• Sun 23 Jun 2019 18:22
    451 visningar
    6 svar
    6
    451

    Snart hemlös hjälp

    Hej Jo jag är en kille på 22 år som snart står utan bostad har ett fast jobb och bor i Göteborg stått i bostadskö i över 4 år men när jag söker lägenheter så är det ändå minst 100 före mig i kön så där känns det ju kört

    Pratat med ett par privata hyresvärdar men de hade ingen ledigt tyvärr hört runt med familj och bekanta ingen lycka där heller.

    Vill inte bo inneboende hos någon men i värsta fall så får det väll bli så.

    Ska det vara så svårt att hitta en jävla lägenhet att bo i när man ändå har fast jobb hyffsat bra inkomst inga skulder och fläckfritt register? Någon som har tips på hur man hittar en lägenhet i 1 eller andra hand känns som kontakter är ända sättet att få tag i lägenheter idag.

  • Svar på tråden Snart hemlös hjälp
  • Sun 23 Jun 2019 18:39
    #1

    Ja du 4 år är ingenting tyvärr. Jag bor dock i sthlm men har stått i 36 år i kö och jag får lägenheter endast tack vare det. Men kommer aldrig få en stor lägenhet inne i stan. Just nu bor vi i solna. Vilket är bra ställe. Ja det enda är bra kontakter eller många mille på banken så du kan köpa eller kötid betydliogt fler år än 4. 

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Sun 23 Jun 2019 19:46
    #2

    Ja det är synd att det inte finns hyresbostäder till alla ungdomar men så är det med storstadsregioner.
    Några alt.
    Flytta till mor och far.
    Pendla till jobbet ca en timma.
    Köp lägenhet.
    Hitta en flick/pojkvän med boende.

  • Smultr­onmarm­elad
    Sun 23 Jun 2019 23:22
    #3

    Kolla i Borås, det tar en timme med bussen in till Gbg och många pendlar åt båda hållen så täta turer.

  • Sun 23 Jun 2019 23:25
    #4

    Var i stan söker du? Mina två sista lägenheter har jag fått med knappt 2 års kötid, resp. lite drygt ett års kötid (men då med medsökande med ca 6 mån kötid).

    Detta 2016 resp. 2018.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mon 24 Jun 2019 00:01
    #5

    Söker överallt i Göteborg i förorterna med men det är så många före kan man göra något mer än att anmäla intresse och bara vänta?

  • Mon 24 Jun 2019 07:01
    #6

    Ja så är det ju när det gäller de kommunala bolagen, men privatvärdarna får ju välja folk utifrån deras profil och kan på så sätt skippa kötiden om de vill.

    Det man då måste göra är att vara smart. Söka lägenheter där man matchar profilen (dvs är du ensamstående så är det ettor eller små tvåor som är akuella), ändra sina preferenser så ofta man får så att området är det man är primärt intresserad av. Gärna trycka på personliga skäl för att bo just där (jobb i närheten är ett plus) och som korttidare leva med att man har större chans på lite dyrare och nybyggen. Mina bästa tips är alltså:

    -Privata värdar

    - Var aktiv med din profil.

    -Ser du att du är topp 100 på någon lägenhet, skriv din profil utifrån just den (Vi har en lägenhet med stor balkong och öppen planlösning nära bägges jobb och en friluftsanläggning, i annonsen påpekade man särkilt att der fanns goda parkeringsmöjligheter (ofta omskrivning för att garaget är snordyrt så de kan tjäna lite extra men kollektivtragiken sådär) så då petade vi in att vi gärna ville ha möjliget att hyra bilplats, det var utgångsläget i vår ansökan, vi var inte ens topp 100 utan blev handplockade. Bästa kompisen skrev in sig när jag var på visning av vår lägenhet och blev erbjudna lägenhet i nästa hus som stod klart knappt 8 månader senare, de profilerade sig också stenhårt).

    -Nyggnadsprojekt, då tittar de gärna på inkomster och områdesval främst så du slipper konkurrera med studenter och lågavlönade kvinnor.

    - Utnyttja hela din inkomst, så räkna inte utifrån din grundlön utan din beräknade taxerade inkomst, en miss många gör. Jag har 26 kkri grund men snittar på 33. Skäms inte för att avrunda lite uppåt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Snart hemlös hjälp