• Sat 29 Jun 2019 11:37
    627 visningar
    14 svar
    14
    627

    Rosenrot, bidrottningsgele, munkpeppar mm

    Ni som har prövat diverse hjälpmedel till en graviditet vad tycker ni om de och vad har ni använt?

    Jag har två graviditeter i bagaget och båda gångerna har jag provat att köra naturligt o det har verkligen inte gått!

    Första gången jag blev gravid körde vi som vanligt i 7 månader utan plus och på 8e försöket provade vi rosenrot och bisolvon och de funka på första försöket med denna kur!

    Andra graviditeten provade jag 1 månad naturligt för jag tänkte att de måste varit en sammanträffande första gången att de tog sig just den månaden. Men ja de tog sig inte naturligt så för skoj skull provade jag rosenrot och bisolvon på andra försöket till syskon o de tog sig direkt med samma kur som första graviditeten!

    Nu inför 3e barnet har jag kört naturligt o de har inte funkat. Denna månaden vill jag prova en kur igen men funderar på övriga ?hjälpmedel? så som munkpeppar, bidrottningsgele med mera som jag aldrig provat! Vad är skillnaden på dessa och tex rosenrot? Och ni som provat olika saker vilka har ni tyckt varit bäst och hur har ni mått på dem?

    Har precis fått min mens och står i valet o kvalet om man ska prova något annat denna gången eller inte. Någon mera som vill hänga på och pröva en kur? Så kan vi följas åt!

  • Svar på tråden Rosenrot, bidrottningsgele, munkpeppar mm
  • Anonym (.)
    Sat 29 Jun 2019 15:57
    #1

    Inget av det där har ju någon evidens. Bisolvon har en helt annan mekanism på slemhosta än den slemhinna som finns i livmodern/vagina. Att bli gravid inom ett år är ju normalt, vilket du ju blev de tidigare gångerna. Nu är du säkert ett par år äldre också, vilket ju försvårar graviditet. Hade huskurerna haft effekt så hade fertilitetsklinikerna rekommenderat det.

  • Sat 29 Jun 2019 20:27
    #2
    Anonym (.) skrev 2019-06-29 15:57:08 följande:

    Inget av det där har ju någon evidens. Bisolvon har en helt annan mekanism på slemhosta än den slemhinna som finns i livmodern/vagina. Att bli gravid inom ett år är ju normalt, vilket du ju blev de tidigare gångerna. Nu är du säkert ett par år äldre också, vilket ju försvårar graviditet. Hade huskurerna haft effekt så hade fertilitetsklinikerna rekommenderat det.


    Är fortfarande väldigt ung så min ålder kan inte påverka fertiliteten än på några år :) Du har faktiskt fel då vissa fertilitetskliniker rekommenderar Bisolvon innan dem går vidare med tex insemination :) du kan läsa om de på nätet!

    Sedan används även rosenrot för att hjälpa inom fertiliteten! Det har forskats kring detta och flera kvinnor med pcos fick tillbaka sin ägglossning med hjälp av rosenrot :) Det står även mera om det på nätet :)
  • Anonym (.)
    Sun 30 Jun 2019 05:36
    #3
    Miluci skrev 2019-06-29 20:27:11 följande:
    Är fortfarande väldigt ung så min ålder kan inte påverka fertiliteten än på några år :) Du har faktiskt fel då vissa fertilitetskliniker rekommenderar Bisolvon innan dem går vidare med tex insemination :) du kan läsa om de på nätet!

    Sedan används även rosenrot för att hjälpa inom fertiliteten! Det har forskats kring detta och flera kvinnor med pcos fick tillbaka sin ägglossning med hjälp av rosenrot :) Det står även mera om det på nätet :)
    Vilka kliniker rekommenderar det? Det är iaf ingen etablerad rekommendation. 
  • Anonym (Missf­all)
    Sun 30 Jun 2019 13:35
    #4
    Miluci skrev 2019-06-29 20:27:11 följande:

    Är fortfarande väldigt ung så min ålder kan inte påverka fertiliteten än på några år :) Du har faktiskt fel då vissa fertilitetskliniker rekommenderar Bisolvon innan dem går vidare med tex insemination :) du kan läsa om de på nätet!

    Sedan används även rosenrot för att hjälpa inom fertiliteten! Det har forskats kring detta och flera kvinnor med pcos fick tillbaka sin ägglossning med hjälp av rosenrot :) Det står även mera om det på nätet :)


    Jag har vart gravid 4 gånger.

    2 gånger naturlig väg som tog sig på 1:a och nu är jag gravid för 4:e gången vilket tog sig på första.

    Dock försökte vi 2 gånger med 3:an men det tog sig inte. Då jag var väldigt förkyld och sjuk under större delen av vintern så jag använde bisolvon pga slemhosta. Helt plötsligt var jag gravid men fick missfall i v.6.

    Nämnde för läkaren att jag hade tagit Bisolvon under en tid och han menade på att då jag har lätt till att bli gravid så kan bisolvonen ha påverkat min slemhinna negativt och ägget kanske inte fäste som det skulle.

    Jag personligen håller mig undan från olika huskurer och vill inte sitta och förespråka det på ett forum utan låter istället en läkare råda till det som har kunskap.

    Men kul att det ändå har lyckats för dig med de olika preparaten :)
  • Anonym (Why)
    Tue 2 Jul 2019 10:54
    #5
    Miluci skrev 2019-06-29 20:27:11 följande:

    Är fortfarande väldigt ung så min ålder kan inte påverka fertiliteten än på några år :) Du har faktiskt fel då vissa fertilitetskliniker rekommenderar Bisolvon innan dem går vidare med tex insemination :) du kan läsa om de på nätet!

    Sedan används även rosenrot för att hjälpa inom fertiliteten! Det har forskats kring detta och flera kvinnor med pcos fick tillbaka sin ägglossning med hjälp av rosenrot :) Det står även mera om det på nätet :)


    ?Står om det på nätet? oki, är det något som är forskat på och publicerat i någon vetenskaplig tidskrift? Inte vad jag kan hitta? Du kan ju hitta all möjlig skit på nätet, det betyder inte att det är sant. Källkritik är viktigt i dagens samhälle. Du kan googla det, det står på nätet ;)
  • Anonym (Missf­all)
    Tue 2 Jul 2019 11:56
    #6
    Anonym (Why) skrev 2019-07-02 10:54:49 följande:

    ?Står om det på nätet? oki, är det något som är forskat på och publicerat i någon vetenskaplig tidskrift? Inte vad jag kan hitta? Du kan ju hitta all möjlig skit på nätet, det betyder inte att det är sant. Källkritik är viktigt i dagens samhälle. Du kan googla det, det står på nätet ;)


    Vissa läkare menar på att exempel bisolvon kan tunna ut livmoderslemhinna. Kvinnor som det har tagit tid för har provat det och om det beror på tajming eller att bisolvonen verkligen tunnar ut finns inget bevis för men somliga läkare menar att vill man kan man testa men det är liksom ingen garanti eller vetenskapligt bevisat för då skulle alla barnlösa kvinnor som har tjock slemhinna springa och köpa mirakel kuren bisolvon.

    Jag tog bisolvon under en period när jag var sjuk och jade slemhosta men jag fick missfall. Om det beror på bisolvonen vet jag inte, det är ju ändå vanligt med missfall men man ska ju inte ta bisolvon när man är gravid.

    Så när läkare menar på - testa bisolvon - så är det mer liksom upp till en själv.

    Jag tror onte det finns direkt forskning på det, jag har iaf inte hittat länkar till det. Och som sagt - tror bisolvon skulle vara lite dyrare om man mirakulöst kunde bli gravid
  • Anonym (:))
    Tue 2 Jul 2019 12:02
    #7

    Vore ju enkelt om man bara kunde ta ett naturtillskott och bli gravid. Alla kroppar reagerar olika, en del märker inget medan andra märker stor skillnad av tillskott. En del tillskott kan hjälpa kroppen att komma mer i balans, men antagligen inte att just bli gravid.

    Själv äter jag bidrottninggele och märker stor skillnad med äl. Hela cykeln blir mer regelbunden och jag får mycket mer äl symtom. Men det har knappast hjälpt mig att bli gravid för det. Sen är det nog upp till en själv vad man tror på:)

  • Tue 2 Jul 2019 18:40
    #8
    Anonym (Why) skrev 2019-07-02 10:54:49 följande:

    ?Står om det på nätet? oki, är det något som är forskat på och publicerat i någon vetenskaplig tidskrift? Inte vad jag kan hitta? Du kan ju hitta all möjlig skit på nätet, det betyder inte att det är sant. Källkritik är viktigt i dagens samhälle. Du kan googla det, det står på nätet ;)


    När min syster o hennes gick på Carl von linne runt år 2014 blev hon frågad av läkaren om de ville delta i en studie om bisolvon. Hon skulle ta Bisolvon dagen innan återförandet samt samma dag. Bisolvon är slemlösande och de vill se om det kunde hjälpa. Vissa kvinnor har nämligen segt sekret som gör att spermierna inte kan ta sig fram. Hon blev gravid första gången hon använde bisolvon och läkarna trodde hon hade för tjockt slidsekret för att ägget skulle fästa.

    Bisolvon är ingen mirakel kur för att anledningen till att man har svårt att bli gravid är olika från par till par. Men har man problem med för tjockt slidsekret kan bisolvon mycket väl anses som mirakel kur för just den kvinnan då de kan vara lösningen för att kunna bli gravid
  • Anonym (Why)
    Tue 2 Jul 2019 19:11
    #9
    Minmillis skrev 2019-07-02 18:40:24 följande:
    När min syster o hennes gick på Carl von linne runt år 2014 blev hon frågad av läkaren om de ville delta i en studie om bisolvon. Hon skulle ta Bisolvon dagen innan återförandet samt samma dag. Bisolvon är slemlösande och de vill se om det kunde hjälpa. Vissa kvinnor har nämligen segt sekret som gör att spermierna inte kan ta sig fram. Hon blev gravid första gången hon använde bisolvon och läkarna trodde hon hade för tjockt slidsekret för att ägget skulle fästa.

    Bisolvon är ingen mirakel kur för att anledningen till att man har svårt att bli gravid är olika från par till par. Men har man problem med för tjockt slidsekret kan bisolvon mycket väl anses som mirakel kur för just den kvinnan då de kan vara lösningen för att kunna bli gravid
    Mycket intressant att det skulle vara effektivt för attt göra slidsekret tunnare när det inte har någon vetenskaplig bevisad effekt som slemlösande vid hosta. https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/hosta/

  • Tue 2 Jul 2019 20:17
    #10

    Jag hade problem med mina flytningar. Fick aldrig de omtalade äl flytningarna som alla pratade om även fast jag hade positivt på ägglossnings test och bra temperatur kurvor. Månad efter månad men inget hände. Men så nämnde min granne som är barnmorska att jag skulle prova bisolvon. Jag tänkte att jag inte hade något att förlora så provade! Jag åt full dos och den månaden fick jag äl flytningar för första gången i mitt liv! Inte lite flytningar heller.. blev så blött att jag fick torka bort lite av de vid sex! Haha. Blev även gravid på första försöket med bisolvon (a) så även om de inte finns massa vetenskapliga studier bakom så är min uppfattning att de verkligen hjälper!

  • Thu 4 Jul 2019 06:04
    #11
    Sheltielife skrev 2019-07-02 20:17:10 följande:

    Jag hade problem med mina flytningar. Fick aldrig de omtalade äl flytningarna som alla pratade om även fast jag hade positivt på ägglossnings test och bra temperatur kurvor. Månad efter månad men inget hände. Men så nämnde min granne som är barnmorska att jag skulle prova bisolvon. Jag tänkte att jag inte hade något att förlora så provade! Jag åt full dos och den månaden fick jag äl flytningar för första gången i mitt liv! Inte lite flytningar heller.. blev så blött att jag fick torka bort lite av de vid sex! Haha. Blev även gravid på första försöket med bisolvon (a) så även om de inte finns massa vetenskapliga studier bakom så är min uppfattning att de verkligen hjälper!


    Detta låter ju fantastiskt! Jag har nu provat rosenrot i två månader och kombinerade även med bidrottningsgelé nu senast. Tyvärr kom mensen ändå :( Hur mycket och när tog du bisolvon? När i menscykeln började du ta och när slutade du? Kan ju inte skada att prova.
  • Thu 4 Jul 2019 11:07
    #12

    Jag tog 3 tabletter om dagen från mens till ägglossning! (Tog inte tablett dagen jag fick temperatursökning) En på morgonen, en mitt på dagen och en på kvällen. När de närmade sig ägglossning kom flytningarna o precis vid själv ägglossningen va jag super våt av alla flytningar haha. Kombinerade också med rosenrot. Precis de skadar inte att prova!

  • Thu 4 Jul 2019 11:07
    #13
    Mima93 skrev 2019-07-04 06:04:17 följande:

    Detta låter ju fantastiskt! Jag har nu provat rosenrot i två månader och kombinerade även med bidrottningsgelé nu senast. Tyvärr kom mensen ändå :( Hur mycket och när tog du bisolvon? När i menscykeln började du ta och när slutade du? Kan ju inte skada att prova.


    Glömde citera haha
  • Thu 4 Jul 2019 11:38
    #14
    Sheltielife skrev 2019-07-04 11:07:20 följande:

    Jag tog 3 tabletter om dagen från mens till ägglossning! (Tog inte tablett dagen jag fick temperatursökning) En på morgonen, en mitt på dagen och en på kvällen. När de närmade sig ägglossning kom flytningarna o precis vid själv ägglossningen va jag super våt av alla flytningar haha. Kombinerade också med rosenrot. Precis de skadar inte att prova!


    Tack! Menar du att du började efter mensen eller i samband med mensen? Får bli en vända till apoteket då :)
Svar på tråden Rosenrot, bidrottningsgele, munkpeppar mm