• Cronex

    Störiga grannar, tips?

    Hej!

    Jag har sedan ca 4 års tid bott i denna lägenhet (hyresrätt). Jag är själv ganska glad i att spela dator/tv-spel och vet att jag själv har varit ganska högljudd de första åren jag bodde här. Fick sedan en arg lapp från grannen intill där det stod att jag är alldeles för högljudd och att jag skulle dämpa mig annars kontaktar de hyresvärden.

    Givetvis dämpade jag mig rejält sen dess (försöker vara en trevlig granne), jag spelar fortfarande på en hel del sena nätter när jag är ledig och pratar ofta med vänner då med, men istället för det högludda pratet jag hade innan så är jag definitivt under normal volym i mitt prat, näst intill viskningar. Och nu börjar de banka på mina fönster från sin balkong och säger att de inte kan sova om nätterna.

    Vad ska man göra åt detta? enligt de lagar och regler jag kan se är det tillåtet att använda sig av normal volym till sena kvällar och som sagt, jag är under denna volymen. De kan ju inte mena att jag ska vara helt knäpp tyst hela dygnet bara för dem är överkänsliga.

    Någon med råd?

  • Svar på tråden Störiga grannar, tips?
  • BeautifulLiz

    Skulle tippa på att du låter mer än du tror.
    Du sitter med headset helt inne i spelet, jag har en son son höll på med det förr och vet hur det kan låta... fast han själv tyckte att han var ganska så tyst.

    Testa din ljudnivå med decibelmätare till att börja med.

  • Cronex

    Jag sitter med ena luren av, jag hör hur mycket jag låter. Dessutom så har jag väl rätt att existera i min egna lägenhet. En lagom samtalsvolym får man ha dygnet runt. Jag kommer hå vidare till hyresvärden och meddela detta imorgon för son sagt, varje människa har rätt till att existera i sin egna lägenhet.

  • Zwilma

    Det är bra om du tar första steget till kontakt med hyresvärden, och berätta hur du har löst problemen själv eftersom du inte vill störa.

Svar på tråden Störiga grannar, tips?