• Anonym (...)
    Sun 7 Jul 2019 18:04
    437 visningar
    10 svar
    10
    437

    Är jag en dålig människa?

    Är gravid och har bf om cirka 15 dagar. Har bara hunnit införskaffat en begagnad vagn,spjälsäng,madrass,lite kläder och har fått babynest och babygym samt badbalja och blöjor o andra produkter gratis. Min ekonomi tillåter mig inte att köpa mkt eller något nytt. Vagnen har visat sig vara smutsig på insidan, vet inte hur man rengör det. Så vagnen är fortfarande smutsig. Men ska få hjälp att rengöra den av en vän.Har inte orkat packa BB väskan pga att jag inte känner någon motivation. Har fått så dålig ersättning från FK så har inte råd ens att köpa en förlossningsväska till mig. Fick runt 3000kr. Har inte hunnit eller haft ork till att sätta ihop spjälsängen. Känner mig som en dålig mamma att jag inte har orkat eller haft råd att fixa något när bebisen snart är här :(

  • Svar på tråden Är jag en dålig människa?
  • Anonym (Norrl­änning­)
    Sun 7 Jul 2019 18:09
    #1

    Men barnets pappa? Finns han kvar? Han bör ju 5a sitt ansvar och hjälpa dig?

  • Anonym (Nej)
    Sun 7 Jul 2019 18:10
    #2
    +1

    1. Självfallet är du ingen dålig människa,

    MEN,

    2. Du och din partner borde ha tänkt på att ekonomiska medel är ganska viktigt för en trygg barndom. Inte bara för barnet utan för er vuxna också.

    Jag dömer dig inte och tycker inte att du är en dålig mamma eller människa. Men det är för sent att tänka på att ni saknar pengar 2 veckor innan födelse liksom. Det kommer bli ännu tuffare när barnet väl kommit.

    Hoppas allt går bra för er allihopa ändå. Jag håller tummarna att allt går smidigt och bra.

  • Sun 7 Jul 2019 18:24
    #4

    Med första barnet monterade jag spjälsängen i ilska några dagar efter jag kommit hem efter förlossningen. Pappan var skrockfull och tog inte tag i det, då hans första barn fick tas om hand efter födsel för syresättningens skull, sedan gick det bra. Å andra sidan användes inte spjälsängen mer frekvent förrän efter ett halvår, (vi samsov) så ta det lugnt, men det var ett sätt att göra det mysigt. Bebisen kan sova i babynestet den första tiden, så det är lugnt.

    Någon särskild förlossningsväska behöver du inte heller. Antagligen har du ju någon ryggsäck eller väska sedan tidigare. Den fungerar som skötväska också. En gammal handduk duger som skötbädd. Däremot kan det ju vara smart att skriva ner vad du ska packa ner till förlossningen.

    När barnet kommit får ni ut barnbidrag och om pappan inte bor med er, så får han ju betala underhåll.

    Gör en budget för kommande månader, så du har koll på läget. Ammar du så kostar inte maten något. Däremot kan det gå åt många blöjor om dagen. Ett tips är att gå med i Liberoklubben och få rabatter när du registrerar koden som finns på insidan av paketet. Via facebookgrupper går det få tag på billiga klädpaket.

  • Anonym (Thn)
    Sun 7 Jul 2019 20:02
    #4

    Såklart är du ingen dålig människa, men du verkar fokusera på fel saker. En förlossningsväska är verkligen ingenting man måste köpa och speciellt inte om man har ont om pengar. Du har väl en ryggsäck eller en plastpåse hemma? Och det viktigaste verkar du redan ha köpt. Om man har dåligt ställt är det ju ingen bra idé att köpa massa prylar som man inte vet om man kommer använda. Avvakta tills barnet kommer.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Sun 7 Jul 2019 21:02
    #5
    Anonym (Norrlänning) skrev 2019-07-07 18:09:03 följande:

    Men barnets pappa? Finns han kvar? Han bör ju 5a sitt ansvar och hjälpa dig?


    Ja han finns kvar men han jobbar mycket och har inte heller råd med en massa saker. Han är dessutom inte så intresserad av att hjälpa till då han inte tycker om att städa osv.
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Sun 7 Jul 2019 21:04
    #6
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-07 18:10:00 följande:

    1. Självfallet är du ingen dålig människa,

    MEN,

    2. Du och din partner borde ha tänkt på att ekonomiska medel är ganska viktigt för en trygg barndom. Inte bara för barnet utan för er vuxna också.

    Jag dömer dig inte och tycker inte att du är en dålig mamma eller människa. Men det är för sent att tänka på att ni saknar pengar 2 veckor innan födelse liksom. Det kommer bli ännu tuffare när barnet väl kommit.

    Hoppas allt går bra för er allihopa ändå. Jag håller tummarna att allt går smidigt och bra.


    Kunde inte göra abort pga tidigare trauma under en abort. Mitt psyke skulle inte ha klarat det. Jag studerar så har mycket bättre inkomst när skolan väl är igång. Bara nu under juni-juli det är super dåligt ekonomiskt. Vi har pengar till mat och bensin, inget mer än det tyvärr :/ tack så mycket :)
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Sun 7 Jul 2019 21:08
    #7
    mammalovis skrev 2019-07-07 18:24:32 följande:

    Med första barnet monterade jag spjälsängen i ilska några dagar efter jag kommit hem efter förlossningen. Pappan var skrockfull och tog inte tag i det, då hans första barn fick tas om hand efter födsel för syresättningens skull, sedan gick det bra. Å andra sidan användes inte spjälsängen mer frekvent förrän efter ett halvår, (vi samsov) så ta det lugnt, men det var ett sätt att göra det mysigt. Bebisen kan sova i babynestet den första tiden, så det är lugnt.

    Någon särskild förlossningsväska behöver du inte heller. Antagligen har du ju någon ryggsäck eller väska sedan tidigare. Den fungerar som skötväska också. En gammal handduk duger som skötbädd. Däremot kan det ju vara smart att skriva ner vad du ska packa ner till förlossningen.

    När barnet kommit får ni ut barnbidrag och om pappan inte bor med er, så får han ju betala underhåll.

    Gör en budget för kommande månader, så du har koll på läget. Ammar du så kostar inte maten något. Däremot kan det gå åt många blöjor om dagen. Ett tips är att gå med i Liberoklubben och få rabatter när du registrerar koden som finns på insidan av paketet. Via facebookgrupper går det få tag på billiga klädpaket.


    Okej vad bra då slipper jag få panik över det iallafall. Har en vanlig väska, det borde fungera. Får ta och skriva en lista :) pappan bor med mig, så kommer bara få barnbidrag. Tack så mycket för tipset, får gå med i klubben :)
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Sun 7 Jul 2019 21:10
    #8
    Anonym (Thn) skrev 2019-07-07 20:02:23 följande:

    Såklart är du ingen dålig människa, men du verkar fokusera på fel saker. En förlossningsväska är verkligen ingenting man måste köpa och speciellt inte om man har ont om pengar. Du har väl en ryggsäck eller en plastpåse hemma? Och det viktigaste verkar du redan ha köpt. Om man har dåligt ställt är det ju ingen bra idé att köpa massa prylar som man inte vet om man kommer använda. Avvakta tills barnet kommer.


    Har en handväska som jag skulle kunna använda. Okej får göra så
  • Anonym (F)
    Sun 7 Jul 2019 21:12
    #9

    Du är absolut ingen dålig person. Tagga ner vännen. Man behöver inte mycket den första tiden. Barnet kan sova med dig i sängen alt madrass på golvet. Och förlossningsväska? Det räcker med en plastpåse med lite saker du känner du behöver med dig hahha. En bebis kostar inte mycket första tiden så ta det lugnt och försök njuta av graviditeten och lillen när hon/han kommer.

  • Anonym (Norrl­änning­)
    Sun 7 Jul 2019 21:25
    #10
    Anonym (...) skrev 2019-07-07 21:02:14 följande:

    Ja han finns kvar men han jobbar mycket och har inte heller råd med en massa saker. Han är dessutom inte så intresserad av att hjälpa till då han inte tycker om att städa osv.


    "Är inte intresserad av att hjälpa till...." Ni får snart barn tillsammans. Vi män har ett ansvar. Bara att göra saker som inte alltid är roliga och intressanta. Men allt Han gör för att underlätta för dig är värt det! Han får se till att stötta dig. Städa, tvätta, laga mat mm. Du kommer att behöva det. Ekonomin är sekundär.

    Det här fixar ni tillsammans.
Svar på tråden Är jag en dålig människa?