• Anonym (Trött­is)
    Thu 4 Jul 2019 13:01
    476 visningar
    28 svar
    28
    476

    Njuter ni av er graviditet?

    Jag är i vecka 8 och känner mig helt utslagen och orkeslös. Har nästan ingen aptit, inte sugen på kaffe. Ständigt uppblåst i magen, och gaser. Är även rädd för att råka äta något som kan vara skadligt eller onyttigt för fostret.

    Ändå så säger de som vet att jag är gravid att jag ska passa på att riktigt njuta. Hur då?

    Kan ni andra gravida riktigt njuta? Så klart att jag är glad för att jag ska få en bebis om allt går som det ska, men tycker inte det är samma sak.

  • Svar på tråden Njuter ni av er graviditet?
  • Anonym (Nej)
    Thu 4 Jul 2019 13:02
    #1

    Nej jag njuter inte denna gång. Njöt med nr 1-3 men sen blev det jobbigare och jobbigare. Nu väntar jag nr6 och det är bara ångest trötthet irriterad ont i huvudet och ryggen. Är i v 21 nu.

  • Thu 4 Jul 2019 13:12
    #2

    Har njutit med alla! Men inte i början eller i slutet

  • Anonym (-)
    Thu 4 Jul 2019 13:14
    #3

    Nej, jag kan inte påstå att jag njuter.. Jag hade först två missfall direkt inpå varandra innan den här graviditeten så jag har varit konstant orolig för att det ska hända något. Utöver det har jag verkligen mått piss. Började spy i v 5-6 och spydde sedan flera gånger per dag fram till ca v16. Samtidigt har jag varit så trött att jag inte alls fungerat... Jag har i princip inte gjort annat än sovit, försökt äta och spytt ... Är i v 20 nu och jag är fortfarande så trött att jag inte fungerar i vardagen, men senaste veckorna har jag iaf inte spytt lika mkt även om illamåendet hängt kvar lite. Fick en vecka utan illamående för nu har jag börjat känna han sparka och röra sig vilket är mysigt men får mig att må illa och har gjort att jag börjat spy lite igen.. Problem med foglossning till och från senaste månaden... Noll matlust och rejäl halsbränna.. Jag är så torr att jag flagnar bara jag petar i ansiktet och håret är som svinto.. (inget gravidglow här inte..) Avskyr att tvätta håret och framförallt försöka borsta ut det...
    Jag är självklart jätteglad för graviditeten och att allt ser bra ut, men njuter det gör jag inte =(

  • Anonym (3 an på g)
    Thu 4 Jul 2019 14:27
    #4

    Är i 10+1, kan ännu inte njuta av flera anledningar:

    - dels risk för MF än

    - har två friska, perfekta, barn sedan tidigare. Är 42 nu så väldigt höga risker för bla kromosomfel. Sambon har inga barn och tror inte han vill försöka igen om nåt händer med denna graviditet då det tär enormt på honom nu när han blivit riktigt insatt i vad som kan gå fel (inte bara pga ålder)

    - får förmodligen sparken från jobbet. Inte lagligt, men min chef bryr sig sällan om sånt om nåt går emot honom och att vara föräldraledig skulle ställa till det rätt mycket för honom.

    - min pappa har svårt att glädjas och ser bara det värsta som kan hända, så han kommer heller inte bli glad.

    - min sambo har som sagt inga barn och även om han är jättebra bonus så har han ingen susning om spädbarn och jag är rädd att han inte pallar av det.

    - är rädd att det är tvillingar igen. Skulle inte palla det och logistiken blir mycket mer besvärlig med 6 i familjen.

    Illamående, trötthet och alla andra ?roliga? saker har jag inget emot. Det är en övergångsperiod.

    När allt väl är officiellt, hur det än må falla, så kommer det säkert att kännas bättre. Både för mig och sambo. Jag ångrar att jag inte njöt mer av förra graviditeten, vilket jag istället höll så hemlig jag kunde.

  • Anonym (K)
    Thu 4 Jul 2019 14:35
    #5
    +1

    Vad njuter ni som skriver att ni njuter?

    Förutom tanken att man får en bebis såklart om allt går väl. Givetvis är man glad och förväntansfull över bebisen.

    Men det känns sådär att ständig vara kissnödig och trött och kräkas av tandborstningen.

    Njuter inte direkt den fysiska delen.

    Är i vecka 19 nu.

  • Anonym (För tidigt­.)
    Thu 4 Jul 2019 14:41
    #6

    Jag tror inte det är många som njuter av graviditeten så tidigt som vecka 8. Dels för att man ofta inte mår så bra och dels för att oron för missfall är så stor. Sen betyder det ju inte att man inte är glad över att vara gravid. Jag började njuta av min graviditet kring vecka 17-20 nånting. Då kändes det som att den värsta oron lade sig, det började synas en liten mage, folk kände till graviditeten och jag började känna barnet röra sig. Stort grattis till din graviditet, du har en spännande tid framför dig!

  • Thu 4 Jul 2019 14:49
    #7

    Hade inga problem alls under graviditeten men njöt inte av den heller - typ, vad skulle jag njuta av? Ja, det var spännande när bebisen rörde på sig där inne, men den ständiga oro att nåt kan gå fel när som helst (man råder inte över allting i sitt liv) tog kåll på allt bra, hehe.

  • Thu 4 Jul 2019 15:20
    #8
    Anonym (K) skrev 2019-07-04 14:35:35 följande:

    Vad njuter ni som skriver att ni njuter?

    Förutom tanken att man får en bebis såklart om allt går väl. Givetvis är man glad och förväntansfull över bebisen.

    Men det känns sådär att ständig vara kissnödig och trött och kräkas av tandborstningen.

    Njuter inte direkt den fysiska delen.

    Är i vecka 19 nu.


    Allt! Den växande lilla bebismagen med sina små buffar och all längtan efter det lilla barnet som ska komma. Jag älskar känslan av att vara gravid
  • Anonym (Mamma till 5)
    Thu 4 Jul 2019 15:27
    #9

    Njöt inte en sekund av sista graviditeten och den kändes som den var flera år lång och aldrig hade tänkt ta slut. Tillslut blev jag igångsatt av humanitärisk anledning. Alla krämpor man kan få i en graviditet fick jag typ

  • Anonym (Trött­is) Trådstartaren
    Thu 4 Jul 2019 15:33
    #10
    Anonym (För tidigt.) skrev 2019-07-04 14:41:06 följande:

    Jag tror inte det är många som njuter av graviditeten så tidigt som vecka 8. Dels för att man ofta inte mår så bra och dels för att oron för missfall är så stor. Sen betyder det ju inte att man inte är glad över att vara gravid. Jag började njuta av min graviditet kring vecka 17-20 nånting. Då kändes det som att den värsta oron lade sig, det började synas en liten mage, folk kände till graviditeten och jag började känna barnet röra sig. Stort grattis till din graviditet, du har en spännande tid framför dig!


    Tack! :)

    Jo det känns roligt det som ska komma, det är även första graviditeten.

    Ja det känns mer rimligt att man njuter lite senare av tiden. Konstigt att vissa har sagt så på jobbet(Har varit tvungen att berätta av olika anledningar)
Svar på tråden Njuter ni av er graviditet?