• Andiie87

    Era åtgärder och hinder för att leva miljövänligare

    Hej! Tänkte att vi kunde bombardera, inspirera och uppmuntra varandra till att leva alltmer miljövänligt. Vi kan också identifiera vilka hinder vi ser i våra liv för bättre miljörutiner, d.v.s. vart slarvar vi. Här är mina åtgärder, som både sker passivt och aktivt samt mina hinder.

    Mina passiva är att jag åker kollektivt, eftersom jag inte har bil och lever i en storstad så föreligger den möjligheten. Jag har inga barn och kommer nog inte att skaffa, inte pga utav att det medför en ökad tyngd på miljön utan för att jag inte vill ha några. Men som det ser ut bidrar befolkningsökningen enormt till miljöproblemen.

    Mina aktiva är att jag äter ca 50% veggie och allt oftare väljer kött som jag vet är bättre lämpat för miljön, t.ex. svenskt och ekologiskt. Jag går ofta en av vägarna till eller från jobbet/vänner, vilket gör att jag ofta halverar min kollektivåkning. Sopsortering är en självklarhet, men jag slarvar ibland och kan bli bättre. Konsumerar inte särskilt mycket saker.

    Mitt hinder är att jag gillar kläder, vilket leder till att det åtminstone inköps ca 2-4 klädesplagg i månaden. Likaså sker en del matsvinn pga lathet och slarv. Så där har jag något att jobba på.

  • Svar på tråden Era åtgärder och hinder för att leva miljövänligare
  • Praktisk58

    Men här får du väl välja. Ekologisk mat get ett STÖRRE miljöavtryck eftersom det behovs större yta för att odla din mat. Och skulle vi gå över till vegetariskt så skulle vi behöva importera mer mat till Sverige, åter med större CO2-utsläpp.

  • Limajo

    De två aktiva val jag gjort är att jag inte flyger om jag inte måste och jag klimatkompenserar familjens dubbla koldioxidavtryck. Sen gör jag en hel del nytta i mitt jobb också.

    Sen är jag ingen storshoppare, äter flexitarianskt, har en bränslesnål bil, åker mest kollektivt och bor i hus med fjärrvärme. Men detta känns inte som aktiva val utan mer nåt som bara blivit.

    Jag har varit lite dålig på sopsortering pga lathet och praktiska problem men vi flyttade nyligen till en brf med ett stort soprum för de flesta fraktioner så det kommer bli enklare att göra rätt framöver.

  • Limajo

    Sen har jag två smarta och medvetna barn som har stor potential att bidra till lösningar för ett mer hållbart samhälle. ;)

  • Andiie87
    Praktisk58 skrev 2019-07-01 14:47:21 följande:

    Men här får du väl välja. Ekologisk mat get ett STÖRRE miljöavtryck eftersom det behovs större yta för att odla din mat. Och skulle vi gå över till vegetariskt så skulle vi behöva importera mer mat till Sverige, åter med större CO2-utsläpp.


    Jahapp. Du visste mer än WWF och FN.
  • Andiie87
    Limajo skrev 2019-07-01 14:56:05 följande:

    De två aktiva val jag gjort är att jag inte flyger om jag inte måste och jag klimatkompenserar familjens dubbla koldioxidavtryck. Sen gör jag en hel del nytta i mitt jobb också.

    Sen är jag ingen storshoppare, äter flexitarianskt, har en bränslesnål bil, åker mest kollektivt och bor i hus med fjärrvärme. Men detta känns inte som aktiva val utan mer nåt som bara blivit.

    Jag har varit lite dålig på sopsortering pga lathet och praktiska problem men vi flyttade nyligen till en brf med ett stort soprum för de flesta fraktioner så det kommer bli enklare att göra rätt framöver.


    Härligt att höra att din sopsorteringsframtid ser ljus ut :)
  • Andiie87
    Limajo skrev 2019-07-01 14:57:19 följande:

    Sen har jag två smarta och medvetna barn som har stor potential att bidra till lösningar för ett mer hållbart samhälle. ;)


    Hehe. Där ser man. En framtida Elon och en framtida Greta kanske.. Då kan det ju inte vara fel att föda barn.
  • Pappelelle

    Enligt tester så har jag ett ganska litet avtryck, flyger aldrig, kommer inte skaffa barn, källsorterar till viss del, köper sällan nya kläder och undviker att slänga mat. Dock är inget av detta medvetet gjort på grund av något miljötänk, utan det är mer hur mina förutsättningar ser ut ekonomiskt.

    Hade jag haft gott om pengar hade jag antagligen flygit oftare och handlat mer prylar.

    Men ja för att nämna ett hinder, jag undviker att åka kollektivt om jag inte måste, det är ofta förseningar, sletna bussar/tåg överfulla med massa människor jag inte vill vara så nära egentligen, vissa bussar är till och med ofta fyllda av drägg och liknande jobbiga människor. Blir ofta att jag går istället.

  • Roe Deer

    Hm..


    jag har ända sedan jag var liten ärta funderat på naturen, miljön, naturmaterial, hantverk... mat. Jag är idag vegan, minimalist och har inte körkort. Jag cyklar året runt de dagar det går, och tar bussen eller går om den är paj eller vädret strular till det. 


    Sopsorterar och fokuserar i perioder på waste free (att försöka undvika att skapa skräp genom att t.ex köpa förpackningsfria varor i medhavda kärl eller påsar).


    Undviker plast i kläder (max 20-25% är en personlig gräns), och satsar på naturligt nedbrytbara material som viskos, bambu, lyocell... hampa framöver kanske). 


    Ekologiska hudvårdsprodukter och egenknåpade ansikts-och hårvatten. 

    Har inte åkt flyg på 20 år... men skulle jag flyga skulle det enbart vara till platser som jag skulle kunna tänka mig stanna länge på... flytta till. 

  • 10oktober

    Styrkor: försöker köpa närproducerad/svensk mat och planerar för att odla mycket av mina grönsaker (har precis påbörjat detta). Köper alltid färsk fisk som har korta transportsträckor. Har flyttat från ett hus på landet där vi var beroende av två bilar och hade en hög energianvändning till ett modernt hus med betydligt mindre energianvändning och möjlighet till att gå och cykla i mycket högre utsträckning. Har sålt ena bilen. Shoppar väldigt lite och köper i princip alla barnens kläder begagnat och även mycket begagnat till mig själv. Använder tygblöjor och tygbindor. Undviker engångsprodukter så långt det går. Köper väldigt lite teknik (Jag, min man är sämre på detta område). Flyger extremt sällan. Jobbar med forskning inom framtidens flygindustri där hållbarhet är ett stort fokus (stor skillnad mot för bara några år sedan). Sopsorterar och komposterar. Har betydligt mindre förbränningssopor än våra grannar (sophämtning var fjärde vecka i en liten tunna räcker gott).

    Svagheter: Är fortfarande beroende av en bil för att komma till jobbet pga dåligt anpassad kollektivtrafik. Kör dieselbil. Har familj och vänner på andra orter så åker med bilen under helger och semestrar en hel del. Kan bli mycket bättre på att ta tåget istället. Har lite för högt matsvinn och kunde välja produkter med mindre plastemballage. Äter mycket kött (alltid svenskt) och är svag för importerad exotisk frukt (mitt undantag i att köpa svenskt). Kunde bli bättre på att läsa på innehållsförteckningar för att undvika t.ex. palmolja.

  • SVejsan

    +Åker främst kollektivt. Liten bränslesnål småbil när jag behöver (ingen Suv eller stor Kombi)
    +Väljer hellre närproducerat och effektivt producerad mat än ekologiskt oeffektivt producerad mat. Maten har mindre klimatavtryck i första fallet. 
    + Har inget husdjur eller djur. (en Mellanstor hund motsvarar en Suv per år i klimatavtryck , en Häst som ändå är vegan motsvarar en resa tur och retur Thailand per år).
    +Använder kläder tills de går sönder och har inget som jag inte använder i garderoben (undviker klädskam )
    +Få Internetköp av kläder och skulle jag göra det så är jag säker på att de passar. långväga returer, kasseringar  och ompackningar kan ha höga klimatavtryck.
    + Slänger sopor i plastpåsar som jag köpt i kassan ev köpt på rulle. = Mindre klimatavtryck än pappåsar eller tyg/ekotygkassar, som jag inte har köpt ... Köper jag sådana måste jag använda dom många gånger (Pappkassen 40 ggr och ekologiska tygkassen  mer än 10 000 ggr.)

    -Utlandsresor med flyg
    -Tycker om elektronik (men jag ersätter produkter först när den gamla gått sönder.)

  • annabellelee

    Har medvetet valt att bosätta mig där jag inte behöver bil, så ingen bil. Sopsortetar idogt, försöker dra ner på köttet.

    Min största problemområde är att jag älskar att resa.

  • Mandel

    Källsorterar typ allt som går, äter svenskt så länge det är valbart - äter inte importerad frukt! Har eget växthus.
    Dricker kranvatten. Dricker inte läsk alls.
    Är urusel på att shoppa prylar, eldar bara stearinljus eller vaxljus eller ljus gjorda på rapsolja.
    Flyger eller reser inte utomlands alls. 
    Samordnar mina ärenden och åker typ aldrig extra till stan för nöjes skull en helg.
    Snålar med el och vatten, ger bort saker jag inte längre använder/behöver. 
    Köper billiga varor nära eller efter bäst-före-datumet och gör matlådor och fryser in. Lagar mycket grytor med halvsunkiga rotfrukter istället för att kasta.
    Åker aldrig iväg på lunchen och köper mat utan har matlåda med mig.
    Tankar svanenmärkt diesel...
    Passar på att handla på väg hem från jobbet när jag ändå åker förbi affären annars tar jag cykeln eller går om jag behöver handla något.
    Träning består av cykel, löpning eller promenader i skog och mark med start hemma vid min ytterdörr (inga bilresor eller energikrävande gym och maskiner)

    Det jag dock saknar är buss så jag kunde åka buss till jobbet utan att kräva ändrade arbetstider.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Era åtgärder och hinder för att leva miljövänligare