• Anonym (Chockad)

    Oplanerat gravid 49 år-Panik

    Hej,

    Är på semester med min sambo och barn. Några dagar känt att brösten är annorlunda. Tog gravtest som är posivit.

    Får panik, är ju 49 år.

    Har druckit flera glas vin varje dag som man ju gör på semestern till maten.

    Men mest av allt, är för gammal för barn igen...

    Detta var verkligen oväntat.

  • Svar på tråden Oplanerat gravid 49 år-Panik
  • Anonym (Abort?)

    Abort kanske?

    Riskerna har ju ökat kraftigt med åldern.

    När barnet tar studenten är ni pensionärer..

    Men antar att du redan funderat på detta.

    Man måste inte dricka alkohol alls (off topic) även om man har semester.

  • Anonym (Q)

    Din kropp och ditt val. Ta det lugnt och tag dig till en barnmorska eller din gynekolog så att de kan hjälpa dig att bekräfta och datera graviditeten och diskutera olika alternativ med dig. 

  • Anonym

    Min väninna fick barn vid fyllda 50 och det har gått hur bra som helst.

    Var bara medveten om riskerna.

  • Anonym (?)

    Vilka risker är det? Förutom kromosomfel på barnet men man gör ju fosterdiagnostik som rutin i den åldern.

  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Abort?) skrev 2019-07-05 13:13:27 följande:

    Abort kanske?

    Riskerna har ju ökat kraftigt med åldern.

    När barnet tar studenten är ni pensionärer..

    Men antar att du redan funderat på detta.

    Man måste inte dricka alkohol alls (off topic) även om man har semester.


    Ja det lutar åt abort. Är själv inom sjukvården och har sett tillräckligt. Attvara gravid i denna ålder medför stora risker både för moder och barn.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2019-07-05 13:35:13 följande:

    Vilka risker är det? Förutom kromosomfel på barnet men man gör ju fosterdiagnostik som rutin i den åldern.


    Det är det jag menade.

    Plus att det troligtvis blir jobbigt att vara gravid i den åldern man oftast får barnbarn.
  • Anonym (N)

    Dessutom kraftigt ökad risk att kissa på sig under och efter graviditeten ju äldre man blir.

  • Anonym (Mio)

    Samma ålder o skulle nog också köra på abort faktiskt. Nu e ju chansen stor att det löser sig "av sig själv" så att säga. Beställ tid o kolla läget.

  • Joavah6663

    Jag tycker det låter fantastiskt???? Självklart avgör du vad du vill, om du är i god form och är frisk så varför inte. Själv är jag 48 och har träffat mannen i mitt liv och skulle gärna kunna tänka mig att börja om igen.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (N) skrev 2019-07-05 18:21:13 följande:

    Dessutom kraftigt ökad risk att kissa på sig under och efter graviditeten ju äldre man blir.


    Att kissa på sig är det minsta problemet att oroa sig för. Det är bara ett tillfälligt obehag när det händer och det finns mycket annat som man kan oroa sig för istället.

    Dessutom händer sånt oavsett ålder.
Svar på tråden Oplanerat gravid 49 år-Panik