• Anonym tipsare

    Byta en BR mot två BR

    Det verkar som att separationen är ett faktum. Än så länge bor vi ihop och klarar av en vardag tillsammans, men det är ju inte hållbart att leva såhär för evigt. Vi äger idag en bostadsrätt tillsammans. Jag tror ingen av oss har råd att köpa ut den andra (den bör ha ökat 500.000, kanske t.o.m. 1 miljon i värde) och sedan bo kvar. Barnen är små (går på förskola fortfarande) så vi vill/behöver bo kvar i samma område. Lägenheterna här är ganska dyra och utan tid att spara ihop en stor kontantinsats vet jag inte hur våra möjligheter ser ut att köpa varsin ny lägenhet. Frågan är då om det går att byta vår fyra mot två tvåor (förutsatt att vi hittar ett par i området som vill flytta ihop ????).

    Kan man göra en deal då att vi säljer vår för 4 miljoner och de för 2 miljoner/st (även om vi alla skulle få mer om de såldes på marknaden)?

  • Svar på tråden Byta en BR mot två BR
  • Anonym (Anna)

    Det där är inte helt lätt. Det är inte som att byta hyresrätter. Något lägre pris än marknadsvärdet skulle gå igenom. Men skulle det bedömmas som att det görs för att undanhålla skatt på vinst får ni bakslag.

    Kollade upp det hela när min farmor ville byta sin 4:a mot kusinens (hennes barnbarn) 3:a som hade hiss. Det var snårigt och inte alls självklart och bägge parter skulle få betala mycket i vinstskatt.

  • Anonym tipsare
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-29 12:54:37 följande:

    Det där är inte helt lätt. Det är inte som att byta hyresrätter. Något lägre pris än marknadsvärdet skulle gå igenom. Men skulle det bedömmas som att det görs för att undanhålla skatt på vinst får ni bakslag.

    Kollade upp det hela när min farmor ville byta sin 4:a mot kusinens (hennes barnbarn) 3:a som hade hiss. Det var snårigt och inte alls självklart och bägge parter skulle få betala mycket i vinstskatt.


    Hmmm.. så Skatteverket blir förstås griniga som vanligt. Jag tänker att vinsten gör man ju sen den dagen man säljer tvåan. Men syftet var väl egentligen inte att slippa undan vinstskatten, mest att jag inte ens vet om jag kan köpa en tvåa till marknadspris här. Hyresrätter finns knappt några.

    Hur kollade ni upp det? Kontaktade ni skv eller någon annan?
  • Anonym (.)

    Om det inte går kanske ni kan se det som ett bra tillfälle att flytta till ett annat (billigare) område innan barnen börjar skolan. Sen kan det bli jobbigare för dem.

  • Anonym (Anna)

    Vi har en släkting som jobbar på bank som frågade sina jurister.

    Nu blev det inget byte av andra orsaker.

    De hade kunnat ge varandra bostadsrätterna som gåva med minst ett års mellanrum för att slippa skatt. Men det är ju inget som kan vara lämpligt i ditt fall.

  • Ms H

    Vet du några i området som hat varsin tvåa och vill flytta ihop i större?

  • Anonym tipsare
    Anonym (.) skrev 2019-06-29 13:10:36 följande:

    Om det inte går kanske ni kan se det som ett bra tillfälle att flytta till ett annat (billigare) område innan barnen börjar skolan. Sen kan det bli jobbigare för dem.


    Jo det hade ju varit något, men känns inte aktuellt. Vi har både mormor och farmor i området som hjälper oss mycket med barnen (vilket vi nog verkligen kommer behöva som ensamstående) och de har inte körkort. Vi har även vänner här och nära till jobb (vilket känns ännu viktigare när man blir själv).

    Vi har egentligen båda helt okej löner, men pga två täta föräldraledigheter har vi troligtvis inte sparat så det räcker till kontantinsats. Andra alternativ är att behålla boendet och att vi bor hos våra respektive föräldrar under barnfria dagar alt. köpa en etta tillfälligt.
  • Anonym tipsare
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-29 13:31:07 följande:

    Vi har en släkting som jobbar på bank som frågade sina jurister.

    Nu blev det inget byte av andra orsaker.

    De hade kunnat ge varandra bostadsrätterna som gåva med minst ett års mellanrum för att slippa skatt. Men det är ju inget som kan vara lämpligt i ditt fall.


    Okej, tack för svar! Vi får kolla med banken framöver om detta är en lösning vi vill spinna vidare på..
  • Anonym tipsare
    Ms H skrev 2019-06-29 13:43:18 följande:

    Vet du några i området som hat varsin tvåa och vill flytta ihop i större?


    Nej, men det är väl inte omöjligt att hitta tänker jag Det bor nästan 9000 i närområdet och 80 000 i kommunen så det är inte en liten by på landet
  • Anonym (-)
    Anonym tipsare skrev 2019-06-29 13:07:07 följande:
    Hmmm.. så Skatteverket blir förstås griniga som vanligt. Jag tänker att vinsten gör man ju sen den dagen man säljer tvåan. Men syftet var väl egentligen inte att slippa undan vinstskatten, mest att jag inte ens vet om jag kan köpa en tvåa till marknadspris här. Hyresrätter finns knappt några.

    Hur kollade ni upp det? Kontaktade ni skv eller någon annan?
    Om ni inte har råd att köpa två st 2or efter att ha sålt er 4a så lär nog ingen vilja byta med er? Ur den vinkeln känns det ju vettigare att sälja båda 2orna och köpa en större..
Svar på tråden Byta en BR mot två BR