• Anonym (ideer)

    Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra

    Vi har ett stort hus på landet, och folk kommer varje sommar, något vi älskar. Min brors familj har två barn, 6 & 9 år. De vill helst BARA hålla på med telefoner och I-pads när de inte badar (vilket man ju inte kan hela tiden). 

    Våra barn är lika gamla och vi har 1 h dag (ungefär) som man får disponera hur man vill. Våra barn blir inte sura eller stötta när vi säger att skärmtiden är slut. 

    Problemet är att brorsans familj inte har några begränsningar. De menar att vi inte ska styra, att barnen reglerar det hela själva. Underförstått: föräldrarna har ju all tid i världen att göra vad de vill eftersom barnen roar sig själva. 

    Hur skulle ni lösa detta? Vårt hus, våra regler, det känns kite väl strikt, tycker jag. 

  • Svar på tråden Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra
  • modsey
    hammarhajen skrev 2019-07-08 21:44:46 följande:

    Tre timmar skärm per dag är ju helt galet mycket! Inte undra på att unga får allt sämre hälsa..!


    Nja är det de egentligen?

    Mina barn är duktiga på att röra sig fysiskt. De tränar en sport de är duktiga i 3 ggr per vecka. Sen går eller cyklar de till skolan, ca10 min fram o tillbaka. Plus att de spelar någon boll typ varje rast. Hemma hoppar de studsmatta, cyklar i skogen med kompisar och hänger ute. Ändå kan de definitivt hinna med en film på 1,5 timmar och spela tv spel lika länge varje dag.
  • cosinus

    Du håller på tiden för dina barn och sen får väl brorsan göra som han vill med sina.

    Hitta på roliga saker med barnen så kommer nog även brorsans barn och vill vara med.

  • Drottningen1970
    hammarhajen skrev 2019-07-08 21:44:46 följande:

    Tre timmar skärm per dag är ju helt galet mycket! Inte undra på att unga får allt sämre hälsa..!


    Tycker inte det är så värst långt faktiskt. Finns ytterligare 12 timmar kvar på dygnet för att göra andra aktiviteter.
  • Anonym (Nej)
    modsey skrev 2019-07-08 22:16:50 följande:

    Nja är det de egentligen?

    Mina barn är duktiga på att röra sig fysiskt. De tränar en sport de är duktiga i 3 ggr per vecka. Sen går eller cyklar de till skolan, ca10 min fram o tillbaka. Plus att de spelar någon boll typ varje rast. Hemma hoppar de studsmatta, cyklar i skogen med kompisar och hänger ute. Ändå kan de definitivt hinna med en film på 1,5 timmar och spela tv spel lika länge varje dag.


    Tre timmar per dag är väl inget konstigt? Det sitter mina barn varje ledig dag bara på morgonen. Sonen går upp typ 06.30 och sitter med någon form av skärm till typ 10.tiden.

    De rör sig massor och gör annat ändå.
  • hammarhajen
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-08 22:49:26 följande:
    Tre timmar per dag är väl inget konstigt? Det sitter mina barn varje ledig dag bara på morgonen. Sonen går upp typ 06.30 och sitter med någon form av skärm till typ 10.tiden.

    De rör sig massor och gör annat ändå.
    modsey skrev 2019-07-08 22:16:50 följande:
    Nja är det de egentligen?

    Mina barn är duktiga på att röra sig fysiskt. De tränar en sport de är duktiga i 3 ggr per vecka. Sen går eller cyklar de till skolan, ca10 min fram o tillbaka. Plus att de spelar någon boll typ varje rast. Hemma hoppar de studsmatta, cyklar i skogen med kompisar och hänger ute. Ändå kan de definitivt hinna med en film på 1,5 timmar och spela tv spel lika länge varje dag.
    Tja, jag blir lite rädd när vi normaliserat skärmanvändadet så mycket att tre timmar per dag känns som helt vanligt för barn. 

    Handlar ju inte bara om rörelse, utan om annat som får stryka på foten som t.ex. umgänge med ögonkontakkt, samtal, läsning, pyssel, ritande och så vidare. Och om massor av intryck som påverkar hjärnan. Och om att barn kan behöva lite dötid för att lära sig att sysselsätta sig själva, vara kreativa och så vidare. 

    Är inte alls negativ till digitalisering och använder skärmar själv, ser många fördelar. Och visst kan man väl se ett par filmer samma dag någon gång. Men tre timmar är mycket varje ledig dag, det tycker jag. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2019-07-08 23:00:47 följande:

    Tja, jag blir lite rädd när vi normaliserat skärmanvändadet så mycket att tre timmar per dag känns som helt vanligt för barn. 

    Handlar ju inte bara om rörelse, utan om annat som får stryka på foten som t.ex. umgänge med ögonkontakkt, samtal, läsning, pyssel, ritande och så vidare. Och om massor av intryck som påverkar hjärnan. Och om att barn kan behöva lite dötid för att lära sig att sysselsätta sig själva, vara kreativa och så vidare. 

    Är inte alls negativ till digitalisering och använder skärmar själv, ser många fördelar. Och visst kan man väl se ett par filmer samma dag någon gång. Men tre timmar är mycket varje ledig dag, det tycker jag. 


    Fast uppriktigt, en film är 1,5 timmar lång. Sen lite speltid på det. Åter, jag tycker mina barn ÄR aktiva ändå utöver skärmtiden.
  • Fritidsmamman
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-08 13:38:28 följande:

    Och när du är hos någon som tycker att era barn är fruktansvärt bortskämda för att de t ex får ta hur mycket ritpapper de vill eller se på tv efter kl 18 så anpassar du dig efter det?


    Jag har ett barn och givetvis anpassar både jag och barnet oss efter de regler som gäller på den plats vi befinner oss; släkten, vänner, biblioteket, restaurangen, flyget, trafiken, you name it.
  • Anonym (Kråka)

    Mina barn har fri skärmtid oavsett var vi/de är.

  • hammarhajen
    modsey skrev 2019-07-08 23:21:10 följande:
    Fast uppriktigt, en film är 1,5 timmar lång. Sen lite speltid på det. Åter, jag tycker mina barn ÄR aktiva ändå utöver skärmtiden.
    Ja, uppriktigt. Jag tycker inte att en långfilm om dagen är lite TV-tid, utan rätt mycket. På semestern kanske det är en sak, men på vardagar är det ju halva kvällen hemma. 

    Uppriktigt, tre timmar av kanske 15 vakna är 20%. Det är mycket i mina ögon. Lägger man till tid för måltider, hygien/påklädning etc blir det ännu större procent av den vakna tiden. Är det dessutom skoldag så blir det en ansenlig del av fritiden som spenderas vid skärm om tre timmar är standard. 

    Återigen, det handlar inte bara om fysisk aktivitet. Som lärare vet jag hur läsförståelsen sjunker, barn läser inte alls lika mycket på fritiden längre. Jag vet också hur svårt många barn har att leka, hitta på själva och hantera "det finns inget att göra" - känslan. Har man obegränsat med skärmtid behöver barnen aldrig hitta på vad de ska göra, spelet finns ju alltid där. 

    Spel ger inte samma sociala träning och närhet med ögonkontakt, samtal, kroppsspråk. Många barn har också i princip bara två intressen, sport och skärmar. De pysslar, bakar, målar, fantasileker och bygger knappt alls utan det är antingen fotboll eller skärm, typ. 

    Som sagt, jag är inte negativ till skärmar. Men jag är övertygad om att vuxna måste se till att hålla det på en begränsad nivå, annars kommer det ge konsekvenser i framtiden. 
  • Anonym (L)

    Finns inget värre än när man får besök och ens barn förväntar sig lek och de andra barnen sitter vid skärmen dygnet runt. Rent ouppfostrat.

Svar på tråden Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra