Inlägg från: Tina81 |Visa alla inlägg
  • Tina81

    Pendlare med småbarn, hur får ni ihop allt?

    Vore så värdefullt att få höra lite från er som har små barn och där båda föräldrarna pendlar. Hur har ni det? Jobbar ni heltid?

    Vi står i valet och kvalet att bo kvar i stan med ca 7 min cykelavstånd till jobb, eller att köpa hus med ca 1h 15 min kollektivt enkel väg (+ lämna/hämta barn).

    Det är så svårt att välja! Båda jobbar heltid i stan, vi löser kortare dagar för vårt barn. Kommer alltid till förskolan fort om det är något, fastnar aldrig i kollektivtrafik. Vi bor i ett mysigt område i stan nära vatten. Vi har delat lantställe. Men vi har inte möjlighet att bara öppna dörren hemma och låta barnet leka. Svettas ofta i parker..det känns sådär mysigt. En trädgård hade varit så bra. Men vi hade ju fått betydligt mindre tid med vårt barn...

    Några kloka tankar?

  • Svar på tråden Pendlare med småbarn, hur får ni ihop allt?
  • Tina81
    Anonym (Bil) skrev 2019-06-30 17:09:15 följande:

    Måste ni åka kollektivt? Har ni ingen bil?


    Det har vi men det skulle ta längre tid med köer och parkering i stan är hutlöst dyrt tyvärr ..
  • Tina81
    Jamesdio skrev 2019-07-01 13:02:31 följande:

    Låter inte som en dröm direkt. Hur gamla är barnen? Har ni flex så en kan hämta och en lämna? Eller möjlighet att arbeta hemifrån ibland?


    Ett barn på 4. Vi har flex! Men kommer att behöva gå ner i tid då barnet behöver kortare dagar nu (utreds). Så börja med pendling och gå ner i tid samtidigt kanske blir för stressigt just nu...
  • Tina81
    Anonym (A) skrev 2019-07-01 13:21:05 följande:

    Kan ni flytta till barnvänligare område i stan, typ äldre "hyreshus" med grönoråden mellan husen (kan såklart vara BR, en den typen av bebyggelse). Pendla är så ovärt tycker jag som pendlar!


    Bra perspektiv! Värt att fundera över. Hur långt pendlar du?
  • Tina81
    Anonym (K) skrev 2019-07-01 13:32:41 följande:

    Jag hade aldrig flyttat så långt att man måste pendla så mycket. Det är inte värt det.

    Ni har ju del i lantställe, så spendera så mycket tid ni kan där. Vill ni trädgård, så leta boende i stan så ni fortfarande inte har  så långt till jobb och förskola. Har ni dessutom bara ett barn så är det inte så jobbigt med aktiviteter.


    Tack!! Lutar åt det nu faktiskt:)
Svar på tråden Pendlare med småbarn, hur får ni ihop allt?