• Anonym (gravid med flicka)

    Vad tycker ni om namnet?

    Hej!!

    Jag såg precis ett namn i en annan tråd som jag blev så kär i, men som jag aldrig hört förr. Vad tycker ni om Ellisiv? Det var i en tråd om nordiska namn. Jag väntar en flicka nu och gillar nordiska namn. Innan var jag/vi mest inne på Freja, men nu måste jag få med mannen på Ellisiv :)

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Anonym (A)

    Oj, vilket ovanligt namn, tycker att det ät fint.

  • elin1989

    Jag tycker det är fint, men jag gillar gamla bortglömda namn. Vi bor på Irland  och min son har ett gammalt irländskt namn. Det är inte lika ovanligt som Ellisiv men jag träffar fortfarande en hel del som aldrig har hört det (här alltså). Och i Sverige är det helt okänt förstås.

  • Anonym (Nej)

    Låter konstigt. Det låter som ett läkemedelsnamn !

    Ellisiv hudkräm mot eksem typ.

    Skulle jag aldrig välja som namn på ett barn.

  • fluu

    Som jag skrev i andra tråden så älskar jag namnet. Det är så vackert och starkt. Det är ovanligt, men ändå inte krångligt, framförallt inte med denna stavningen. 
    Vi har så många underbara gamla nordiska namn som förtjänar att få komma tillbaka. 
    Postar sången här med bara för att jag tycker så mycket om den:


    ">


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AniieeHär

    Gillar det. Gillar ärven den äldre stavningen Elisif.

    Första omtalade Elisif var för övrigt hustru till Harald Hårdråde, Kung av Norge på 1000-talet.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (gravid med flicka)

    Kul att majoriteten gillar. Det trodde jag faktiskt inte. Jag måste få mannen att gå med på Ellisiv!!

  • Musetti

    Min lillasyster heter det, född 1982. Hon stavar det dock Elisif. Tycket det är superfint och samtidigt lite tufft, alltid varit avis på hennes namn.

  • Anonym (gravid med flicka)

    Mannen skulle fundera sa han. Det brukar vara positivt;) Vilken stavning är bäst då tycker nu?

  • Anonym (Gillar)
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-07-10 19:11:35 följande:

    Låter bara konstigt, varför vill du döpa din unge till ett hitta-på namn? Avkomman blir inte mer speciell för att hon får ett hopkokat namn. 


    Fast det är ju inget hitta-på namn.

    Det är ett gammalt nordiskt namn, väldigt ovanligt i nutid dock men vad gör det?

    Du kanske är sån som trycker att alla ovanliga namn som inte minst flera tusen heter är hitta-på namn?
  • Anonym (gravid med flicka)

    Jag väntar nu en Ellisiv! Jag tror att jag gillar den stavningen mest.

  • Anonym (A)
    Anonym (gravid med flicka) skrev 2019-07-10 16:53:57 följande:
    Mannen skulle fundera sa han. Det brukar vara positivt;) Vilken stavning är bäst då tycker nu?
    Hoppas att mannen är med på namnet.
  • Anonym (A)
    Anonym (gravid med flicka) skrev 2019-07-11 14:48:44 följande:
    Jag väntar nu en Ellisiv! Jag tror att jag gillar den stavningen mest.
    Det är fint
  • Musetti
    Anonym (gravid med flicka) skrev 2019-07-11 14:48:44 följande:

    Jag väntar nu en Ellisiv! Jag tror att jag gillar den stavningen mest.


    Så kul, det är ett jättefint namn! :)
  • fluu
    Anonym (gravid med flicka) skrev 2019-07-11 14:48:44 följande:

    Jag väntar nu en Ellisiv! Jag tror att jag gillar den stavningen mest.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Do it)

    Jag tycker inte att det är vackert eller låter som ett riktigt namn men just därför tycker jag Kör!

    Det är tråkigt med alla Alice och Oskar, kul med nya/nygamla namn.

    Precis som vid sekelskiftet, då fanns hur många nya namn som helst samt en massa engelska namn togs in här.

    Jag tycker det är kreativt och känns nytänkande och hoppfullt med namn man inte är van vid, som en ny framtid, en ny, bättre värld ;)

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?