Vilket parti och varför?
Idag är det tämligen svårt att sympatisera med någotdera parti i riksdagen men jag hoppas att KD tar på sig livremmen och börjar verka för någonting stabilt och sunt.
De fick mitt förtroende i de två senaste valen (i EU- och riksdagsvalet) men senaste tidens mindre tomulter och hur de löst dem i efterhand ger inte ett lika stabilt intryck längre. Man kan dock inte vara i bästa form hela tiden... såklart.
Varför vill jag ge KD mitt förtroende? Jo, för att jag vill ha en liberal politik som inte sätter sig på folket och toppstyr oss samt ser behovet av stabil värdekonservatism efter flera årtionden av värderelativism och socialkonstruktivism. Sådant återfinns i partier som SD och KD och här väljer jag KD (alla dagar i veckan) liksom den kristdemokrati som övriga Europa praktiserar i en rungande majoritet.
Tro, hopp och kärlek har varit grundvallen för i stort sett alla Europas länder och vad kristdemokratins värdegrund är stöpt i. Vilket är ett värdekoncept som är något tyngre än övriga partiers slogans för säsongen... för att uttrycka sig milt. Det är en värdgrund som sträcker sig nästan 2000 år bakåt i den västerländska kulturvaggan.