• Anonym (Kaffedraken)

    Gå för lite på förskolan, tips mottages gärna!

    Hej,

    Ska börja jobba i augusti på mitt arbete jag varit anställd sen 7 år tillbaka. Nu har jag varit föräldraledig 1,5 år. Innan jag gick hem hade jag en bra kollega där vi gemensamt bestämde schemat. Nu har jag fått en ny kollega som är riktigt otrevlig, och har bestämt hela schemat själv till hösten. Jag ska jobba 3 kvällar i veckan. Chefen vågar inte göra henne missnöjd för att hennes pappa sitter i styrelsen för företaget.

    Jag har bestämt att byta jobb, jag ser ingen framtid där. Antingen ska jag plugga till nästa höst eller byta jobb, men kommer behöva börja där till en början, så under den tiden jag ska jobba kvar där har jag tänkt att ta ut en föräldradag i veckan där jag är hemma med mitt barn. Då jag inte kommer att kunna göra det på ett nytt jobb, eller om jag börjar plugga.

    Min tjänst är en deltidstjänst, jobbar 6,5 tim/dagen. Jag har funderat på att ta ut en föräldradag i veckan där jag är hemma med mitt barn. Jag hade redan tänkt på det innan situationen på jobbet, men är ännu mer sugen då jag blir överkörd gällande mitt schema.

    Nu till min fråga - finns det en risk att ett barn kan gå för LITE på förskolan och att det blir negativt? Alltså att det finns en risk att han inte lär känna pedagogerna så bra, kommet in i gruppen och blir trygg där?

    Om han kommer att gå tis, ons, tors och fred 6-7 timmar varje dag. Kan det bli för lite tid för att han ska komma in i gänget?

  • Svar på tråden Gå för lite på förskolan, tips mottages gärna!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Vickan I skrev 2019-07-07 08:57:57 följande:

    Absolut inte om han går som du beskriver ovan. Bara skönt för han att få vila lite. Jättelyxigt att kunna göra så. Både för barnet och dig. Måndagar är en bra dag att vara borta också (iaf som där mina barn gått) för då var dem ofta på förskolan bara (inga utflykter). När jag var fl med lillebror hade jag äldsta hemma en dag i veckan också. Han hade verkligen inga problem med det. 


    Okej, va skönt att höra! Tack för svar :)

    Mitt nästa dilemma är ju när vi ska försöka börja göra ett syskon, blir en jäkla åldersskillnad om jag ska plugga nästa år. Då kommer jag vara 29,5 när jag är klar med utbildningen, mitt barn kommer vara ca. 6 år.

    Frågan är om man ska försöka med syskon innan, men då kommet jag inte hinna plugga till nästa höst. Åh alla dessa funderingar...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2019-07-07 10:16:42 följande:

    Du kan väl plugga typ ett år och sen få barn. Dvs det är ju bättre att inte vänta med barn tills du precis pluggat klart för då är ju examen färsk och du behöver söka jobb.


    Ta en paus mitt i studierna? Jag tänkte på det också, men funderade på om det blir bökigt/krångligt.. får jag fråga om du har några erfarenheter av det? :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2019-07-07 22:59:18 följande:

    Jag gissar kollegan jobbar lika manga kvallar som du. Ditt barn kommer vara helt ok med 7 timmar fsk per gang nagra dar i veckan.


    Nej det gör hon inte. Har skrivit en annan tråd om hur överkörd jag blivit av nya kollegan och min chef angående schemat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-08 13:46:16 följande:

    Fyra dagar i veckan i 6-7 timmar är ganska mycket tid. Många barn har en ledig dag i veckan. Man brukar erbjuda familjer med minskat omsorgsbehov ett minimum på 15 timmar i veckan för barnet på förskolan. Det hade räckt det också.


    Okej, det var väl "skönt" att höra.

    Antingen oroar jag mig för att mitt barn ska behöva gå för mycket på förskolan, sen oroar jag mig för att det blir för lite...

    Med för lite menar jag att det blir ett ställe han aldrig riktigt kommer hinna bli trygg med för att han inte hinner vara där tillräckligt.. Alltså även om jag vill ha honom hemma under småbarnsåren, så vill jag ju även att tiden på förskolan ska vara tryggt och roligt för honom. Har nu meddelat min chef att jag är föräldraledig varje måndag, jag hoppas ju inte att vid varje tisdag lämning ska vara jobbig för att han "hinner" glömma bort förskolan när han är hemma 3 hela dagar.

    Ursäkta om jag låter rörig, jag är trött och ja.. en orolig småbarnsmamma som vill göra "Alla rätt"
  • Anonym (Kaffedraken)
    sobrio88 skrev 2019-07-09 00:28:50 följande:

    Som sagt tidigare så är den tiden inte lite utan det är ganska vanligt att föräldrar försöker korta ner dagarna och/eller någon ledig dag i veckan. Angående syskonplaneringen. Du har inte funderat på att försöka få syskon innan du börjar plugga? Eftersom du tyckte det blir för lång tid att vänta till examen och var lite osäker på studieuppehåll.

    Jag skaffade iaf sista barnet innan jag började plugga och jag tycker det är jätteskönt att kunna plugga när barnen är små. Man styr ju sina tider på ett helt annat sätt som student än när man arbetar så jag får så mycket mer tid med barnen nu när jag pluggar. Skolan är kvar dessutom, kommer vara 33 år när jag tar examen och sedan planerar jag även en vidareutbildning på 1.5 år. Jobba hinner man iaf


    Okej, tack för svar! Om du har lust kan du läsa mitt svar angående tiden på förskolan som jag svarade en annan, hur jag tänker kring det.

    Ja det är också något jag tänkt på, att få ett syskon innan jag byter jobb eller pluggar.. har just nu ett arbete jag vill ifrån. Nästa ansökan är nästa höst, vilket jag inte kommer hinna om jag ska få ett barn innan. Är rädd att vägen till ett syskon ska bli lika tuff som det va att få sonen - 3 missfall, 1 utomkvedshavandeskap (borttagen äggledare) tuff graviditet, och en tuff förlossning som sluta med akut snitt.

    Men va härligt att läsa någon med positiva erfarenheter kring att plugga med barn. Får jag fråga om du pluggade heltid? Och vilket program? (Är nämligen själv inne på förskoleprogrammet, men finns vissa saker som gör att jag tvekar)
  • Anonym (Kaffedraken)
    sobrio88 skrev 2019-07-09 01:44:22 följande:

    Förstår att du tänker så, har visserligen inga missfall bakom mig men hade också en tuff graviditet, förlossning samt första tid med första barnet så var osäker på fler barn. Men andra barnet gick allt mycket bättre

    Läser just nu. Börjar termin 3 till hösten på sjuksköterskeprogrammet. Det är heltid, med i snitt 3 dagar i veckan på campus om man går på föreläsningarna (det blir ju mer under praktiken) . Barnen är 4 och 2 år. De är på förskolan i snitt 30 h per vecka trots en pendlingstid på 1.5h tor så jag tycker det är perfekt för barnen som inte behöver gå heltid trots att båda föräldrarna pluggar/jobbar heltid


    Okej, va skönt att det gick bättre med din andra!

    Oj det låter ju jättebra med 30 h/v trots att båda kör heltid. Jag förstår att du inte kan jämföra med något annat än att plugga med barn, men hur tufft är det?

    Läst så mycket om hur tufft det är att plugga med småbarn. Hur många timmar i veckan lägger du i snitt på plugget?

    Som jag förstått det ska man väl se det som ett heltidsjobb och lägga 40 timmar i veckan, men verkar som att man inte riktigt behöver det om man pluggar effektivt. Brorsan har pluggat data-ingenjör, och la mindre än 40 h/v på plugg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-09 07:05:12 följande:

    Det är bra tänkt av dig. Det är absolut så att för lite tid kan göra att det är svårt för barn att komma in i gruppen. Du behöver inte oroa dig för det dock med dessa tider och tre dagars ledighet kommer inte ställa till det. Om det är för mycket tid är ju väldigt individuellt. Om han trivs, tycker det är roligt där, kommer in i gruppen och får goda relationer med pedagogerna så är det inte för mycket. För barn som inte trivs är all tid för mycket. Det beror kanske lite på ditt barns personlighet också. Alla trivs inte på förskola. Men oroa dig inte för det. De flesta stormtrivs och allt kommer säkert gå jättebra. Tiderna är bra.


    Tror min son kommer trivas, vi ser ju hur glad han är i andra barn och i en sån miljö. Jag är mer orolig för hur det ska gå med maten och sömnen, det strular rätt mycket här hemma. Så det är också "en sak" som gör att jag undrar om det blir för lite förskoletid, alla säger ju att barn oftast brukar äta när dom ser andra barn göra det, då kanske han bör gå mer så att han verkligen kan få se hur andra barn gör..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fritidsmamman skrev 2019-07-09 00:58:40 följande:

    Förskola behövs inte ens - annat än som förvaring för barn då föräldrarna arbetar.

    Men för barnens skull är det bäst med noll- eller så lite tid som möjligt i de osunda miljöerna som svenska förskolor faktiskt är.


    Förstår hur du tänker.

    Menar du att svenska förskolor är värre än i andra länder?
  • Anonym (Kaffedraken)
    nernu skrev 2019-07-09 09:01:47 följande:

    Ditt barn har inget behov av att gå på förskola alls just nu. Förskola är ett vuxet behov för att vi måste kunna jobba.

    Vet flera som skaffat barn under utbildningen. Det har funkat jättebra. Tråkigt att det blivit som det blivit med jobbet. Lycka till!


    Nej jag förstår det, men som sagt har jag fått för mig att ska man ändå ha honom på förskolan så måste man ju se till att han hinner bli så trygg som möjligt. Man skulle ju aldrig låta någon ny okänd vara barnvakt som ens barn inte känner sig trygg hos, tänker lite så. Om det kan stjälpa genom att ha honom för få timmar, att det inte blir någon bra kontinuerlig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonymsju skrev 2019-07-09 09:22:39 följande:

    Nej jag förstår det, men som sagt har jag fått för mig att ska man ändå ha honom på förskolan så måste man ju se till att han hinner bli så trygg som möjligt. Man skulle ju aldrig låta någon ny okänd vara barnvakt som ens barn inte känner sig trygg hos, tänker lite så. Om det kan stjälpa genom att ha honom för få timmar, att det inte blir någon bra kontinuerlig.


    Va skönt att höra att fler får barn under utbildning. Jag har alltid känt att det är väl inte optimalt, men sånt som händer, men tänker om det är dumt att planera att göra så bara för att det inte ska bli för stor åldersskillnad. (Om jag nu ens kan få ett till barn)
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-09 09:09:25 följande:

    Där kan jag svara dig att den inte är. Förskolan i Sverige är nog den bästa i jämförelse med nästan alla andra länder. Norge och Finland har färre barn i grupperna men annars ligger Sverige på topp. Däremot har de ekonomiska förutsättningarna försämrats de senaste åren medan kraven på pedagogerna ökat. Arbetsbelastningen har ökat och barngrupperna har blivit större och man kämpar för att få de medel man behöver för att kunna utföra uppdragen man är ålagda att göra utan att bränna ut sig.


    Okej, lät som personen anklagade just sverige för att ha det sämre än många andra länder, så blev nyfiken där.

    Jag är som jag skrivit ovan inne på att plugga till förskolelärare, men det är endel saker som får mig att tveka. Får jag fråga dig lite frågor Ang. det? :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    nernu skrev 2019-07-09 10:14:53 följande:

    6-7 timmar fyra gånger i veckan är ganska mycket tid tänker jag.


    Jaha, tycket det låter lite i jämförelse med hur andra går när man läser/hör runt.

    Hur går dina barn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Malissonn skrev 2019-07-09 10:33:27 följande:

    6-7h om dagen 4 dagar i veckan är inte lite för en sån liten utan rätt normalt. Visst om man jämför med dom barnen som måste gå 9-10h eller mer 5 dagar i veckan. Många barn här går 24h i veckan och det ju egentligen ultimata tiden för att barnet inte ska gå för mycket. Vi har många föräldrar där iaf en i familjen jobbar 75% för att barnen ska ha det bättre.


    Okej, då känner jag mig nöjd med mitt val gå ner i tid. Även nöjd med att han skolas in vid 22 månader, och inte tidigare :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-09 11:42:05 följande:

    Ok! Ja fråga på.


    Tack! :)

    Dessa funderingar har jag:

    Hur är det att jobba med barn och även ha småbarn hemma? Att lämna bort sitt barn på förskola för att sedan gå och vara ställföreträdande föräldrar åt andras? Kan inte liksom ens tålamod till barn ta slut under arbetsdagen, så att man inte har samma tid, ork och tålamod till ens egna där hemma.

    Hur är utbildningen? Är den tuff? Fixar man den med småbarn hemma?

    Kan man få barn mitt i utbildningen och ta en paus? Kanske inte du gjort, men om nån i din klass gjorde.

    Jag har ingen utbildning nu. Jobbar på ett café som jag inte ser någon framtid med. Fördelen med jobbet är att jag varit där så länge så jag kan ställa krav och gå ner i tid osv. nu under småbarnsåren.

    Utan utbildning kan jag ju få liknande service jobb där obekväma tider är vanligt, dåligt betalt och dåliga arbetsförhållanden.

    Jag har jättesvårt för matte så att plugga annat där det är mycket matte går inte, annars hade jag inget problem med att klara andra ämnen i skolan. Jag tänker att jag förlorar ju ingenting på att plugga till förskolelärare, för jag ser inget annat program som intresserar mig och som sagt utan utbildning och bra kontakter är det ju svårt att komma till ett bra jobb. Jag hoppas ju att jag ska känna att jag hittat rätt, men om jag inte känner det, så vad har jag egentligen förlorat? Kan ju alltid gå tillbaka till ett service jobb då.

    Jag har sommarjobbat på förskola och trivdes. Jag tycker det är intressant med psykologi och beteendevetenskap om barn, och fått för mig att man läser om sånt på utbildningen?

    Men jag kan även bli trött av barn bara man är iväg på nån kusins barnkalas. Jag är ljudkänslig redan nu, och undrar om det är ett skäl till att inte jobba på förskola. Men tänker att det kanske är som många andra jobb, att bara för att jag är van att göra stora beställningar med mackor och servera kaffe, är det ju inget jag gillar när jag är ledig. Man kanske går in i en roll på förskolan, och när man är ledig och går på kalas så kanske man inte måste älska att hänga med alla barn där?
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-09 13:31:14 följande:

    Visst kan ens tålamod ta slut efter en arbetsdag så man inte har tålamod till sina barn men det gäller nog oavsett yrke skulle jag säga. Visst kan man också tröttna på att tas med småbarn hela tiden både på jobbet och hemma men barnen växer ju så det är ju under en begränsad tid. Dessutom finns ju olika åldrar i förskolan så man kan ju variera där. Jag har sett det som en fördel också att jobba med samma åldrar som mina barn då man har vanan och kunskapen aktuell för tillfället.

    Utbildningen är fantastisk rolig, utvecklande och lärorik. Man ställs inför många värderingsfrågor och man växer och förändras som människa. Hur tuff den är vågar jag inte säga då det är individuellt. Men visst fixar man den med småbarn hemma. Barnet har ju förskoleplats när man pluggar. Man kan absolut ta en eller flera pauser under utbildningen. Det har några av mina vänner gjort av olika anledningar.

    Att jobba deltid är inga problem. De flesta gör det i förskoleyrket och det har man rätt till. De flesta beviljar även deltid till dem utan barn. Det finns gott om jobb så det är typ att välja och vraka. Det är brist på förskollärare. Det är lätt att förhandla om lön och lönen är rätt bra. Man bör få minst 30 000 som ingångslön i en normalstor kommun. Ännu mer i storstäderna.

    Visst läser man om psykologi och beteendevetenskap. Det är ju även mycket pedagogik och vetenskap. Det är en akademisk utbildning och man blir en lärare med lärarlegitimation. Uppdraget som förskollärare i förskolan är att undervisa barn utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Man ansvarar för barnens undervisning på avdelningen och följer förskolans läroplan Lpfö18. Läs i den för att få mer uppfattning för uppdraget. Finns att ladda ned på skolverkets hemsida.

    Man går absolut in i en roll som förskollärare och det är inte som att ta hand om barn hemma eller på fritiden. Jag är måttligt trött på alla som vill att man ska agera lekledare på kalas osv. Det måste man inte tycka är roligt.

    Det är förstås hög ljudnivå på förskolor så det är något du bör fundera över. Du har ju dock lite erfarenhet från ditt sommarjobb.

    Förskolläraryrket är fantastiskt roligt, givande och kul samt ett viktigt yrke. Rekommenderar det verkligen som yrke. Dock får man ha med sig att förutsättningarna just nu inte alltid finns. Det satsas för lite pengar på förskolan. Barngrupperna är stora och det är stressigt. Man hinner inte med hela sitt uppdrag och det kan kännas som ett misslyckande många gånger. Många går in i väggen tyvärr. Det är därför förskoleupproret har skapats. Vi kämpar för en bättre arbetsmiljö i förskolan med mindre barngrupper och färre kringuppgifter mm.


    Tack så jättemycket för det långa svaret. Nu har jag lite att fundera på, har ju ändå 1 år på mig att bestämma mig till nästa höst då ansökan öppnar.

    30 000 i ingångslön? Wow! Men bor i en mindre stad 2 mil ifrån Örebro. Har svårt att tro att lönen är så bra här.

    Är det mycket matte i utbildningen? Kan man klara den utan att vara duktig/intresserad utav matte?

    Har även funderat om om man är knäpp som överväger att utbilda sig till något som det satsas så lite på.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-09 23:26:42 följande:

    Jo men lönen är bra. Vi har fått bra löneökningar de senaste åren. Det är väl för att det är sån brist på förskollärare. Nej det är inte mycket matte. Jag är skitkass på matte också och jag klarade det. Vet ej hur mycket utbildningen förändrats sen jag gick den förstås. Det kanske man kan kolla upp. Tycker inte man är knäpp. Yrket är givande och det finns mycket jobb. Man kan dessutom vidareutbilda sig om man vill sen.


    Okej, får hoppas det fortfarande är brist om/när jag blir klar, blir ju om cirka 5,5 år. Det lär det ju vara?

    Kan man välja själv vilken ålder man vill jobba med? Tex. Om man bara vill vara på småbarnsavdelningen?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Blomman1215 skrev 2019-07-10 06:10:51 följande:

    Man läser en mattekurs på 15 poäng, BTM200 (barns tidiga matematiklärande) under utbildningen. Vi fick en salstenta där vi skulle kunna massa matematiska begrepp och kunna förklara hur barn uppfattar och lär sig det, den tyckte jag var ganska svår men annar var det inga problem.


    Okej, har du annars lätt eller svårt för matte? Hur lång är en sån kurs ungefär?

    Har du egna barn? Isåfall om du har lust att svara på en fråga jag ställde här ovan om hur man klarar av att skilja på arbete och sina barn hemma. Ibland lär ju ens tålamod ta slut på jobbet och man kommer hem och inte har samma ork till sina egna som man hade haft om man inte behövt ta hand om barn hela dagen?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Blomman1215 skrev 2019-07-10 14:25:26 följande:

    15 poäng är en halv termin. Jag hade ganska lätt för matematik på gymnasiet, men detta är ju inte krångliga tal som du ska kunna räkna ut. Utan mer om att lära sig alla matematiska begrepp och hur man lär ut det.

    Jag har två små barn. Dock går jag fortfarande utbildningen så kan bara svara på hur det vart under vfun. Men jag känner inte att det är ett problem. Det är någonting helt annat att arbeta med andra barn än att ta hand om sina egna, jag tycker inte att jag har vart tröttare eller haft mindre tålamod när jag kommer hem från förskolan än när jag kom hem ifrån mitt gamla arbete.


    Okej, ja det kanske man skiljer på lika mycket som man gör med vilket arbete som helst.

    Tycker du det är kämpigt att få ihop vardagen med två små samtidigt som du pluggar?

    Jag har som sagt en liten på 1,5 år. Vi vill försöka med ett syskon nån gång, men vet inte när det "passar bäst"

    Nu om jag ska plugga om ett år.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2019-07-10 10:03:59 följande:

    Det lär det vara ja.

    Det är inte säkert man kan välja vilken ålder man vill jobba med. Förskolorna söker ofta en person till en specifik avdelning. Om du söker flera jobb kan du ju välja mellan de du blir erbjuden och det kanske är olika åldrar. Man brukar dock ha lite ruljans på personalen på en förskola så man inte blir fast på en avdelning i flera år och har man önskemål att byta avdelning efter ett par år så brukar förskolechefen fixa det. Hos oss byter någon avdelning regelbundet. En personal följer med de äldre barnen till äldrebarnsavdelningen när de flyttas dit. Sen finns det syskonavdelningar också. Då är de 1-5 år på samma avdelning. Du kan även arbeta i förskoleklass som förskollärare i skolan med 6-åringar.


    Okej, tack så mycket för att du gjort mig lite klokare gällande det här :)

    Såg nånstans att man får räkna med att arbeta sena eftermiddagar, typ till 18. Stämmer det?
Svar på tråden Gå för lite på förskolan, tips mottages gärna!