 st som vet vem gärningsmannen är och att det pågått så länge men flera vet vilket brott det rör sig om. Har sommarlov nu men det blev kämpigt med skolan för jag hoppade av i tre månader och började sedan på en ny skola. Har bytt till min gamla, minst två av lärarna vet vad som hänt och även vem förövaren är samt mammas inställning men antingen tycker de att det är för känsligt eller så bryr de inte sig särskilt mycket för ingen vuxen pratar om det. Så har inte riktigt någon vuxenkontakt, eller till viss del socialen men inte annars.
Svar på tråden I en våldtäktsprocess - helt förstörd inombords