• Anonym (Hmm)

    Få barn vid 50?

    Någon här som fått barn så sent? Kvinnan är 29 och mannen 50. Vad är er erfarenhet? Blir det för tungt?

  • Svar på tråden Få barn vid 50?
  • Anonym (E)

    Känner ett par som fick barn när kvinnan var 31 och mannen 53. Det gick bra tills mannen blev 64 och fick en stroke. Han bor på ett vårdhem nu och kvinnan har träffat en ny man. Så stor åldersskillnad kan verka oviktig innan 55, men efter det kan hälsan förändras fort. Jag skulle inte rekommendera någon att skaffa barn i så hög ålder. Kan tillägga att mannen var väldigt aktiv innan han blev sjuk och vid femtio hade han en bättre kropp än många trettioåringar.

  • sextiotalist
    Anonym (E) skrev 2019-06-30 16:40:42 följande:

    Känner ett par som fick barn när kvinnan var 31 och mannen 53. Det gick bra tills mannen blev 64 och fick en stroke. Han bor på ett vårdhem nu och kvinnan har träffat en ny man. Så stor åldersskillnad kan verka oviktig innan 55, men efter det kan hälsan förändras fort. Jag skulle inte rekommendera någon att skaffa barn i så hög ålder. Kan tillägga att mannen var väldigt aktiv innan han blev sjuk och vid femtio hade han en bättre kropp än många trettioåringar.


    Att få en stroke vid 64 är inte så vanligt, även om min egen pappa dog av detta betydligt yngre.

    De flesta är pigga vid den åldern
  • Anonym (Franse)

    Låter ganska obehagligt att få barn med någon som kunde vara ens egna far, kanske blir barnen förvirrade och undrar om det egentligen är farfar de ska åka och besöka på ålderdomshemmet.

  • Anonym (E)
    sextiotalist skrev 2019-06-30 18:37:09 följande:

    Att få en stroke vid 64 är inte så vanligt, även om min egen pappa dog av detta betydligt yngre.

    De flesta är pigga vid den åldern


    Ja så är det. Det jag menade var snarare att det kan gå väldigt fort utför efter 55. Det kan skilja väldigt mycket mellan två 70 åringar. Vissa är pigga och har fortfarande bra fysik medan andra har blivit väldigt skruttiga. Som sagt, de jag känner fick det att fungera bra till det att mannen blev sjuk. Det gick väldigt snabbt utför och det blev väldigt tydligt att det är stor åldersskillnad. Hon är fortfarande mitt i livet och har massor av ork.
  • Anonym (Petra)

    Jag skulle inte skaffa barn med någon som är 50, jag tycker personligen att det är för sent. Men känns det rätt för paret i fråga, och de är beredda på att den yngre kanske får ta ett större ansvar kan det ju vara aktuellt. Mäns sperma håller ju inte heller samma kvalité när mannen är äldre, så det är ju något att tänka på också.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (E) skrev 2019-06-30 16:40:42 följande:

    Känner ett par som fick barn när kvinnan var 31 och mannen 53. Det gick bra tills mannen blev 64 och fick en stroke. Han bor på ett vårdhem nu och kvinnan har träffat en ny man. Så stor åldersskillnad kan verka oviktig innan 55, men efter det kan hälsan förändras fort. Jag skulle inte rekommendera någon att skaffa barn i så hög ålder. Kan tillägga att mannen var väldigt aktiv innan han blev sjuk och vid femtio hade han en bättre kropp än många trettioåringar.


    Barn finns redan med i bilden som föddes när pappan var mellan 30-40.
Svar på tråden Få barn vid 50?