• Sun 30 Jun 2019 20:40
    710 visningar
    30 svar
    30
    710

    Långa namn till båda könen

    Hej!

    Jag är gravid och väntar en liten småtting. Jag har en son sedan tidigare som Theodore, och jag vill gärna att bebisen ska ha ett långt namn som passar till Theodore. Någon som har tips? Jag vet inte vilket kön det blir, så förslag till båda könen är välkommet!

  • Svar på tråden Långa namn till båda könen
  • Anonym (Liv)
    Sun 30 Jun 2019 21:48
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-30 20:59:46 följande:
    Nej men ni kan ta bort E på slutet.

    I Sverige stavas pojknamnet Theodor som Theodor eller Teodor. E på slutet gör namnet väldigt feminimt och folk vet inte riktigt hur det ska uttalas kanske eftersom den normala stavningen är utan E på slutet.
    Väldigt onödig kommentar. Tror även de flesta med basic allmänkunskaper kan uttala namnet utan problem.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 30 Jun 2019 21:53
    #12
    -1
    Anonym (Liv) skrev 2019-06-30 21:48:40 följande:

    Väldigt onödig kommentar. Tror även de flesta med basic allmänkunskaper kan uttala namnet utan problem.


    Har absolut ingenting med allmänkunskap att göra. De flesta skulle få intrycket av att föräldrarna vill att man ska uttala namnet med E på slutet i och med den ovanliga stavningen.
  • Anonym (Hn)
    Sun 30 Jun 2019 21:53
    #13

    Sebastian? :)

  • Sun 30 Jun 2019 23:28
    #14

    Glöm det där med att namnet ska passa till sonens namn. Om dom inte kommer överens kanske de aldrig nämns i samma mening de sista 65 åren av deras liv. Annars, långa namn: Karolina, Esmeralda, Gabriella, Anna-Bella, Nickolaus,, Emmanuel, Laurentius, Natanael,, Valdemar.

  • Mon 1 Jul 2019 00:06
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-30 21:41:34 följande:

    Beror helt på vilka namn det är. Till exempel namnen Leona och Leone är flicknamn, Leon pojknamn.

    Just namnet Theodor blir feminint med ett E på slutet eftersom man tänker att man kanske ska uttala E på slutet då det inte är en vanlig stavning på namnet.


    Eftersom der här ett icke-existerande problem när det gäller min son så ser jag inte varför vi ska ändra hans stavning. Jag tror knappast att det kommer bli ett problem då det faktiskt är en vanlig stavning utanför Sverige. Om min son skulle uppleva detta som ett problem i framtiden får han givetvis ta beslutet att ändra sin stavning. Jag tänker dock att det är en minimal risk att detta kommmer bli ett problem eftersom det faktiskt är en korrekt stavning, inga missförstånd har uppstått hittills och att uttala Theodores E på slutet skulle skapa ett namn som inte finns (jag har i varje fall inte hörttalas om det). Jag tror faktiskt att de flesta skulle gissa på att namnet uttalas utan E ;)
  • Mon 1 Jul 2019 00:12
    #16
    Anonym (F) skrev 2019-06-30 21:20:39 följande:

    Leonore, Leontine, Isabelle, Vendela.

    Elliot, Leonard, Nikolai, Vincent.


    Leonore var ett namn som både jag och min kille tyckte var fint!
  • Anonym (l)
    Mon 1 Jul 2019 00:13
    #17

    Nathanael & Esmeralda

  • Anonym (Tyttu­)
    Mon 1 Jul 2019 00:29
    #18

    Eleonora heter min dotter!

  • Anonym (Också­)
    Mon 1 Jul 2019 00:32
    #19

    Har också en Theodor här hemma:) Vi väntar en son och funderar på namn.som:

    Adrian

    Valter

    Gabriel

    Oliver

    Oscar

    Viktor

    Om det hade blivit en tjej lutade det åt Sigrid.

  • Mon 1 Jul 2019 10:13
    #20
    -1

    Blandat:

    Adeline, Wilhelmina, Nicolina, Philippa, Petronella, Rosanna, Stephanie, Theresia, Valentina, Henrietta, Vivienne, Valdina, Maximina, Marianne, Melinda, Luciana, Leontine, Evanna, Lavinia, Eliana, Katinka, Cordelia, Josephina, Emanuelle, Isadora, Gabriella, Fredrika, Franciska, Evangeline, Alexandra, Emmeline, Eleonora, Celestina, Charlotte, Benedicta, Arabella, Angelina, Annabelle, Alvina, Leandra

    Zacharias, Valentin,Timothy, Timoteus, Roderick, Nathaniel, Nicodemus, Manfred, Maximilian, Lysander, Leonard, Leonidas, Konstantin, Jeremias, Jonathan, Hesekiel, Isidor, Amandus, Ferdinand, Florentin, Emanuel, Edmund, Etienne, Dominik, Casimir, Cornelius, Benedict, Benjamin, Alexander, Amadeus.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mon 1 Jul 2019 10:33
    #21

    Benedict
    Nathanael
    Christoffer
    Christian
    Johannes
    Konstantin
    Cornelius

    Paulina
    Antonia
    Franciska
    Stephanie
    Eleonora
    Vendela
    Cordelia
    Julianna
     


    Simul Justus et Peccator
  • Anonym (Fia)
    Mon 1 Jul 2019 10:42
    #22

    Jag håller med att Theodor med e ser feminint ut. Men det var inte sakfrågan. Cornelia är vackert som flicknamn.

  • Mon 1 Jul 2019 15:50
    #23
    fluu skrev 2019-07-01 10:13:48 följande:

    Blandat:

    Adeline, Wilhelmina, Nicolina, Philippa, Petronella, Rosanna, Stephanie, Theresia, Valentina, Henrietta, Vivienne, Valdina, Maximina, Marianne, Melinda, Luciana, Leontine, Evanna, Lavinia, Eliana, Katinka, Cordelia, Josephina, Emanuelle, Isadora, Gabriella, Fredrika, Franciska, Evangeline, Alexandra, Emmeline, Eleonora, Celestina, Charlotte, Benedicta, Arabella, Angelina, Annabelle, Alvina, Leandra

    Zacharias, Valentin,Timothy, Timoteus, Roderick, Nathaniel, Nicodemus, Manfred, Maximilian, Lysander, Leonard, Leonidas, Konstantin, Jeremias, Jonathan, Hesekiel, Isidor, Amandus, Ferdinand, Florentin, Emanuel, Edmund, Etienne, Dominik, Casimir, Cornelius, Benedict, Benjamin, Alexander, Amadeus.


    Oj, så många namn jag aldrig hört. Tack!
  • Mon 1 Jul 2019 17:00
    #24

    Natalie tycker jag passar ihop. :)

  • Mon 1 Jul 2019 21:37
    #25
    -1

    Vincent

  • Tue 2 Jul 2019 12:50
    #26
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-30 21:53:12 följande:
    Har absolut ingenting med allmänkunskap att göra. De flesta skulle få intrycket av att föräldrarna vill att man ska uttala namnet med E på slutet i och med den ovanliga stavningen.

    Jag ska döpa min dotter till Nadine, ingen har haft problem med att uttala hennes namn rätt?


    Ganska uppenbart att man inte uttalar det som Nadin-e, likadant att det är uppenbart att man inte uttalar Theodore som Theodor-e. E i slutet på namn är näst intill alltid tysta.


    Låter mest som att du har ett problem med att uttala namn :)

  • Fri 12 Jul 2019 01:57
    #27
    +2
    Stabila skrev 2019-06-30 20:40:33 följande:

    Hej!

    Jag är gravid och väntar en liten småtting. Jag har en son sedan tidigare som Theodore, och jag vill gärna att bebisen ska ha ett långt namn som passar till Theodore. Någon som har tips? Jag vet inte vilket kön det blir, så förslag till båda könen är välkommet!


    Pojknamn
    Nikodemus
    Nathaniel
    Zakarias
    Gabriel
    Alexander
    August
    Florian
    Benjamin
    Leonard
    Homeros
    Bartholomeus
    Leander
    Deandre
    Cederic
    Jonathan
    Tiberius
    Matteus
    Valentin
    William

    Flicknamn
    Dorothea
    Amalia
    Cornelia
    Gabriella
    Ellionora
    Marianne
    Olivia
    Augusta
    Larissa
    Jennifer
    Dannica
    Vendela
    Octavia
    Amelie
    Vanessa
    Leonora
    Josephine
    Virginia
    Aniara
  • Fri 12 Jul 2019 01:58
    #28
    Sasu skrev 2019-07-02 12:50:13 följande:

    Jag ska döpa min dotter till Nadine, ingen har haft problem med att uttala hennes namn rätt?


    Ganska uppenbart att man inte uttalar det som Nadin-e, likadant att det är uppenbart att man inte uttalar Theodore som Theodor-e. E i slutet på namn är näst intill alltid tysta.


    Låter mest som att du har ett problem med att uttala namn :)


    Å vilket fint namnHjärta Älskar!
  • Anonym (Auror­a)
    Fri 12 Jul 2019 12:16
    #29

    Florence

    Aurora

    Adrienne

    Charlotta

    Esmeralda

    Helena

    Ofelia

    Paulina/Pauline

    Olympia

    Florian

    Benedict

    Leopold

    Ferdinand

    Leonardo

    Julius

    Copernicus

    Orlando

    Orion

    Lucius

    Primus

  • Fri 19 Jul 2019 00:15
    #30

    Otillia

Svar på tråden Långa namn till båda könen