• Linnea H

    Köpa lgh, bra ekonomi men blivit uppsagd - vad kollar banken?

    Skilsmässa, han ska köpa ut mig ur huset så jag har en bra kontantinsats (drygt 30%). Jag har pratat med banken som säger att det ser jättebra ut för mig att låna resten baserat på min lön + övrig situation. Jag kan låna långt mer än jag vill enligt dem.

    MEN nu har jag blivit uppsagd pga arbetsbrist. Anställd till sista augusti, får slutlön sista september. Kommer ha rätt till a-kassa som gott och väl räcker till (jag kommer kunna spara pengar även när jag har a-kassa). Tror att jag har bra möjligheter att hitta nytt jobb ganska snart så jag är inte orolig för ekonomin.

    Men för att få ett lån till lgh måste jag ju ha en fast anställning. Om jag söker ett lånelöfte nu får jag det men kollar banken sen ( i höst när jag kommer köpa lgh) om jag har fast anställning? Jag vet att jag är skyldig att meddela att jag är uppsagd men om jag inte gör det - kommer de kolla upp det? 

  • Svar på tråden Köpa lgh, bra ekonomi men blivit uppsagd - vad kollar banken?
  • Kverulant67

    Då blir det svårt att få lån. När jag separerade för 1.5 år sedan vilel banken ha arbetsgivarintyg.

Svar på tråden Köpa lgh, bra ekonomi men blivit uppsagd - vad kollar banken?