Inlägg från: Corneliapersson |Visa alla inlägg
  • Corneliapersson

    Fria på dopet?

    Hej. Jag behöver lite tips och råd angående frieri.

    Jag och min kille har dop för vår dotter snart och jag har planerat att jag ska fria till honom på mottagningen, men jag vet inte hur!

    Jag är så nervös inför detta. Har inte uteslutit att kanske göra det innan istället, men det skulle va så häftigt att göra det på dopet.

    Finns det någon annan tjej här som friat till sin kille. Hur gjorde ni det? Friade ni på dopet?

    Snälla hjälp mig. Hur gör man? Går man ner på knä som tjej?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-04 09:38

    Jag vill bara säga att jag gör inte något som skulle göra min partner pressad eller tvingad. Jag känner min partner och jag vet att skulle jag göra det inför våran släkt så skulle han tycka det var fint.

    Men är det som ni skriver att det är extremt opassande så överväger jag självklart att göra det privat istället. Men det jag behövde hjälp med är hur man skall göra.

    Oavsett dop, middag, utflykt så har jag fortfarande ingen aning om hur man skall göra.

    Jag har läst och läst men hittar inte många trådar där kvinnor friar till sin partner. Ringarna är köpta så allt är klart. Faller man ner på knä som på det traditonella viset eller känns det konstigt?

    Jag påpekar igen att jag känner min partner och gör inget för att göra han stressad eller tvingad. Vi vill vara med varandra. Ser massa frierier där killen går ner på knä bland släkt och vänner, och tycker det ser så himla fint och speciellt ut. Därav min fråga.

  • Svar på tråden Fria på dopet?
  • Corneliapersson

    Jag vill bara säga att jag gör inte något som skulle göra min partner pressad eller tvingad. Jag känner min partner och jag vet att skulle jag göra det inför våran släkt så skulle han tycka det var fint.

    Men är det som ni skriver att det är extremt opassande så överväger jag självklart att göra det privat istället. Men det jag behövde hjälp med är hur man skall göra.

    Oavsett dop, middag, utflykt så har jag fortfarande ingen aning om hur man skall göra.

    Jag har läst och läst men hittar inte många trådar där kvinnor friar till sin partner. Ringarna är köpta så allt är klart. Faller man ner på knä som på det traditonella viset eller känns det konstigt?

    Jag påpekar igen att jag känner min partner och gör inget för att göra han stressad eller tvingad. Vi vill vara med varandra. Ser massa frierier där killen går ner på knä bland släkt och vänner, och tycker det ser så himla fint och speciellt ut. Därav min fråga.

  • Corneliapersson
    pulverpåse skrev 2019-07-04 09:49:51 följande:

    Då är väl den här tråden ganska överflödig.


    fast överflödig? Jag frågar ju pga Att jag inte vet hur jag ska göra. Jag menar att min partner inte skulle känna sig obekväm om jag gjorde det framför släkten. hur jag än skulle göra det så skulle han uppskatta det.

    Men nu var ju min fråga om andra kvinnor friat och hur dem gjorde? Att jag frågade om nån friat på ett dop var mest bara för att det var min första tanke själv. Men överväger självklart bättre alternativ
  • Corneliapersson
    Kjell2 skrev 2019-07-04 09:57:33 följande:

    Bara för att många friar offentligt betyder det inte att det är en bra idé. Det blir mer ett skådespel inför en publik som ska applådera än något fint, privat och personligt.

    Finns hur många sätt som helst du kan göra det enbart tillsammans med din pojkvän. Fall på knä, bjud på middag och göm ringarna i efterrätten, ge honom ett paket med ringarna, fråga precis när ni har vaknat.


    Nej det behöver det absolut inte vara. Jag är en tänkare, och ofta tänker jag alldeles för mycket och gärna ?överdriver? en smula. Vill alltid att allt ska vara så perfekt som möjligt. Kanske inte borde tänka och planera så mycket gällande detta, utan bara laga en god middag och överraska min partner. Men det är svårt. Eftersom jag gärna vill ha det så perfekt, fint och kontrollerande som möjligt.
  • Corneliapersson
    Kjell2 skrev 2019-07-04 10:08:14 följande:

    Det är inte teater med ett manus som ska följas!

    Är det det som är fokus så öva tillsammans med din pojkvän veckorna innan så att det blir perfekt på dopet. Glömt inte en slutrepetition i kyrkan så att det funkar i lokalen.


    Jag har inte sagt att det är ett manus. Jag vill bara att det ska bli perfekt.

    Vem är du som skall sitta här och försöka tala mig till rätta. Jag rådfrågade bara om hur man kan fria till sin partner, då jag gärna tänker för mycket. Triggar det dig så behöver du inte kommentera heller.
  • Corneliapersson
    Anonym (Linda) skrev 2019-07-04 10:12:26 följande:

    Du tittar för mycket på amerikanska filmer känns det som.

    Ett typiskt svenskt frieri är att frågan ställs i ett privat ögonblick, sen går båda två tillsammans och väljer ringar och gemensamt bestämmer en förlovningsdag som graveras in i ringarna. Väljer sedan ut en plats/aktivitet (tex på en middag på dyrare restaurang, en kryssning etc) där man sen byter ringar och förlovar sig.


    Tyvärr så tittar jag aldrig på film om det har något med saken att göra. Att jag köpte ringar i förväg tyckte jag bara var en kul grej, att få fria med de riktiga ringar. Om han Absolut inte gillar den så gör det inte mig något att han får välja en annan helt enkelt. Jag skall helt klart tänka igenom detta och planera in något privat istället. Jag tänker för mycket antar jag, vill gärna att saker och ting skall vara perfekt. Vilket jag är med allt. Det är bara sån jag är antar jag
  • Corneliapersson
    Kjell2 skrev 2019-07-04 10:21:10 följande:

    Jag har kommit med förslag på hur du kan fria.

    Jag, och andra, har lyft fram varför ett offentligt frieri har sin nackdelar.

    Jag har föreslagit hur du ska gå vidare om du vill ha ett perfekt frieri.

    Gör du det på ett dop är det mycket som kan gå knas, din pojkvän kan tappa målföret eller tveka, barnet kan lägga en rejäl spya, någon släkting säga något dumt.


    Och jag tackar så mycket för förslagen. ????
  • Corneliapersson
    nnnnnnnn skrev 2019-07-04 10:24:34 följande:

    Du skriver upprepade gånger att du vill att det ska vara perfekt, så jag upprepar:

    Vad är perfekt?

    Att bli överraskad? Att vara överens och jobba tillsammans mot ett mål? Att det ska se ut som på film? Att man pratar samma sig inför stora projekt? Att man ensam tar befälet och lägger upp planen Hur du ska göra beror på hur du (och din partner?) ser på detta.

    Om du tycker att perfekt = man tar befälet, lägger upp planen, överraskar och det ser ut som på film så måste du såklart köra på knäfrieri i doplokalen.

    Om du tycker att perfekt = man är överens, jobbar tillsammans mot målet och pratar sig samman så måste du såklart prata med din partner i lugn och ro före - även om det sen blir ett stort offentligt frieri på dopet.


    Jag vill att min sambo skall bli överraskad, glad, vara lycklig och älska oss. Jag vill att detta ska bli den mest perfekt stunden (förutom när våran dotter kom) i livet. Ett frieri för mig är stort. Det är inte nåt man bara gör, utan för mig är det av ren kärlek. Jag är en grubblare, planerare och perfektionist. Dessa personlighetsdrag gör det lite svårare för mig i vissa lägen. Jag vet inte vad som är perfekt, men jag vill bara att detta ska bli ett fantastiskt ögonblick. Vilket jag vet att det kommer bli, hur jag än gör.
  • Corneliapersson
    nnnnnnnn skrev 2019-07-04 10:45:21 följande:

    Då kanske det är bättre att köra en dubbel?

    Fria pompöst när ni är ensamma, diskutera igenom det hela och säg att du vill köra hela frieriet igen under dopet inför alla andra. Då vet du att även "skådespeleriet" blir perfekt eftersom han kommer säga Ja och ni även kan ha förberett saker tillsammans tex bokat datum/lokal/förrättare för vigseln osv.


    Kommer nog inte göra en dubbel och skådespela. Friar jag så är det direkt från hjärtat, en gång. Skådespela känns inte alls bra. Friar jag innan så berättar vi det bara på dopet, förutsatt att han säger ja då. Men det är jag 99% säker på. Kommer nog laga en god middag hemma och ha en god och mysig stämning bara med lite musik och ljus. Och senaste plocka fram asken med ringarna. Tror det faktiskt känns bäst så, nu när jag läst vad ni andra har för synpunkter. Självklart gör jag som jag vill oavsett. Men ni har Gett min några goda tips på vad man kan göra privat.
  • Corneliapersson
    nernu skrev 2019-07-04 18:33:28 följande:

    Fullt med tråkmånsar och surtrutar här.

    Du vet bäst om din pojkvän uppskattar ett offentligt frieri eller inte. Om han gör det så är det väl en jättefin ide. Du kan ju efter dopet hålla något litet välkomst/tacktal typ. Prata om att det är roligt att alla kommit för att fira er son/dotter och glida in på att du är glad för att han är en så fin pappa och yada yada och sen frågar du om han vill gifta sig med dig. Det är väl fint? Och ja det är klart att du vill att det blir perfekt. Det är du knappast ensam att drömma om. Helt naturligt.


    Men åh äntligen en som förstår min tanke. Kände mig nästan påhoppad till en början. Jag känner ju min partner, och skulle ju aldrig fria offentligt om jag kände mig minsta osäker på situationen. Ingen vet ju hur vi är som personer, och jag tycker inte att det är fel att fria på ett dop. Snarare skit modigt!

    Jag hade en tanke på ett tacktal, som skulle trilla in på hur svårt det är att visa samma uppskattningen som tidigare med en liten bebis och till sist tacka min partner och komma in på frieriet. Tycker inte det är fel alls, men det verkade alla andra tycka.. samtidigt som det kanske är bättre privat. Gud jag vet inte haha..
  • Corneliapersson
    nernu skrev 2019-07-04 20:58:40 följande:

    Om det passar dig och din partner att göra det bland familj och vänner så ska du absolut göra det. Det spelar väl ingen roll vad främlingar på nätet tycker. Det är ju ert frieri? Och vadå en vanlig middag. Det är väl inte bättre? Du behöver tänka på tre saker. Är du säker på ett ja? Hade han velat fria själv? Är han bekväm med att andra ser? Om du har koll på det så är det en jättefin ide.

    Om du inte vill börja med tal skulle du ju kunna använda ett bildspel typ? Klipp ihop bilder och filmer på ert barn och sen i slutet kommer nån bild eller film som leder till ett frieri.


    Tusen tack för din positiva kommentar! Ett bildspel skulle också funka. Innan jag blev gravid fick jag höra att det inte skulle gå utan professionell hjälp. Så hela min graviditet var en känslomässig bergochdalbana. Att gå från att tro att man aldrig skulle få barn, till att ha en underbar dotter, planera ett dop samt ett frieri är helt sjukt. Därför vill jag att allt ska vara perfekt.
  • Corneliapersson
    Anonym (Li) skrev 2019-07-04 21:42:03 följande:

    Familjeliv drar verkligen till sig folk som bara vill hacka och klanka ner på främlingar.

    Som tidigare sagts: TS, du känner din man, det gör ingen annan här inne. Håll ett litet tal till barnet och övergå till ett frieri, det tyckte jag lät fint. Jag hade inte gått ner på ett knä då det hade känts "manligt", men det är ju högst personligt. Lycka till!


    Tusen tack! Roligt med lite positivitet. Jag hoppas att allt blir som jag tänkt mig.
  • Corneliapersson
    nernu skrev 2019-07-04 22:04:07 följande:

    Men åh. Så fint. Vet folk i er närhet om att du skulle ha svårt att få barn? Tycker att du ska berätta precis det. Prata om hur ni har hamnat här och hur fantastiskt det är. Jättefint!


    Några stycken vet att jag hade det kämpigt. Att vara 21 år och få höra att de inte blir lätt var fruktansvärt. Det var sån känslig tid i livet, och att jag nu står här med en dotter på 4 månader är magiskt. Så vi har en sån fin historia bakom. Allt blev bra tillslut! Därför känns det så fint att överraska han på dopet.
  • Corneliapersson
    Alessia skrev 2019-07-04 23:23:36 följande:

    Offentliga frierier t ex inför tv-kameror, på publikevenemang i närvaro av hundraden och som nu på ett dop är ett otyg, snudd på vulgärt. Kan du ta ett "nej" inför alla? Kan han säga ett ärligt "ja" utan att känna sig pressad i närvaron av flera släktingar? Fria gärna till ditt barns far, men gör det när ni är själva och i en lite romantisk stund


    Jag skulle aldrig fria om jag inte visste svaret. vi har pratat tidigare om förlovning och han är inte emot det, men det är inget vi planerat att vi skall göra nu. Vi vill vara med varandra, vi känner varandra och vi älskar varandra. Jag är 99% säker på att han skulle säga ja. Om jag var det minsta osäker så skulle jag aldrig fria offentligt.

    Man kan väl aldrig vara helt säker självklart, men jag vet att han vill vara med mig livet ut. Och jag ser inget problem med att fira på dopet då, för det kan liksom inte bli fel.
  • Corneliapersson
    Anonym (Tänk mer) skrev 2019-07-05 01:24:23 följande:

    Du tänker väl snarast för lite, inte för mycket?

    1) kan inte ert barn få vara i fokus på sin egen dopdag?

    2) vad menar du med "perfekt"? Någon associerade till manus, men den personen blev du sur på. Jag håller dock tyvärr med, det låter som du vill att tillvaron ska följa ett manus som finns i ditt huvud. "Perfektion" kan väl lika väl uppnås i en privat miljö?

    3) att fria vid dopakten kan göra era dopgäster rejält obekväma, de är där för att ta del av barnets dop, och inte för att titta på när ni två ägnar er åt något väldigt privat.


    Hon kommer vara i fokus. Detta skulle ske det absolut sista innan mottagningen skulle rundas av.

    Jag har inte sagt att det inte skulle vara ett perfekt tillfälle under en privat tillställning. En middag med en skål skulle självklart vara ett utmärkt tillfälle. Men det skulle det också vara med våra familjer samlade, efter en fin dag med vår dotter. Det är inget stort heller om det spelar roll. Det är Bara våra närmaste i familjen. Det handlar inte om att jag vill leva upp till någon film, pleasa andra eller på något sätt ta fokus från min dotter. Jag tyckte bara det var en fin tanke. Jag vet att alla kanske inte gillar den idén. Men jag känner mig nästan lite påhoppad.

    Det är ingen av er som känner oss eller hur vi fungerar socialt, Vad vi har för värderingar eller livsöden, hur våra familjer fungerar. Jag skulle aldrig göra något mot min partners vilja eller sätta han i en situation där jag vet att han skulle bli obekväm.
  • Corneliapersson
    Anonym (Tänk mer) skrev 2019-07-05 01:24:23 följande:

    Du tänker väl snarast för lite, inte för mycket?

    1) kan inte ert barn få vara i fokus på sin egen dopdag?

    2) vad menar du med "perfekt"? Någon associerade till manus, men den personen blev du sur på. Jag håller dock tyvärr med, det låter som du vill att tillvaron ska följa ett manus som finns i ditt huvud. "Perfektion" kan väl lika väl uppnås i en privat miljö?

    3) att fria vid dopakten kan göra era dopgäster rejält obekväma, de är där för att ta del av barnets dop, och inte för att titta på när ni två ägnar er åt något väldigt privat.


    ?perfekt? kan man tolka på många olika sätt. Men jag skulle inte kunna fria spontant över sms, när man gått och lagt sig och småpratar, över bordet en helt vanlig måndagslunch eller vad det än kan vara. Det kan vara perfekt för någon annan, men jag vill gärna planera lite mer.

    Och det ska inte behöva vara fel! Det skall inte direkt kopplas till manus, skådespel och min fantasivärld.
  • Corneliapersson
    BurningDiamond skrev 2019-07-06 12:34:51 följande:

    Har du funderat över hur övriga gäster skulle känna inför ett publikt frieri på dopet?

    Jag personligen hade funnit det ytterst obehagligt att tvingas vara åskådare/statist i ett såpass intimt ögonblick, och det hade gett hela tillställningen en negativ klang.


    Vi står varandra väldigt nära med en extrem humor, mycket hyss, skratt och skoj. För oss är sånt här normalt, med oväntade, överraskande händelser. Varför fokuserar alla på vad andra ska tycka och hur min partner kommer reagera. Det är ju inget någon av ni främlingar vet. Jag ställde en fråga om hur man kan fria, inte om reaktionerna. För dessa har jag väl förmodligen redan tänkt igenom.
  • Corneliapersson
    BurningDiamond skrev 2019-07-06 22:10:54 följande:

    Jag (och ev andra i tråden, det vet jag inte) skriver om andras reaktioner pga det du skriver. Du uttrycker dig och du fantiserar/drömmer om ett frieri som om du vore en ung tjej på max 20 år som fortfarande är förblindad av barndomens prinsessdrömmar, helt utan inblick i hur andra individer kan känna inför denna typen av "Hollywood-gest".


    Du känner varken mig eller min familj. Du och resterande här vet ingenting om våra känslor, personligheter, önskningar eller värderingar. Jag frågade om hur man kan fria, och inte hur ni tror min partner eller familj reagerar. Reaktionerna som medföljer detta har jag redan tänkt på, jag har även pratat med vissa personer i min familj som kommer medverka om råd och de är lika glada för det och gillar min tanke. Men det hör inte hit. Jag bad inte om eran åsikt reaktionerna överhuvudtaget. Vissa gillar privata sammanhang, andra gillar lite större. Vissa kanske kan fria över ett sms, andra vill lägga ner mer tid på ett frieri. Jag vill engagera mig lite extra i allt jag gör. Oavsett vad. Oavsett om jag kan tänkas fria över en middag bara han och jag, på en utflykt eller på ett dop, så kommer jag göra mitt yttersta för att få en ?perfekt? dag. Jag kommer verkligen visa den uppskattning som min partner är värd. Om det är en middag, så kommer jag se till att det är det godaste han ätit. Är det en utflykt så kommer jag se till att han får göra det roligaste han vet. Är det en mottagning efter ett dop, så är vi omringade av de bästa människorna i världen tillsammans med vår dotter. Du känner inte oss. Att drömma är inget fel. Men du har missuppfattat mig helt och hållet.

    Nu avslutar jag denna diskussion. För det fokuseras på helt fel saker som ingen har någon aning om. Jag känner min framtida man. Jag känner mig själv och jag känner min familj.

    Oavsett vad jag gör så kommer det bli fantastiskt. Det är jag säker på.

    Ha det bra!
Svar på tråden Fria på dopet?