Inlägg från: Anonym (Dotter har blåsljud) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter har blåsljud)

    Svagt blåsljud hos nyfödd - erfarenheter/försvann det??

    Min dotter har ett blåsljud som inte upptäcktes vid födseln utan vid hennes 18-mån kontroll. Vi var sedan på hjärtultraljud där det konstaterades att hon är hjärtfrisk. Hon har fortf blåsljud, så vi måste säga till vid vanliga läkarundersökningar där man lyssnar på hjärtat för annars sitter läkaren alltid och lyssnar jättelänge och börjar ser bekymrad ut (har hänt ett antal gånger). Min pappa som är vuxen har också ett blåsljud som är ofarligt. Det verkar ganska vanligt.

    När blåsljudet upptäcktes hos vår dotter sa läkarna att sålänge barnet växer som det ska, inte blir blå i kroppen vid ansträngning, kallsvettas eller verkar ovanligt trött så är det oftast ett fysiologiskt blåsljud, alltså ett som ej beror på hjärtfel. Om det skulle bero på ett fel i hjärtat är det oftast pga ej sluten ductus (hål mellan kamrarna i hjärtat) och hos så små barn som ditt sluts det oftast av sig själv efter en tid och om det inte händer görs en enklare operation där man går in via ljumsken. Jag kände mig mycket mindre orolig när jag fick veta det (vi fick nämligen vänta ungefär ett halvår innan ultraljudet).

    Hoppas det går bra för er, det är som sagt i de flesta fall ingen något att oroa sig för <3

  • Anonym (Dotter har blåsljud)

    Jag har förresten en vän vars barn hade ett blåsljud vid födseln som visade sig bero på ej stängd ductus. De var på ultraljud några gånger första veckorna efter födseln och hålet stängde sig av sig självt efter ett tag.

Svar på tråden Svagt blåsljud hos nyfödd - erfarenheter/försvann det??