• Mejameja

    Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?

    Känner flera som utesluter ris helt, framförallt till sina barn. 

    Jag har svårt att utesluta helt då det är en favorit hemma. Men får dåligt samvete varje gång vi äter det, blir väl en gång  i månaden och någon suchi ute i bland.


    Hur gör ni? 

    Finns något rismärke med mindre arsenik, om man vet? 

  • Svar på tråden Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?
  • Mejameja
    Anonym (Plast i ris) skrev 2019-06-27 22:38:13 följande:

    Vi äter mindre ris här numera. Mest för att risodlingarna kräver så mycket vatten att bwfolkningen där de odlas får vattenbrist och pga att så många pga de krångliga odlingarna börjat fuska med plastris. Köper jag ris är det bara uncle bens och skrattar ihjäl mig om det också visar sig vara plast i framtiden.

    Alla vet väl om att det fuskas med ris genom potatisatärkelse och plast så det ser likadant ut och omöjligt att upptäcka. Googla på det.


    Vad menar du? Att vi äter plast?
  • Anonym (Googla var det ja...)

    Ang plastris: Myt!

    Den seglivade myten är möjligtvis ett hopkok av två olika nyheter. 2010 upptäcktes det att det kinesiska företaget Wuchang blandade sitt kvalitetsris med ett billigare men sålde det som premiumris.  Produkten stoppades efter skandalen men ett år senare dök en rapport om plastris upp på den vietnamesiska sajten Very Vietnam. Enligt sajten hade kinesiska myndigheter konfiskerat ris som var gjort av en mix av ?potatis, sötpotatis och syntetiskt resin med spår av plast.?  I texten hänvisar Very Vietnam också till en talesperson för kinesiska restauranger som enligt sajten sagt att tre portioner av riset motsvarar lika mycket plast som en plastpåse. Men hur mycket plast som skulle ha funnits i riset är oklart och det finns inga belägg för att händelsen överhuvudtaget ägt rum, enligt Snopes.

    Källa: 
    https://www.metro.se/viralgranskaren/sanningen-bakom-den-virala-videon-om-matbluffar-i-16-punkter-yQjGkkCpM


     

  • Anonym (lösatyglar)

    Blivit för slappt numera. Förr fick barnen ris, så de lärde sig hyfs.

  • cattus

    Testa att leta efter Italienskt ris istället. Arseniken finns i det asiatiska riset(beroende på vart det odlats) och beror på att det finns arsenik naturligt i marken det odlas på. 

    Fast borde då inte asiater vara arsenikförgiftade allihopa då?

    I Italien finns inte det problemet - således ingen arsenik i det riset. 
    Italien är en stor producent på ris, 1,3 miljoner ton/år. 

  • Anonym (????)
    cattus skrev 2019-07-05 19:48:41 följande:

    Testa att leta efter Italienskt ris istället.

    Fast borde då inte asiater vara arsenikförgiftade allihopa då?


    De sköljer riset noga. Dessutom låter de riset ligga i blöt uppemot ett dygn innan de kokar det.
  • Anonym (L)
    Anonym (????) skrev 2019-07-06 01:31:06 följande:

    De sköljer riset noga. Dessutom låter de riset ligga i blöt uppemot ett dygn innan de kokar det.


    Har du nån källa på att det är så de gör i Asien?
  • Anonym (L)
    nnnnnnnn skrev 2019-06-26 23:05:34 följande:

    Livsmedelsverket har en bra förklaring, där står det bl.a.

    Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris


    Ja så även om man kokar i överskott med vatten så får man ändå i sig upp till hälften arsenik. Så man blir ju inte arsenikfri direkt.

    Larmrapporterna har gjort mig nojig för ris men jag tror nog inte det är så farligt om man äter varierat. Borde inte produkter med ris i ha varningsmarkeringar att de innehåller arsenik?
  • Konservativ
    Anonym (????) skrev 2019-07-06 01:31:06 följande:
    De sköljer riset noga. Dessutom låter de riset ligga i blöt uppemot ett dygn innan de kokar det.
    Att ha mat i vatten i ett helt dygn låter inget vidare. I ett tropiskt klimat.
  • Mascaraklumpar

    Vi följer slvs rekommendationer när det gäller såväl ris som andra livsmedel som kan vara skadliga i större mängder. Det är bättre att äta små mängder av allt och få i sig en liten mängd av varje slags "gift", än att äta några få livsmedel och därmed riskera att få i sig en större mängd av samma oönskade ämne (plus att det givetvis är större risk för näringsbrist om man inte äter varierat).

  • Anonym (L)
    Sussicake skrev 2019-07-06 15:14:16 följande:

    Jag har missat detta helt, vilket ris ska man köpa då?

    Säg inte "inget alls" jag betalar hellre dyrt för bra ris!


    Det varierar hur mycket arsenik som finns i riset även inom varje sort. Men det nyttigaste riset, råris/fullkornsris, innehåller dessvärre mer eftersom även skalet är kvar på riset.
  • Anonym (L)
    Sussicake skrev 2019-07-06 15:14:16 följande:

    Jag har missat detta helt, vilket ris ska man köpa då?

    Säg inte "inget alls" jag betalar hellre dyrt för bra ris!


    Det spelar heller ingen roll om riset är ekologiskt eller inte.
  • Anonym (Ris)

    Jag va ganska försiktig med ris innan det blev allmänt känt också, men vi köper - aldrig - riskakor utan ger majskakor ist och ris till maten äter vi inte ens en gång i månaden. Sambon älskar ris, men barnens hälsa går före.

    Har inte läst igenom tråden för att se om någon redan svarat det, men Italienskt ekologiskt ris tror jag att ja har hört ska innehålla mindre arsenik, tex saltå kvarn, något mer med, men minns inte på rak arm:)

Svar på tråden Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?