Inlägg från: Anonym (Släktforskning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Släktforskning)

    Hur hittar jag min biologiska pappa?

    Har du testat att lämna in ditt DNA till en släktforskningssida?

  • Anonym (Släktforskning)

    Har du testat att lämna in ditt DNA till en släktforskningssida?

  • Anonym (Släktforskning)
    FruHj skrev 2019-06-24 13:29:45 följande:

    nej, jag har inte testat att göra DNA test än jag har funderat på detta men jag kommer göra det i sista änden om jag inte hittar honom på något annat sätt. 


    Det är genom DNA-test som de flesta hittar sina släktingar nu för tiden. Tror det är svårt att hitta honom med tanke på sekretessen.
  • Anonym (Släktforskning)
    PappaAnnorlunda skrev 2019-06-24 15:11:42 följande:

    Socialnämden i den kommun där du är född bör rimligtvis ha gjort en faderskapsutredning. Där hittar du din mammas berättelse om vem som hon trodde var din pappa. Förr fanns större möjligheter att svära sig fri, så hon kan ha uppgivit namnet i utredningen fast han kanske aldrig fastställdes som din pappa. Du vänder dig till kommunarkivet med din fråga. Du har rätt att få del av allt meterial som finns i utredningen.

    När du väl har en kandidat kan du göra ett Dna-test. FamilyTreeDNAs FamilyFinder-test är ett av de bästa eftersom du med det testet kan få fram släktskap med andra släktingar. Om t.ex. Din biologiska pappa är död kanske han har barn som ställer upp och gör testet.


    fast förr var man väl inte tvungen att uppge vem som var fadern?
  • Anonym (Släktforskning)
    Anonym (DNA test - slaktforskning) skrev 2019-06-24 16:46:47 följande:

    Precis. Vi har hittat nastkusiner vi inte visste om genom DNA-test pa MyHeritage. Vi hittade ocksa ratt far till nagon som vid sekelskiftet (1900) hade "fader okand", men med vars attlingar vi nu matchades och till sist lyckades lista ut hur vi var slakt (och hittade dokumenten). En helt ny gren till vart slakttrad, som vi aldrig hittat utan ett DNA-test. Rekommenderar det starkt. Tar dock lite tid, ca 3 manader fran att du bestaller tills du har resultatet, sa bestall redan idag sa har du kanske svaret om 3 manader (eller i alla fall en hel del slaktingar/matchningar du inte visste om).


    För mig tog det en månad tror jag innan jag fick resultaten av DNA-testet.
Svar på tråden Hur hittar jag min biologiska pappa?