• Anonym (C)

    När för gammal för barn?

    Vilken ålder tycker ni är den ultimata för att bli gravid? Alltså för er personligen. Om man fick välja. Och när skulle ni känna er ?gamla? för att bli gravida?

  • Svar på tråden När för gammal för barn?
  • cleoeme

    När jag är över 35 skulle jag förmodligen känna mig för gammal. Jag har redan en 4 åring och ett barn på väg och jag är 26 år. Skulle aldrig kunna tänka mig att skaffa barn och börja om igen med allt vad det innebär.

    Det är inviduellt hur det är för olika personer ju.

  • Boll86

    Tycker inte det finns någon ultimat ålder. Vi utvecklas ju olika bilologiskt; Somliga springer marathon när dom är 70 och andra blir dementa när dom är 50. Så det är ju omöjligt att säga att en viss ålder är optimal för alla.

    Jag vet att jag tänkte (när jag var ung) att 32 var en bra ålder att skaffa barn. Jag ville vara ung och fri och obunden och räknade med att ha uppnått önskad mental mognadsnivå vid just 32. Sen fick jag akut barnlängtan när jag var 28 och blev således mamma vid 29. Ser både positiva och negativa aspekter av att bli förälder som yngre/äldre. Ur barnets perspektiv så tänker jag att en äldre förälder är mera trygg i sig själv och är mera ?färdig? med sig själv. Man har förhoppningsvis en stabil ekonomi osv. Sen kan det ju vara så att man kanske inte har sina egna föräldrar i livet (särskilt länge till) = inga mor/farföräldrar. Även om man är pigg och frisk så lever man ju själv inte för evigt heller. Mellan mina föräldrar skiljer 10 år och det börjar märkas nu, när jag själv är i 30årsåldern.

    Ser det som en stor fördel att man som ung förälder (återigen, förhoppningsvis) får finnas länge i sitt barns liv. Vara en pigg mormor/farmor/morfar/farfar.

  • Anonym (2 barnsmamma)
    Boll86 skrev 2019-07-07 07:42:31 följande:

    Tycker inte det finns någon ultimat ålder. Vi utvecklas ju olika bilologiskt; Somliga springer marathon när dom är 70 och andra blir dementa när dom är 50. Så det är ju omöjligt att säga att en viss ålder är optimal för alla.

    Jag vet att jag tänkte (när jag var ung) att 32 var en bra ålder att skaffa barn. Jag ville vara ung och fri och obunden och räknade med att ha uppnått önskad mental mognadsnivå vid just 32. Sen fick jag akut barnlängtan när jag var 28 och blev således mamma vid 29. Ser både positiva och negativa aspekter av att bli förälder som yngre/äldre. Ur barnets perspektiv så tänker jag att en äldre förälder är mera trygg i sig själv och är mera ?färdig? med sig själv. Man har förhoppningsvis en stabil ekonomi osv. Sen kan det ju vara så att man kanske inte har sina egna föräldrar i livet (särskilt länge till) = inga mor/farföräldrar. Även om man är pigg och frisk så lever man ju själv inte för evigt heller. Mellan mina föräldrar skiljer 10 år och det börjar märkas nu, när jag själv är i 30årsåldern.

    Ser det som en stor fördel att man som ung förälder (återigen, förhoppningsvis) får finnas länge i sitt barns liv. Vara en pigg mormor/farmor/morfar/farfar.


    Om man skaffar första barnet vid 30-40 så är ens egna föräldrar knappt pensionärer ännu.

    Jag är 36 och min mamma är mitt i karriären vilket gör att hon har mycket lite tid att umgås med barnbarn. Min make var en sladdis så han föräldrar är äldre. Det är dom som har tid att vara med sina barnbarn.
  • syntharen

    Det beror ju helt på person, vad man vill med livet osv. Jag tyckte när jag var yngre (typ 20 år) att jag skulle få barn innan jag fyllde 30, helst flera år innan. Men jag var 31 år när första barnet kom. Sedan pga sekundär barnlöshet och många missfall dröjde det till jag var 37 år innan andra barnet kom. Och så plötsligt var jag gravid igen och tredje barnet kom 9 dagar innan jag fyllde 40 år. Inget jag kunde drömma om för 15 år sedan. Hade vi större boende, mer pengar så skulle jag kanske kunna tänka mig ett fjärde barn men jag vet att det går inte som vi bor nu och jag skulle nog inte våga heller pga kromosomfel och andra komplikationer som är vanligare när man är över 40 och gravid.

    Så jag tycker inte längre att folk är för gamla om dom är över 40 år när dom får barn. Börjar man närma sig 50 så kanske man ska fundera ett antal gånger extra men det är få som lyckas bli gravida i den åldern.

  • Boll86
    Anonym (2 barnsmamma) skrev 2019-07-07 07:53:53 följande:

    Om man skaffar första barnet vid 30-40 så är ens egna föräldrar knappt pensionärer ännu.

    Jag är 36 och min mamma är mitt i karriären vilket gör att hon har mycket lite tid att umgås med barnbarn. Min make var en sladdis så han föräldrar är äldre. Det är dom som har tid att vara med sina barnbarn.


    Ja, såklart. Min mamma är också mitt i karriären och min pappa penisionär så jag vet vad du menar. Men tänker sen, när barnet är äldre. Typ tonåring/ung vuxen. Min mamma planerar ex resor som hon vill göra med sitt barnbarn när han blir äldre.
  • Anonym (2 barnsmamma)
    Boll86 skrev 2019-07-07 08:07:40 följande:

    Ja, såklart. Min mamma är också mitt i karriären och min pappa penisionär så jag vet vad du menar. Men tänker sen, när barnet är äldre. Typ tonåring/ung vuxen. Min mamma planerar ex resor som hon vill göra med sitt barnbarn när han blir äldre.


    Då är ju din mamma pensionär lagom till barnet är tonåring. Perfekt för att resa!

    Själv hade jag inte mkt kontakt med morföräldrar när jag blev tonåring/ung vuxen trots att dom var unga. Jag pluggade i en annan stad och levde livet så dom fick ingen naturlig plats.. Relationen var betydelsefullast för mig under barndomen. Mormor var sjukpensionär från 30 års ålder så hon hade mkt tid :)

    Det finns väl fördelar med allt. Det viktigaste är väl att man är en trygg vuxen som kan ta hand om sig själv innan man får barn :)
  • nernu

    Finns fördelar och nackdelar med allt såklart. Men om man är 50 när man får barn och lever genomsnittligt länge så går man bort när barnet är typ 30. Inte särskilt kul att förlora sina föräldrar när man knappt hunnit få barn själv.

  • Anonym (50)

    Ingen kan välja när de får barn! Man ska ha nån att få barn med och man ska vara fertil. Jag träffade min man relativt sent och sen visade det sig att jag inte kunde få barn utan extremt mycket hjälp. Vi ville absolut ha barn och kämpade tills det gick. Som genom ett mirakel fick vi dessutom två barn! Hjärta Att vi båda var lite till åren är nåt vi skiter i själva och det angår ju ingen annan heller. Och detta eviga tjat om att man dör ifrån "barnen" om man får barn efter 45! Nej, det gör man i regel inte! Kvinnor blir i snitt minst 83, män 80- då efterlämnar man inga "barn". Man kan dessutom dö ung fast man får barn som ung- gjorde min mormor, hon dog vid 36.

  • Anonym (Göran)

    Blev pappa som 23 åring. Det var för tidigt. Hade tre barn som 30-åring. Inte bra. Nu när jag vet bättre hade jag inte skaffat barn. Tyvärr mest besvikelser och tråkigheter.

    Men jag tycker nog att 28-30 årsåldern är lämplig.

    35 är för sent.

Svar på tråden När för gammal för barn?