Inlägg från: Anonym3323 |Visa alla inlägg
  • Anonym3323

    BF Mars 2020

    Grattis till er alla! <3 


    Plussade imorse, fick MF i slutet av maj och blev nu gravid på "första" försöket. :) Vi väntar vårt första älskade barn <3

  • Anonym3323
    Zzaara skrev 2019-07-16 08:12:30 följande:

    God morgon tjejer.

    Idag ska jag åka på inskriving. Det känns så himmla stort.. 

    oj så nervös jag är inför allt detta. 

    Eftersom detta är vårat första så kanske ni vill  dela lite info till mig / varandra.

    tex vad man ska / inte ska äta.

    jag började äta folsyra samma dag som vi valde att försöka skaffa barn, det har jag hört ska vara bra när jag pluggade på om tvillingar.

    har även hört att man inte ska åta rosa kött. stämmer det ? 


    Tack snälla ni! <3 känns overkligt att det gick så snabbt efter missfallet och att jag hade en långdragen mens som började 24/6. Så otroligt vad kroppen kan.

    Åh, vad roligt med inskrivningen! Det tycker jag att vi sla, så man kan lära av varandra :) Var också supernervös för detta minns jag. Jag började äta folsyra i februari, så någon månad innan jag fick plus första gången. Har förstått att man inte ska äta;

    *rått kött

    *lever/leverpastej

    *parmaskinka/ eller vissa skurna Charkkött/viltkött

    *opastöriserad ost (typ brie, vissa fetaostar mm.)

    *rå lax (men färsk sushi går bra som äts direkt efter tillredning)

    *ingefära (i större mängd)

    m.m...

    Men det är ju en hel djungel så har tagit lång tid för mig att förstå vad man ska undvika och inte, lätt att bli förvirrad! Lycka till idag<3
  • Anonym3323
    Zzaara skrev 2019-07-16 09:41:25 följande:

    jag förstår det. man kan inte riktigt ta in det än. 

    ja det är tydligen ganska mycket man ska tänka på vad man stoppar i sig,

    Jag får ställa massor av frågor i eftermiddag som jag kan dela med mig :) 

    Har ni några känningar än ? 

    Jag har haft ganska ont på höger sida, nästan som att någon drar i äggstocken :O  annars känner jag ingenting alls. 

    ÅÅÅ Jag är så glad för oss alla som ska bli Mammor <3


    verkligen! Ja, dela gärna med dig! Är lite glömsk så kommer på att jag måste tänka mig för ibland en extra gång, hehe.

    Jag har lite molvärk idag, springer och kissar om vart annat på jobbet (hoppas ingen lagt märket till det på kontoret :?) brösten har ömmat ganska mycket till och från. Kan som dig också känna att det drar lite på båda sidorna nu..
  • Anonym3323
    Zzaara skrev 2019-07-17 09:50:15 följande:

    Hej tjejer. 

    Gud va kul det var igår med inskrivning. känndes mer verkligt. 

    fick tips om appar så man kan följa sin graviditet. ( jag använder preggers )  innan använde jag preglife men jag tycker den andra passar mig bättre, 

    vi prata om mycket om stress då jag är mit uppe i en period med mycket jobb och hel renovering hemma. så jag har varit lite orolig. men hon sa att man kan inte få missfall för stress eller att lyfta för tungt så det känns mycket bättre, 

    vi prata om så mycket bra :) 

    det kommer ni också känna närni skriver in er. 

    det som var lite klurigt var fisken, man får inte äta insjöfisk :) 

    idag mår  jag bättre, inga dragningar en så länge.  så det känns som en helt vanlig dag :) 

     


    Åh vad roligt! Visst är man förväntansfull första besöket :) laddade också ner den appen nu och tänkte testa!

    Apropå att något kan framkalla missfall så har jag fortfarande en stark känsla av att vårt missfall berodde på sex. Detta sägs inte ha någon betydelse.. men pga jag enbart fick rosa/eller blod på pappret eller efter sex och aldrig annars, som tillslut ledde till MF har gjort att jag nu kommer avstå från detta nu i början av graviditeten iaf. Sen får man väl se hur allt känns och går. Men jag har googlat just på sex och missfall och det finns dem som skriver att det visst verkar finnas samband. Just för att man kan få sammandragningar osv. Vill inte skrämma er på något sätt, och man får ju aldrig veta vad det egentligen berodde på men det här Är vad jag tror om vårt fall. Sex SKA man ju trots allt kunna ha under hela graviditeten om allt är normalt. :)
  • Anonym3323

    [quote=79767376][quote-nick]Zzaara skrev 2019-07-18 14:07:59 följande:[/quote-nick]ja men verkligen :) 

    Vad tyckte du om appen ? 

    oj ja det ska man nog tänka på då isåfall. [/

    Appen var jättebra, det jag bara saknar som jag gillar med Preglife är att man har en kalender så man set exakt vilken dag och vecka man är i. Men det kanske finns i Preggers också fast jag inte hittar den? :)

    Jag har bett om att få samma barnmorska som sist, hon är så himla gullig och jag känner mig ?trygg? med henne. När vi pratade efter mitt MF sa hon att jag kunde komma på tidigt VUL när jag blir gravid igen. Så ska boka in tid V.32-33 för det.

    Hur känner ni nu i kroppen? Jag mår jätteilla och känner mig svullen redan.. läste nånstans att om man äter folsyra innan man blir gravid och även fått ett missfall är chansen större att få tvillingar efter...

  • Anonym3323
    Zzaara skrev 2019-07-19 15:35:10 följande:

     Oj det vet jag inte.  jag vet vilken vecka jag är i så jag ändrade bara till det :) 

    Det hoppas vi på att du får. 

    Jag ska vara ärlig och säga att jag har varit lite orolig då jag inte känner någonting, inte illamående, känner inget i brösten heller. 

    ( jag blev gravid för 10 år sedan av ett misstag och då visste jag inget förens  V12 och fick såklart panik. ) " behöll det inte "  så det kanske dröjer innan jag känner något eller bör jag vara orolig ? 


    Det går upp och ner för mig, dock kom alla symptom mycket starkare denna gång. Idag tog jag även ett digitalt test bara för att det är BIM idag. Fick ?Gravid 2-3v?, förra gången fick jag ?1-2 veckor? på BIM dagen. Hur som helst är jag svullen, och värst på kvällen. Brösten är väldigt ömma. Har dock rätt ihållande stick till och från, känns som om det är i urinröret, men livmodern sitter tydligen ihop med det så därav kan det ju upplevas så kanske. Tror inte du behöver vara orolig, det är väldigt tidigt och förra gången kom mitt illamående typ i i vecka 5-6. Hur långt har du gått nu? :)
  • Anonym3323
    Ungmensäker skrev 2019-07-21 21:24:30 följande:

    Hej på er! Jag plussade precis för 1tim sen!! Har en liten tjej på 1år här hemma och med henne tog det över 1år men nu tog det sig på 4e försöket!! Vi är så glada! Ena Appen säger bf 31mars andra säger 1a april.. hoppas det är okej att jag är med här?


    Stort grattis!!! :D menar du bf 1 maj? :)

    Min ena app säger 28 mars och den andra 31, hehe.. men vet inte, man kanske får ändra igen när man gör ultaljudet :) 
  • Anonym3323

    [quote=79774777][quote-nick]Ungmensäker skrev 2019-07-21 21:42:27 följande:[/quote-nick]Nej 31mars eller 1a april? Eller tänker alla mina appar fel haha?[/

    Haha sorry, tänkte helt fel! Du har rätt. Jag är beräknad 28 mars enligt ena appen och 29 mars den andra..

  • Anonym3323
    Ungmensäker skrev 2019-07-21 21:42:27 följande:

    Nej 31mars eller 1a april? Eller tänker alla mina appar fel haha?[/

    Haha sorry, tänkte helt fel! Du har rätt. Då är jag också beräknad 28 mars enligt ena appen ock den

    [quote=79775531][quote-nick]Zzaara skrev 2019-07-22 10:03:32 följande:[/quote-nick] har också börjat känna mig svullen på kvällen, blev så glad i lördags när jag kände att brösten börja ömma. 

    Jag går in i V6 nu, så det är väldigt tidigt ännu, men det rasslar nog bara till sen är det dags att föda :)  

    vilken vecka är du i ? 


    Ja, det är tidigt men symtomen är nog på god väg då :) idag är jag v.5 (4+1) enligt appen. Mår bra idag hittills, när man sträcker på sig så stramar det nertill i magen. Ja hoppas tiden går fort nu!! Längtar tills lilla magen kommer fram <3
  • Anonym3323
    Ungmensäker skrev 2019-07-22 11:52:48 följande:

    Tror spontant att du är längre gången än du tror :) tänker jag testade positivt igår och då var det 10 dagar efter äl. Hade senaste mensen den 25e juni och ägglossning var den 10e Juli. Om du plussade 14e juli så kan inte du ha bf samtidigt som mig du måste ha tidigare då hihi


    Men okej, då fattar jag ingenting nu. Haha! Min senaste mens började ju 24/6, slutade 30/6 (fick några dagar längre förmodligen pga mitt MF i slutet av maj). Fick positiva ÄL test (digitalt rosa clearblue) 4-5 /7.. fick supersvagt positivt gravtest 14/7.
  • Anonym3323

    [quote=79776129][quote-nick]Ungmensäker skrev 2019-07-22 14:41:08 följande:[/quote-nick]Om du hade äl 4e juli så är du i typ 4+3 nu och beräknad 26e mars isådanafall.[/

    Kanske det, fick ju första positiva ÄL testet 4/7, så kan ju skilja 1-2 dagar innan ägget släppt från första stegringen. Vi får se vad som sägs på ultraljudet :) förväntansfull är man iallafall och känns så bra! Illamåendet har avtagit lite igår och idag men brösten spänner som aldrig förr.

  • Anonym3323
    Zzaara skrev 2019-07-24 14:13:27 följande:
    jag är i V 6  och känner inget mer än att jag är trött men det tror jag beror på annat. jag vill också känna något så man får en liten bekräftelse. 
    Men stramar det inget i magen (nertill) när du typ sträcker på dig? jag kände av det redan förra veckan. Jag verkar dock känna ganska mycket till och från.. hehe. Nu glömmer jag emellan åt att jag är gravid, vilket också är skönt för då går ju tiden fortare. :D
  • Anonym3323
    Hipphurradu skrev 2019-07-25 20:19:26 följande:

    Hej måste skriva av mig lite för är så nervös.

    Hade tidigt ultraljud igår då jag hade utomkvedshavandeskap för ett halvår sedan och detta är första plusset efter det.

    Jag plussade 7 juli på natten från 6e. Hade testat den 2e juli men fick negativt då. Jag har lång cykel och så och min senaste mens första dag var 6 juni. Å en cykel på 35 dagar. Enligt uträkning på någon nätfunktion stod det att befruktning borde skett 27 juni, och att jag nu precis gått över till vecka 7. Men den barnmorskan vi var hos sa att jag var i vecka 5 precis. Så blev skitnervös att graviditeten avstannat eller så. Den satt på rätt plats denna gången i alla fall, och hon såg en liten gulsäck eller vad det heter. Så jag fick en tid om tre veckor. Å är så sjukt nervös om det är lika litet då. Vill inget annat i världen än att det ska vara normalt då i storlek och att allt kommer gå fint.

    Har inga barn sen innan och vi längtar verkligen.

    Behövde bara skriva av mig.


    Jag var med om samma med min senaste graviditet, (väntar ju också första). Fick göra tidigt VUL pga små rosa blödningar. Enligt min app var jag då i 7+2, men blev tillbakaflyttad till 5+6 när jag var på undersökningen. Trots att läkaren log och sa att allt såg bra ut, hjärtat slog och det var en normal graviditet så kändes det inge bra att det inte stämde med beräkningen. Testade till och med flera olika sidor/appar och räknade från senaste mensen. Men de mätte ju som sagt hinnsäcken osv, så det var det som gällde. För mig slutade det inge bra den gången, men jag hade som sagt rosa flytningar och en dålig känsla hela den graviditeten. Du behöver nog inte vara orolig, det växer nog väldigt olika och läst att det är vanligt att bli tillbakaflyttad också :) Lycka till <3
  • Anonym3323

    Hur mår ni?? 

    Jag är kissnödig stup i kvarten (går säkert 20 ggr per dag haha), väldigt känslig för olika lukter och ömma bröst.. men mår väldigt bra i övrigt så glömmer nästan bort att jag är gravid ibland? det är väl iofs skönt också istället för att analysera allt och fundera.. går in i vecka 6 idag :) hur mår ni andra?

  • Anonym3323
    matf skrev 2019-07-29 14:19:49 följande:
    Gud så underbart att höra!! Vilken lättnad det måste varit!! Är gravid i vecka 6 & är orolig varje dag för missfall, vill bara göra ett ultraljud för att se att allt ser okej ut, men får vänta 3 veckor till..

    Mina gravidsymptom har plötsligt försvunnit, vilket gör att jag oroar mig för missfall! Aldrig haft missfall och aldrig fött ett barn, så vet inte hur det ska kännas. Bara gjort en abort en gång i v.7-8. Någon som vet hur vanligt det är att symptomen försvinner eller blir svagare?? Blir så orolig att jag har mist det lilla livet precis när hjärtat ska börja slå..
    Känner precis samma.. det kan gå ett tag utan att jag inte känner någonting (då jag glömmer typ att jag är gravid), och nästa sekund kan det börja picka/ila till i magen..

    Ska på inskrivning nästa vecka, men min valda BM är på semester så vi får en annan första besöket. Har sagt att jag vill göra tidigt VUL så hoppas få göra det under nästa vecka redan. Här har de varit väldigt generösa och erbjudit VUL väldigt snabbt om man önskat det. Verkar ju skilja sig ganska mycket beroende på vilken kommun eller län man bor i. Många verkar ju få betala för det också..
  • Anonym3323
    matf skrev 2019-07-29 18:52:48 följande:

    Ska också på besök nästa vecka för hälsosamtal, när jag ringde sa de bara att första ultraljudet görs i vecka 12-13. Så jag bokade tid på en privatklinik för att kolla allt i vecka 9.. det kommer jag få betala för, men känner att det är värt alla pengar i världen att få slippa vänta en extra månad!! För är så himla orolig att nått inte ska vara bra, har haft en bekant som haft två MA(misses abortion) på raken, så vet ju att det är något som är möjligt att hända, och det stressar mig så..


    Förstår precis hur du känner. Jag blev gravid väldigt snabbt i mars men tyvärr slutade det i ett fruktansvärt missfall i v 9 (slutet av maj). Det har verkligen varit en berg- och dalbana sen dess och vilket resulterade i en väldigt trist start på sommaren. Dock vände ju allt ganska snabbt eftersom vi två månader senare fått tillbaka lyckan <3 precis som du väldigt angelägen om att få titta nu, och tror jag säkert kommer vilja göra fler efter det också. Det får faktiskt kosta. Man måste ta sina känslor på allvar och bättre att titta en extra gång än att grubbla över något. :)
  • Anonym3323

    Förstår precis, måste vara jättejobbigt.

    Måste du vänta så länge? Om du är i vecka 6 nu så borde man ju inom en vecka se hjärtat? Förra graviditeten fick jag ju tidigt VUL och hjärtat hade precis börjat slå i v 6 (blev ju räknad att vara i 5+6 den dagen). Och då såg ju allt bra ut..

    Förstår verkligen din oro! Kände likadant förra gången pga blödningarna, och ställde mig in på MF direkt första gången det kom. Men det såg ju trots allt (på gott och ont nu i efterhand) bra ut ändå vid det ultraljudet. Har inte heller varit en lätt person att leva med sen allt detta startade, känt mig mer eller mindre som en psykopat emellan åt med alla tester hit och dit, analyseringar och allt googlande. Det är ganska lugnt nu ändå, och idag kon halsbrännan från helvetet. Får till och med hicka från ingenstans?

    Håller verkligen tummarna för dig nu och som sagt vore jätteroligt att följas åt eftersom man ligger så tätt :)


    Hipphurradu skrev 2019-07-30 13:19:38 följande:

    Hej på dig och tack för svar :).

    Fy vad tråkigt för er att det inte gick bra sist gång. Men skönt att det gick snabbt att bli igen för er. För oss har det tagit 6 månader sen vi fick börja försöka igen efter utomkvedset.

    Jag har inte fått någon blödning alls som tur är. Men känner liksom att något inte är rätt. Eller så plussade jag extremt tidigt efter befruktning för kan inte fatta annars.

    Jag var så himla illamående liksom från början av juli fram tills för en vecka sen, nu har det liksom blivit så mycket mildare. Lite halsbränna då och då. Jag känner inte så mycket molvärk längre, mer stick och ilningar. Brösten gör ont emellanåt och bröstvårtorna blir bara ibland mer hårda och gör skit ont men det känns också som det har minskat. Så jag förbereder mig på det värsta men hoppas på det bästa. Det är olidligt att vänta i tre veckor och sen när man är där i gymstolen så kanske men får ett dåligt besked. Men blir det ett glatt besked med ett foster med hjärta som slår, det känns som en utopi just nu, men det kan faktiskt vara så det blir. Önskar så att vi börjat försöka tidigare. Är 30 nu och är så rädd att jag är den som kanske inte alls kommer få eller få vänta i många herrans år. Om jag inte mår allt för dåligt av det besked jag kommer få där i mitten av augusti så kommer jag meddela här. Vill helst åka in varje dag och göra vul tills man ser. Man blir lite mentalsjuk av detta tyvärr, det har varit väldigt tufft för min man kan jag säga, jag har inte varit den lättaste partnern det senaste året. Och man kommer bli galnare om graviditeten fortlöper, kommer vara så glad i så fall men sjukt orolig. Hoppas vi kan följas åt här, hade varit kul :).


  • Anonym3323
    Hipphurradu skrev 2019-07-30 15:34:07 följande:

    Det var hon barnmorskan på gyn som sa att det är bra om vi tar igen om några veckor, då lär man se om det är som det ska. Efter en vecka kanske inte det hänt så mycket heller. Enligt henne vara jag nog i början av vecka 5, 4 +något. Jag fick ju en sån klump i magen, jag hade liksom trott att jag var i vecka 6 å skulle in i vecka 7, så blev som en käftsmäll när hon säger att det är i vecka 5 högst. Hade ju hoppats på att se ett foster med hjärta. Det satt på rätt plats som tur var i alla fall. Men vad gör det om det inte blir något.

    Haha ja detta Google, det är nog djävulens påfund, försöker liksom säga till mig själv, googla inte mer, menmen. Man är bara mänsklig haha.

    Jag håller tummarna för dig med :).

    Hur gammal är du förresten?


    Jaha, då förstår jag att det är rätt läge att vänta lite till.. jag var likadan vid mitt förra ultraljud. Trots att läkaren fnissa och sa att det var en helt normal graviditet och vi inte är överens om befruktningen så hade jag ändå oro och ångest kvar. Med blödningarna (de kom alltid efter sex) så kändes det som att det ändå inte stod rätt till. Denna gång, sen vi plussade har vi inte haft sex en enda gång. Det känns lite tråkigt och jobbigt men vi vill inte ta några risker igen, iaf inte under de mest kritiska veckorna. Även om alla säger att MF inte har med saken att göra så förknippar ändå jag missfallet med detta, eftersom det bara uppstod efter det. Men längre in i graviditeten kommer det kanske kännas annorlunda gällande detta :) 

    Både jag och sambon är 28 år och det är första barnet. Hur gamla är ni? btw så läste jag ditt inlägg ovanför och kan tro att det är jag själv som skrivit det. Haft samma problem och de två senaste åren har varit väldigt tuffa eftersom jag nästan hade gett upp hoppet om att skaffa barn. Så när det väl skulle hända var jag ju supernojig över att det skulle ta tid också. Nu gick det ju väldigt snabbt båda gångerna så det var väl inget problem. Gjorde en medicinsk abort när jag var 17 men det var ju mer än 10 år sen så visste ju inte hur läget var nu. Då gick det också snabbt men var tyvärr ett stort misstag, och jag kan än idag tycka att det tiden och det beslutet var extremt tufft. 

  • Anonym3323

    Förstår precis.. fick heller aldrig frågan om jag ville ha stöd, men samtidigt ville jag inte gå till någon heller efter traumat. Ville bara glömma allt och gå vidare. Redan samma dag som det hände hade jag börjat tänka på en ny graviditet och ?lämnat? den som varit. Hemskt men det var så jag valde att ta mig igenom det.

    Nej precis, man kollar ju efter spår hela tiden och blir ju alldeles knäpp. Jag har också mörka trosor på mig varje dag nu för att inte ?oroa? mig själv i onödan, sen tittar JC inte på pappret. Jag har fått för mig att om något skulle hända igen så kommer jag ändå känna det i kroppen. Så på ett sätt fungerar det ändå förvånansvärt bra hittills även om jag har dessa konstiga saker för mig.

    Har mår riktigt dåligt sen i måndags, då startade allt o j igår trodde jag hela tiden att jag skulle spy. Har inte gjort det än, men känns som det är en tidsfråga.

    Jobbar på kontor, så fungerar bra. Men började nyligen och har fortfarande provanställning kvar. Kommer behöva berätta innan det övergått till fast anställ ung men det är inom kommunen så tror att läget är lugnt. Dessutom är jobb det minsta problemet så jag är faktiskt inte alls orolig. Är utbildad och har bra nätverk så jobb finns det alltid. Privatlivet går ju ändå först :)


    Hipphurradu skrev 2019-07-31 12:26:10 följande:

    Det känns som att dom som jobbar på gyn är ganska okänsliga för ens oro och så. Jag kände mig så utelämnad under mitt utomkveds, var på sjukhuset flera gånger i veckan under några veckor och tog blodprover och även vul. Hade olika läkare varje gång, ibland hade dom elev, som mest stod det 2 herrar och 2 damer samtidigt och kollade på under vul. Och jag mådde så psykiskt dåligt av hela händelsen och ingen fråga om jag behövde prata med någon. Man är verkligen en siffra i mängden. Och det är så vanligt att det tar tid är det man får höra, du kan inte göra något åt det ändå. Man blir galen med andra ord. Denna barnmorska jag fick träffa på gyn nu gjorde mig lite tryggare, för hon boka mig hos henne för kommande vul med, och det kändes bra.

    Jag är också rädd för att ha sex, har inte haft blödningar men är rädd att det ska sätta igång något. Vi har haft det några gånger ändå sen jag plussade men jag har typ haft lite ångest efteråt. Gud jag kollar hela tiden pappret efter blödningar.

    Vi är 30 båda och har varit tillsammans sen vi var 18 år. Och jag har verkligen velat ha barn så länge, men jag har väntat på honom, och det gör mig ju lite bitter nu i efterhand eftersom jag vet inte om jag någonsin kommer få bli mamma. Är det en liten människa i mig nu eller inte tänker jag hela tiden. För jag kan bli mamma i mars nästa år. Imorgon är det en vecka sen jag var på första vul, så det är faktiskt bara två veckor kvar nu. Och jag är så nervös. Tänk om det ser likadant ut som sist gång. Jag är skit rädd för det. För jag kommer gå under tror jag. För då måste vi börja om igen, och då börjar den onda cirkeln om igen känns det som.

    Jag jobbar som förskollärare så har barn kring mig hela dagarna, och det svider tyvärr, och när flera av föräldrarna ska få barn igen och kommer där först med fina magar och sen små nyfödda när de hämtar syskonen. Funderar så på att läsa till något annat. Men vet inte vad. Hade ju velat vara mammaledig först så att jag kan ta den tiden till att fundera på vad jag vill göra.

    Vad jobbar du med förresten?


Svar på tråden BF Mars 2020