• Anonym (Syster)

    Graviditet vid förståndshandikapp

    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar här.

    Min 26 åriga syster har ett förståndshandikappad där hon behöver stöd i så gott som allt det vardagliga som städning, tvätt, handling, matlagning osv.

    Hon har en pojkvän som även han har ett förståndshandikapp, inte som min syster men även han behöver stöd i vardagen. Nu är det så att min syster har blivit gravid. Och vi övriga i familjen har försökt att tala med min syster om abort, det var ingen väntad graviditet.

    Min syster vill behålla barnet. Men det kommer inte att gå. Mest troligen kommer ju barnet att ras om hand om och omplaceras, vilken såklart blir känslomässigt jobbigt för dom. En onödig situation att sätta sig i kan jag tycka. Lite fint har vi pratat med min syster hur hon tänker om det skulle bli så, men hon tror inte att det kan bli så.

    Tips,råd och erfarenheter sökes

  • Svar på tråden Graviditet vid förståndshandikapp
  • Anonym (Soc.)

    Ja barnet kommer att omhändertas om inte förr så senare. Kanske får de behålla barnet ett tag under utredning på utredningshem men det innebär ju bara att det kommer att bli ännu värre när omhändertagandet sker. Tragiskt och smärtsamt.

    Jag tror ni behöver vara väldigt tydliga med vad som kommer att hända. Min erfarenhet är dock att ni inte kommer att nå fram utan att tron på att de ändå kommer att få behålla barnet är mycket starkare än förnuftet. Och det har väl att göra med funktionshindret också. Barnet kommer sannolikt också att ha funktionsnedsättning och kommer att behöva mycket mer stöd än andra barn.

  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2019-06-29 22:10:51 följande:

    Ja barnet kommer att omhändertas om inte förr så senare. Kanske får de behålla barnet ett tag under utredning på utredningshem men det innebär ju bara att det kommer att bli ännu värre när omhändertagandet sker. Tragiskt och smärtsamt.

    Jag tror ni behöver vara väldigt tydliga med vad som kommer att hända. Min erfarenhet är dock att ni inte kommer att nå fram utan att tron på att de ändå kommer att få behålla barnet är mycket starkare än förnuftet. Och det har väl att göra med funktionshindret också. Barnet kommer sannolikt också att ha funktionsnedsättning och kommer att behöva mycket mer stöd än andra barn.


    Jobbar du på soc så kommer solen gå upp i väster i morgon.
    Du har faktiskt inte ett enda rätt i det du säger.
  • Anonym (soc)
    Anonym skrev 2019-06-29 22:12:35 följande:
    Jobbar du på soc så kommer solen gå upp i väster i morgon.
    Du har faktiskt inte ett enda rätt i det du säger.
    Jo, den personen som skrev det har rätt till 100%.

    Jag är soc.sekr på barnutredning.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-06-29 22:12:35 följande:

    Jobbar du på soc så kommer solen gå upp i väster i morgon.

    Du har faktiskt inte ett enda rätt i det du säger.


    Har jobbat i många år och haft många sådana fall och jo jag har rätt. Även om de mot all förmodan skulle få behålla barnet en tid för att se hur det går så kommer ett större barn som ska utvecklad och stimuleras och antagligen ha eget funktionshinder förr eller senare att omhändertas då barnet inte kommer att kunna få sina behov tillgodosedda av förståndshandikappade föräldrar.
  • Anonym
    Anonym (soc) skrev 2019-06-29 22:32:58 följande:
    Jo, den personen som skrev det har rätt till 100%.

    Jag är soc.sekr på barnutredning.
    Läs tvillingtråden, jag kallar mig för "www" där.
    Där har du ett exempel på hur det också kan bli.

    Bara för att man kallar sig (soc) och påstår att man jobbar på soc... på familjeliv så tror nog inte många att det är sant.

    Varför anonym om du nu är soctant?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-06-29 22:38:20 följande:

    Läs tvillingtråden, jag kallar mig för "www" där.

    Där har du ett exempel på hur det också kan bli.

    Bara för att man kallar sig (soc) och påstår att man jobbar på soc... på familjeliv så tror nog inte många att det är sant.

    Varför anonym om du nu är soctant?


    Därför att om du outar att du är socialsekreterare i detta forum så kommer du att bli förföljd och trakasserad både i inboxen och i varenda tråd oavsett ämne, av diverse sochatande rättshaverister. Det har många av oss lärt sig den hårda vägen de gånger man varit öppen med sitt användarnamn och yrke.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2019-06-29 22:42:17 följande:
    Därför att om du outar att du är socialsekreterare i detta forum så kommer du att bli förföljd och trakasserad både i inboxen och i varenda tråd oavsett ämne, av diverse sochatande rättshaverister. Det har många av oss lärt sig den hårda vägen de gånger man varit öppen med sitt användarnamn och yrke.
    Sochatande rättshaverister?
    Menar du människor som blivit illa behandlade och fått sina liv raserade av soc?

    För du förnekar väl inte att de finns?
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2019-06-29 22:44:31 följande:
    Sochatande rättshaverister?
    Menar du människor som blivit illa behandlade och fått sina liv raserade av soc?

    För du förnekar väl inte att de finns?
    Det finns nog fler 'soctanter' som oförtjänt blivit illa behandlade än vad det finns föräldrar som oförtjänt har fått sina barn fråntagna
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-06-29 22:44:31 följande:

    Sochatande rättshaverister?

    Menar du människor som blivit illa behandlade och fått sina liv raserade av soc?

    För du förnekar väl inte att de finns?


    Du besvarade just din egen fråga. Såna som dig är anledningen till att man skriver under anonymt nick för man orkar inte med dessa rättshaveristiska diskussioner så fort man är aktiv i en tråd. Jag avser inte ha någon sådan diskussion med dig. Punkt.

    Vad det gäller TS frågeställning där du hävdar att jag har helt fel så kan vi ju be TS återkomma om 9 månader och ge oss svaret.
  • neverpreggo
    Anonym skrev 2019-06-29 22:12:35 följande:
    Jobbar du på soc så kommer solen gå upp i väster i morgon.
    Du har faktiskt inte ett enda rätt i det du säger.
    Vad kommer hända då?
Svar på tråden Graviditet vid förståndshandikapp