• Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 16:46
    1245 visningar
    19 svar
    19
    1245

    Hypotyreos, graviditet och missfall

    Ni som har Hypotyreos, hur lång tid tog det att bli gravid? Hur många missfall fick ni innan fullgången graviditet?

  • Svar på tråden Hypotyreos, graviditet och missfall
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 18:35
    #1

    Puff*

  • Fri 28 Jun 2019 18:42
    #2

    Jag har fått hypotyreos troligen i samband med graviditet. Men de är inte säkra på om det var så att jag hade det innan. Har nu lägsta dosen.

    Jag blev gravid på tredje försöket med ägglossningsstickor. 

    Min kompis har hypotyreos och blev gravid rätt snabbt och fick inte missfall.

    kram

  • Fri 28 Jun 2019 18:54
    #3
    +1

    Hypotyreos ökar väl inte risken för missfall, det är hypertyreos som ger något ökad risk för missfall.

    Jag har hypotyreos, blev gravid på första försöket. Hade hypertyreos förut och fick då 2 tidiga missfall.

  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 19:33
    #4

    Ok, då vet jag, jag trodde det var tvärt om.

    Jag har hypotyreos och har haft 2 missfall. Men jag har då inte varit rätt inställd på Levaxin.

  • Fri 28 Jun 2019 19:39
    #5
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 19:33:39 följande:

    Ok, då vet jag, jag trodde det var tvärt om.

    Jag har hypotyreos och har haft 2 missfall. Men jag har då inte varit rätt inställd på Levaxin.


    Att få 2 missfall är inte så konstigt. Många som får, utan att det är nåt fel. Varför tror du att det har med hypotyreosen att göra?
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 19:46
    #6
    Catnap skrev 2019-06-28 19:39:54 följande:

    Att få 2 missfall är inte så konstigt. Många som får, utan att det är nåt fel. Varför tror du att det har med hypotyreosen att göra?


    Jag blev inte gravid under det ett år och gjorde då en fertilitetsutredning. I samband med den visade det sig att jag hade hypotyreos tsh 25. Jag fick levaxin och redan efter 3 veckor blev jag gravid för första gången. Det resulterade i missfall v 5. Sedan blev jag gravid igen och ma konstaterades i v11, då hade graviditeten avstannat i V6.

    Under fertilitetsutredning hittades inga andra fel på varken mig eller maken.

    Läkaren sa att svårigheten att bli gravid kunde ha berott på hypotyreosen.
  • Fri 28 Jun 2019 20:12
    #7
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 19:46:13 följande:

    Jag blev inte gravid under det ett år och gjorde då en fertilitetsutredning. I samband med den visade det sig att jag hade hypotyreos tsh 25. Jag fick levaxin och redan efter 3 veckor blev jag gravid för första gången. Det resulterade i missfall v 5. Sedan blev jag gravid igen och ma konstaterades i v11, då hade graviditeten avstannat i V6.

    Under fertilitetsutredning hittades inga andra fel på varken mig eller maken.

    Läkaren sa att svårigheten att bli gravid kunde ha berott på hypotyreosen.


    Jo, man kan ju få nedsatt fertilitet av hypotyreos. Men inte missfall? Jag läste en massa om det sist jag blev gravid och frågade min endokrinolog, men inte hört eller läst nånstans att det skulle öka risken. Har de sagt det till dig eller?
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 20:18
    #8
    Catnap skrev 2019-06-28 20:12:48 följande:

    Jo, man kan ju få nedsatt fertilitet av hypotyreos. Men inte missfall? Jag läste en massa om det sist jag blev gravid och frågade min endokrinolog, men inte hört eller läst nånstans att det skulle öka risken. Har de sagt det till dig eller?


    Nej, de säger att båda missfallen beror på otur. Att allt ser bra ut.
  • Fri 28 Jun 2019 20:31
    #9

    Hur högt är ditt TSH? Jag har hört att man bör ha ett TSH under 2 för att minska risken för missfall. Har tillochmed läst på olika forum om folk som påstår att man bör ha ett så pressat värde som möjligt. Jag har 0,34 men har inte lyckats bli gravid än.. Försökt i ett år.

  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 20:36
    #10
    Heilena skrev 2019-06-28 20:31:19 följande:

    Hur högt är ditt TSH? Jag har hört att man bör ha ett TSH under 2 för att minska risken för missfall. Har tillochmed läst på olika forum om folk som påstår att man bör ha ett så pressat värde som möjligt. Jag har 0,34 men har inte lyckats bli gravid än.. Försökt i ett år.


    Just nu är mitt tsh 1, men det är första gången jag är rätt inställd med medicinen. Den ena gången jag fick missfall låg Tsh på 9, och andra gången jag fick ma lång tsh på 6. Men läkaren sa båda gångerna att det är är otur och att det nödvändigtvis inte beror på hypotyreosen. Men jag vet inte..

    Har ni gjort fertilitsutredning?
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 20:58
    #11
    Catnap skrev 2019-06-28 18:54:34 följande:

    Hypotyreos ökar väl inte risken för missfall, det är hypertyreos som ger något ökad risk för missfall.

    Jag har hypotyreos, blev gravid på första försöket. Hade hypertyreos förut och fick då 2 tidiga missfall.


    Det kändes lugnande att läsa!
  • Fri 28 Jun 2019 21:27
    #12

    Har hypotyreos sedan sena tonår.

    Första graviditeten tog 1.5 år att få till- varje cykel prickat äl- var utomkvedshavandeskap (sannolikt till följd av endometrios)

    Andra graviditeten tog 8 månader att få till- konstaterades må v14 där fostret dog i v8 (Hade TSH på 3.7 då vilket sjukvården tyckte var ok men inte jag)

    Tredje graviditeten tog 3 månader att få till- resulterade i min son som lever- doserade mitt Levaxin själv då jag satte 2.5 som gräns men vården tyckte 4.0 var helt ok)

    Jag blir totalt däckad av värden över 2.5 och tror själv också att det för mig spelar in, har ju dock inga bevis.

  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 21:33
    #13
    Aamon skrev 2019-06-28 21:27:49 följande:

    Har hypotyreos sedan sena tonår.

    Första graviditeten tog 1.5 år att få till- varje cykel prickat äl- var utomkvedshavandeskap (sannolikt till följd av endometrios)

    Andra graviditeten tog 8 månader att få till- konstaterades må v14 där fostret dog i v8 (Hade TSH på 3.7 då vilket sjukvården tyckte var ok men inte jag)

    Tredje graviditeten tog 3 månader att få till- resulterade i min son som lever- doserade mitt Levaxin själv då jag satte 2.5 som gräns men vården tyckte 4.0 var helt ok)

    Jag blir totalt däckad av värden över 2.5 och tror själv också att det för mig spelar in, har ju dock inga bevis.


    Känner så väl igen mig i det du skriver. Vården tycker att värden kring 3-4 är helt ok, jag mår kass av det också!

    Ingen lyssnar på vilka symptom man har, värden verkar vara det enda som räknas.

    Hur gjorde du när du doserade levaxin själv under graviditeten?
  • Fri 28 Jun 2019 22:30
    #14
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 20:36:49 följande:

    Just nu är mitt tsh 1, men det är första gången jag är rätt inställd med medicinen. Den ena gången jag fick missfall låg Tsh på 9, och andra gången jag fick ma lång tsh på 6. Men läkaren sa båda gångerna att det är är otur och att det nödvändigtvis inte beror på hypotyreosen. Men jag vet inte..

    Har ni gjort fertilitsutredning?


    Jag tror absolut att ditt höga TSH har påverkat! Bli medlem i Facebookgrubben Hypotyreos och graviditet! Där kan man läsa om andras erfarenheter och tips :)

    Nej, vi har inte gjort någon utredning än. I augusti var det ett år sen jag slutade med minipiller. Ska även försöka finna min ägglossning nu efter mensen och se om jag kan hitta den.. Försökte för några månader sen men fick inget utslag alls. :/
  • Fri 28 Jun 2019 22:31
    #15

    Nu i augusti är det alltså ett år sen, ska det stå. :)

  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 23:25
    #16
    Heilena skrev 2019-06-28 22:30:56 följande:

    Jag tror absolut att ditt höga TSH har påverkat! Bli medlem i Facebookgrubben Hypotyreos och graviditet! Där kan man läsa om andras erfarenheter och tips :)

    Nej, vi har inte gjort någon utredning än. I augusti var det ett år sen jag slutade med minipiller. Ska även försöka finna min ägglossning nu efter mensen och se om jag kan hitta den.. Försökte för några månader sen men fick inget utslag alls. :/


    Har du testat att tempa och använda ägglossningsstickor ? Att tempa hjälpte mig mycket!
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 23:25
    #17
    Heilena skrev 2019-06-28 22:30:56 följande:

    Jag tror absolut att ditt höga TSH har påverkat! Bli medlem i Facebookgrubben Hypotyreos och graviditet! Där kan man läsa om andras erfarenheter och tips :)

    Nej, vi har inte gjort någon utredning än. I augusti var det ett år sen jag slutade med minipiller. Ska även försöka finna min ägglossning nu efter mensen och se om jag kan hitta den.. Försökte för några månader sen men fick inget utslag alls. :/


    Har du testat att tempa och använda ägglossningsstickor ? Att tempa hjälpte mig mycket!
  • Sat 29 Jun 2019 10:04
    #18
    Heilena skrev 2019-06-28 22:30:56 följande:

    Jag tror absolut att ditt höga TSH har påverkat! Bli medlem i Facebookgrubben Hypotyreos och graviditet! Där kan man läsa om andras erfarenheter och tips :)

    Nej, vi har inte gjort någon utredning än. I augusti var det ett år sen jag slutade med minipiller. Ska även försöka finna min ägglossning nu efter mensen och se om jag kan hitta den.. Försökte för några månader sen men fick inget utslag alls. :/


    Kolla upp med hjälp av gyn så du inte har PCOS, har man det funkar inte ÄL-stickor så bra har jag hört.

    Då får man inte utslag på dem.
  • Sun 30 Jun 2019 06:51
    #19
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 21:33:11 följande:

    Känner så väl igen mig i det du skriver. Vården tycker att värden kring 3-4 är helt ok, jag mår kass av det också!

    Ingen lyssnar på vilka symptom man har, värden verkar vara det enda som räknas.

    Hur gjorde du när du doserade levaxin själv under graviditeten?


    Jag ändrade doseringen utifrån hur värdena låg (TSH). Höjde i etapper (3). Hamnade tillslut på 100 mkrg vilket var en dubblering av ursprungsdosen. På den doseringen höll jag mig på 2.0 som jag alltid legat på.
Svar på tråden Hypotyreos, graviditet och missfall