• Anonym (Ts)

    Vid vilken ålder kan barn hantera undersökningar mm?

    Vid vilken ålder generellt börjar barn kunna hantera undersökningar och läkare och tandläkare, blodprov, sprutor osv utan att vara jätterädda, gråta, skrika, vägra osv?

    Helt enkelt kunna hantera obehag som det obehag det är men ändå hanterbart?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn hantera undersökningar mm?
  • Anonym (olika)

    Oerhört individuellt. Mina har fixat det från start, men det är knappast min förtjänt, utöver att jag hållt mig lugn och visat att det inte är några konstigheter. Jag har också berättat innan vad som skall hända, tex om någon skall titta i mun eller öron, om det skall ges bedövning eller liknande.

  • Anonym (Kim)

    Konstig utgångspunkt att alla barn är jätterädda, gråter, skriker och vägrar. Så är det ju långt ifrån, finns massor med barn som inte är så. Det är såklart individuellt men ofta handlar det om vad man som förälder förmedlar till barnet angående situationen och att man själv och den som ska utföra handlingen har en viss fingertoppskänsla och läser av barnet.

    Många föräldrar har förmedlat med sitt sätt, sin ton och vad man säger att detta är något hemskt som gör ont, utan att ens själv veta om det.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-25 10:06:47 följande:
    Konstig utgångspunkt att alla barn är jätterädda, gråter, skriker och vägrar. Så är det ju långt ifrån, finns massor med barn som inte är så. Det är såklart individuellt men ofta handlar det om vad man som förälder förmedlar till barnet angående situationen och att man själv och den som ska utföra handlingen har en viss fingertoppskänsla och läser av barnet.

    Många föräldrar har förmedlat med sitt sätt, sin ton och vad man säger att detta är något hemskt som gör ont, utan att ens själv veta om det.
    Mina barn är urdåliga på att hantera sånt här. Och jag har svårt att tro att det är något vi förmedlat. Men just därför var jag nyfiken på andras barn. Kanske framför allt de som inte varit bra på att hantera det, när mognaden kommit?
  • cosinus

    Extremt olika. Har fyra barn där 2 är extremt lätthanterliga för vårdpersonal och har alltid varit. En börjar arta sig nu (snart 9) men var lätt hysterisk som mindre och en har bara blivit mer och mer panikslagen med åren och nu krävs lugnande/lustgas både vid tandläkarbesök och blodprov (13 år), han fixade t ex inte att vara inne på brorsans rum när denne låg inne på sjukhus med dropp eftersom han visste att det satt en nål där. Gillar inte att prata om nålar heller. Blod däremot går bra, han har inga problem att det blöder bara de inte är en nål som använts :)

  • Anonym (27åring)

    Jag kan fortfarande inte hantera prover. Gråter när jag ska ta blodprov. Är 27 år.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (27åring) skrev 2019-06-25 10:39:31 följande:
    Jag kan fortfarande inte hantera prover. Gråter när jag ska ta blodprov. Är 27 år.
    Oj varför då? Hur blir du bemött av sjukvården då? Jag som upplevde att läkaren blev lite less på min 8-åring som var lite hysterisk vid en undersökning nyligen...
  • Orkide

    Jag har två olika barn när det kommer till sånt. Min dotter är fem och älskar att prata med läkare men skriker och gråter vid nålstick,

    Min son är 7 och hatar att prata med läkare men följer snällt med och är tyst vid nålstick ända sen han var liten.

  • Anonym (27åring)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-25 10:47:19 följande:

    Oj varför då? Hur blir du bemött av sjukvården då? Jag som upplevde att läkaren blev lite less på min 8-åring som var lite hysterisk vid en undersökning nyligen...


    Sjukvården bemöter mig bra. Enligt sjukvården så är det inte alls ovanligt med spruträdda vuxna. En extra sköterska får oftast sitta och hålla mig i handen och klappa mig på ryggen medans den andra sköterskan sticker mig.

    Ingen inom sjukvården som jag har mött har tyckt att det är något konstigt med det.
  • Anonym (Ts)

    Jag blir verkligen sjukt trött på det här. Åttaåringen kan inte bita ihop för fem öre. Nu har vi hållit på med läkarbesök, penicillin och massa sånt här på sistone och det är en kamp allting. Han är så vansinnigt rädd för att det ska göra ont, för att det ska vara obehagligt, för att det ska smaka illa osv så vi kommer ingen vart alls. Det blir en kamp som slutar med att alla skriker och vi kommer med alla möjliga hot och det är bara så frustrerande.

    Allt blir en kamp!

    Någon som har några råd? Vi är förstås lugna, empatiska och försiktiga i början men när allt ska ta en timma utan att vi kommer någon vart så blir frustrationen enorm.

  • Anonym (Curling)

    Testa att lämna lokalen och låt sköterska/läkare hantera utan föräldrarna närvarande.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Curling) skrev 2019-07-03 08:51:10 följande:
    Testa att lämna lokalen och låt sköterska/läkare hantera utan föräldrarna närvarande.
    Fast det mesta sker ju hemma. Dvs att få i honom medicin, få rengöra ställen som gör ont osv.


  • Anonym (Curling)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-03 09:07:34 följande:
    Fast det mesta sker ju hemma. Dvs att få i honom medicin, få rengöra ställen som gör ont osv.
    "Vid vilken ålder generellt börjar barn kunna hantera undersökningar och läkare och tandläkare, blodprov, sprutor osv utan att vara jätterädda, gråta, skrika, vägra osv? "

    Lätt att missförstå med denna inledning.

    Testa att låta någon annan vuxen ge medicin och rengöra. Ni är inte närvarande


  • Anonym (Trebarnmamma)

    Har två som blir hysteriska av läkarbesök, den ena kunde inte ens gå till bvc utan panik förr, sen har jag en som älskar allt med sjukhus och som tycker det är kul att få sprutor.

  • Anonym (Trebarnmamma)
    Anonym (Curling) skrev 2019-07-03 09:13:22 följande:

    "Vid vilken ålder generellt börjar barn kunna hantera undersökningar och läkare och tandläkare, blodprov, sprutor osv utan att vara jätterädda, gråta, skrika, vägra osv? "

    Lätt att missförstå med denna inledning.

    Testa att låta någon annan vuxen ge medicin och rengöra. Ni är inte närvarande


    Menar du att man curlat sina barn för att de är rädda? Så är det verkligen inte här.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Trebarnmamma) skrev 2019-07-03 09:18:03 följande:
    Menar du att man curlat sina barn för att de är rädda? Så är det verkligen inte här.
    Curling är bara det nick jag använder. Spelar det på vintern.

    Ibland går det i baklås med föräldrarna. Då kan öppningen vara att en annan vuxen gör det. Kan vara värt att testa. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Curling) skrev 2019-07-03 09:13:22 följande:
    "Vid vilken ålder generellt börjar barn kunna hantera undersökningar och läkare och tandläkare, blodprov, sprutor osv utan att vara jätterädda, gråta, skrika, vägra osv? "

    Lätt att missförstå med denna inledning.

    Testa att låta någon annan vuxen ge medicin och rengöra. Ni är inte närvarande

    Ok men du skrev ju efter att jag kommenterat i tråden igen och där beskrev jag andra situationer också.

    Just nu är det främst problemet att hantera det här hemma.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-03 09:36:06 följande:
    Ok men du skrev ju efter att jag kommenterat i tråden igen och där beskrev jag andra situationer också.

    Just nu är det främst problemet att hantera det här hemma.
    Testa att låta någon annan vuxen gör det hemma.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Curling) skrev 2019-07-03 09:40:53 följande:

    Testa att låta någon annan vuxen gör det hemma.


    Naturligtvis delar vi på detta hemma, båda föräldrarna. Det gör ingen som helst skillnad i frustrationsnivå.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-03 13:37:20 följande:
    Naturligtvis delar vi på detta hemma, båda föräldrarna. Det gör ingen som helst skillnad i frustrationsnivå.
    En del barn går i baklås med föräldrarna ibland. Det var helt utan föräldrar närvarande och med någon annan vuxen som gör det, en släkting t ex.

    Kan vara värt att prova.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Curling) skrev 2019-07-03 13:53:01 följande:

    En del barn går i baklås med föräldrarna ibland. Det var helt utan föräldrar närvarande och med någon annan vuxen som gör det, en släkting t ex.

    Kan vara värt att prova.


    Ok men om jag nu vill fokusera problemställningen istället på sånt som måste lösas av föräldrarna, hemma. Flera ggr om dagen.
Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn hantera undersökningar mm?