• Anonym
    Mon 8 Jul 2019 23:01
    96974 visningar
    935 svar
    935
    96974

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Du förstår visst inte alls hur vår skattefinansierade sjukvård fungerar i Sverige, pinsamt.

  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 10:32
    #41

    En enkel googling bevisar att det finns abortmottagningar.
    Googlade det för att jag var helt förvissad om att så inte var fallet.

    Men men, så här står det iallafall... så visst existerar abortmottagninarna alltid.


    Abortmottagning

    Till vår abortmottagning K 69 på Huddinge är du som gravid välkommen för abort utan remiss. Vi utför både medicinska aborter, kirurgiska aborter och sena medicinska aborter.


  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 10:45
    #43
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 10:43:25 följande:
    Abortmottagningar finns men inte abortkliniker, abortmottagningarna finns som del av del av kvinnoklinikerna på vra sjukhus och privata kliniker precis som det finns diabetesmottagning på medicinkliniker 
    Sa jag något annat?
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 12:25
    #65
    +1
    Anonym (Vega) skrev 2019-07-10 11:54:40 följande:
    Jag håller inte riktigt med dej där. Jag tycker absolut inte man ska pusha för att behålla barnet och adoptera bort det om man är tveksam, men att få informationen att möjligheten finns kanske man borde få. Kanske inte när man kommer och är som du säger hormonstinn och vill göra aborten, men tidigare. Det pratas aldrig om det tredje alternativet.
    För att det inte finns ett tredje alternativ.
    Bara tanken är helsjuk.

    Tror inte att någon, endaste en, skulle välja att gå igenom en graviditet och förlossning med ev, i värsta fall, livslånga men som t ex inkontinens, totala repturer med även analkontinens, risken att inte kunna få fler barn när man önskar... bara för att ge bort barnet.

    Abort är en rättighet som måste på alla sätt, villkorslöst, värnas om.
    Det är den ofrivilligt gravida kvinnans rättighet.

    Din rättighet som ofrivilligt barnlös är att få de olika behandlingar som finns att tillgå. Om villkoren uppfylls.
    Var istället glad över att ha fått dina IVF;er istället för att tjata om att få adoptera på dessa villkor.
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 14:09
    #90
    +1
    Anonym (Vega) skrev 2019-07-10 13:10:33 följande:
    Du blandar ihop saker här. Jag har hela tiden skrivit att jag är för fri abort av vilken orsak det än är. Jag är en av dom som skulle stå i främsta ledet och protestera om den rättigheten någonsin skulle ruckas på.

    Jag inte någonstans påstått att jag eller andra ofrivilligt barnlösa ska ha någon rätt till någon annans kvinna ofödda barn eller att dom av barmhärtighetsskäl ska känna sej tvingade att ge barnet till barnlösa. Att föda eller inte är alltid kvinnans val. Punkt. Skulle en kvinna välja att föda och adoptera bort sitt barn är det hennes val. Ingen annans. Det jag pratar om handlar ingenstans om någon påtvingad graviditet och förlossning för någon annans skull.

    Ja, jag tror eller vet att det finns folk som skulle genomgå en graviditet och förlossning med efterföljande adoption om dom visste innan hur det går till. Det finns personer, oftas dom som genomgått sena aborter som lever med skuldkänslan av att ha dödat sitt barn (obs att jag inte har den åsikten att abort är att döda) Vet ett par personer som faktiskt flera år efteråt sagt att dom ångrat att dom inte födde och adopterade bort sitt barn. Så visst finns det. Och dessa personer har sen fött barn med efterföljande komplikationer så dom vet exakt vad att föda och bära ett barn innebär. Jag gissar att dessa inte är dom enda i hela världen som tänkt så. Det primära med att föda ett barn var i deras fall förstås inte att föda för att glädja någon barnlös utan låta sitt barn födas och få leva. Jag gissar att den tanken kanske snuddar vid dom som aborterar sent och väljer att se sitt foster.
    Lägg av, jag blandar inte ihop något.

    Den enda anledning jag kan komma på att föda ett barn för att sedan adoptera bort det är till ens närmaste väninna, ens dotter eller annan liknande oerhört närstående skulle be om det.

    Men då är det en annan fråga och inte en inställd abort.

    Jag känner en kvinna som gjort en abort som fick godkännas av socialstyrelsen.
    Hon var 50+ och trodde inte att hon kunde bli gravid längre då mensen upphört sedan ett halvår... men det kunde hon.
    Hon hade redan både barn och barnbarn och för hennes del fanns bara ett val. Abort.

    Hon säger än idag att hon tackar sin skapare att hon upptäckte det i tid och slapp föda det. (Fast hon fick ändå föda ut det...)
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 14:13
    #92
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-07-10 13:43:11 följande:

    Jag är emot abort öht, vilket ja anser är mord. Så jag är även emot alla slags finansieringar av det. Däremot är jag för avrättningar av tex våldtäktsmän och finansiering för det.

    De flesta våldtäkter begås dock av kvinnor pga bekvämlighet, ett barn passar inte in i deras livsstil just då.


    Ja behåll outvecklade embryon och låt oönskade barn födas, och avrätta levande människor för ett brott som idag inte generar ens livstid.

    Bra logik.
    Grattis.
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 15:02
    #95
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-07-10 14:19:46 följande:
    Ett embryo med mänskligt DNA är lika mycket levande människa som den våldtäktman som du anser inte förtjänar döden för sitt brott. Däremot ska ett oskyldigt barn sätta livet till. Bra logik där! Congrats!
    Du har helt fel.
    Det finns faktiskt inget att diskutera.
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 20:40
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 20:34:34 följande:

    I o f s är det väl mera landstingen, men frågan är bra. Som skattebetalare vill jag inte att mina skattepengar går till att döda foster, utom i extremfall. Ett medicinskt nödfall, där inte 2 liv går att rädda, räknar jag som ett extremfall.


    Jag betalar gärna skatt till sjukvård, men graviditet i normalfallet är inte en sjukdom. Jag ser det inte som skattebetalarens uppgift att bidra till aborter generellt.


    Sedan vad gäller abortfrågan tycker jag att det är synd att den etiska debatten aldrig hörs, utan bara den juridiska  - om regler och lagar. Jag vill bidra till ett klimat med sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor så att de i sin tur bidrar till att aborter helt enkelt inte efterfrågas även om de är lagliga, alltså helt oberoende av lagstiftning.


    Och privat finansiering av aborter skulle jag föredra framför i huvudsak offentligt finansierade - även om jag allra helst inte ser några aborter alls. Dit kommer vi i o för sig inte över en natt, men på sikt är det en vision inom denna sektorn.


    Du är man va?
  • Anonym
    Wed 10 Jul 2019 22:13
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 21:16:55 följande:

    Ja, men jag  hade tyckt samma om jag varit kvinna. Många kvinnor gör också det. Jag betalar gärna skatt, men visst skulle jag hellre se att inte ett öre av mina skattepengar går till att döda foster.


    Det finns många kvinnor som också är för sådana värderingar hos män och kvinnor att aborter inte efterfrågas, oavsett lag. Både män och kvinnor har ansvar. I en hel del fall utövar mannen mer eller mindre påtryckning på kvinnan då han vill att hon gör abort. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att det inte sker.


    Män är i stor majoritet när det kommer till detta.
    Har ingen källa just nu men om du vill se en så fixar jag det i morgon.

    Ska jag vara ärlig så finns det saker jag inte heller vill betala skattepengar till. Men det är inte jag som bestämmer det.
    Jag röstar på det parti som för min talan bäst, det är ungefär vad jag kan göra.

    Du kommer aldrig få se ett Sverige utan aborträtt. Det vågar jag lova.
    Hur tycker du att man ska göra som kvinna och gravid med ett barn man absolut inte på några villkor vill ha?
    Ska man ta livet av sig om man faktiskt hellre väljer den utvägen?

    Tycker du att detta ska gälla även vid våldtäkter, incest och annat vidrigt?
    Tillhör du Kristna Värdepartiet?
  • Anonym
    Thu 11 Jul 2019 10:21
    Iarwain skrev 2019-07-11 10:02:23 följande:
    Så hur ser du på denna fråga jag ställt dig tidigare i tråden;
    Tycker du att mödrar ska ha donationsplikt efter att barnet är fött?
    Vad menar du ska doneras?
  • Anonym
    Thu 11 Jul 2019 10:35
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 22:29:32 följande:

    Det är jag inte så säker på. Jag har hört betydligt starkare abortkritik från tjejer än från killar. Sedan kan man göra mer än rösta. Man kan också på andra sätt påverka bla beslutsfattare.


    Var har jag skrivit ordet "aborträtt" ? Däremot skrev jag att jag vill verka för sådana värderingar att aborter inte efterfrågas, helt oberoende av lagstiftningen. Det är ett faktum att i likadana situationer som en del väljer att göra abort väljer andra, med andra värderingar, att inte göra abort.


    Varför skall man ta livet av sig ?


    Vad menar du med "gälla" ? Jag skrev om värderingar + att jag också nämnde att jag inte vill bidra till aborter, men jag skrev inget om lagstiftningen. Jag kan jämföra med djurrättsfrågor. Jag är vegan och djurrättsaktivist, men jag föreslår inte statlig tvingande lagstiftning mot animaliekonsumtion. Däremot verkar jag för sådana värderingar att animalier inte efterfrågas och därmed, på lång sikt, för en avvecklig av uppfödning av produktionsdjur..


    Jag tillhör inget parti alls..


    Du har rätt, man kan absolut göra mer än att bara rösta.
    Jag såg så många seminarier under Almedalsveckan, om allt tänkbart. Det är ju också en väg att gå för att påverka.
    Såg dock inga som tog upp just detta ämne.
    Inte så konstigt kanske?

    Nej, du har faktiskt inte skrivit om aborträtten. Fast när man är helt inne på den så var det nog lätt att förbise det. Jag läser nu och ser att dina tankar går åt ett helt annat håll.
    Din tanke är på sitt sätt god, frågan är bara hur du skulle kunna nå ditt mål.

    "Varför ska man ta livet av sig"? Jadu, du kan ju inte fråga dem som gjort det av den här anledningen... men de finns.
    Både aktiva självmord och kvinnor som dött under/efter illegala aborter där de fått t ex långa pinnar uppkörda i underlivet, in i livmodern. Den smärtan går inte att föreställa sig ens som kvinna, hur ska då en man kunna förstå?

    Om man är beredd till det, då borde även du förstå hur viktig aborten är för dessa kvinnor. Eller?
    Vad menar du skulle fått dem att bara ändra sig?

    Du har inget val till om du vill bidra till aborter eller inte. Det är bara att "gilla läget". Däremot kan du propagera för att införa gratis preventivmedel. Aborttalets ev minskande efter ett sånt införande har jag ingen jättekoll på men lite borde det minska iallafall.
    Jag har ju nu förstått att du är en sk "pro-lifer".

    Det är bra att du är djurrättsaktivist! Jättebra! 
    Jag pratade bland annat med "Djurens Rätt" i Almedalen, väldigt intressant.
    Jag är dock inte vegan, inte heller vegetarian men jag äter aldrig "rött kött", väldigt sällan kyckling och skaldjur. Dock fisk. Det har jag inget försvar för. 

    Tycker du att det är lika illa att äta kaviar/rom som att äta fisk?
    Är det lika illa att äta ägg (från frigående, lösa och lyckliga hönor) som att äta kyckling?
    Är det lika illa med skinnet tillvarataget om ett djur dött naturligt som att ha läderskor?

    Svara gärna på ot-frågorna också. Jag är uppriktigt intresserad av hur du resonerar.
    Och, jag sågar inte din tanke om aborterna heller. Jag håller med om att om någon skulle ändra sina värderingar och inte göra abort, ja det vore bra.

    Det är inte så att jag står och klappar händerna åt alla aborter som sker. JAg skulle också önska att antalet sjönk.
  • Anonym
    Thu 11 Jul 2019 11:03
    +1
    Iarwain skrev 2019-07-11 10:27:02 följande:

    Vad barnet skulle kunna behöva för att överleva, blod, njure, lever etc..


    Intressant fråga. Väntar också på svaret.

    Är man som förälder donationsskyldig under hela livstiden, eller bara i samband med födseln... Intressant som sagt.
  • Anonym
    Sun 14 Jul 2019 19:37
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-11 12:40:52 följande:

    Tack för ett genomtänkt och seriöst svar, och jag svarar gärna på OT-frågorna.


    Jag tror det är så här: 0-visionen för aborter kan inte på kort sikt nås, inte heller min helt veganska vision. Däremot  är det faktiskt möjligt att få till ett starkt fall i antalet aborter och förnyade värderingar hos många på lite längre sikt, men då tror jag att man måste våga tala i Sverige om fostret som något värdefullt och skyddsvärt.


    Vad gäller att förebygga aborter krävs 3 kombinerade huvudlinjer, och dessa är som sagt 1) förebygga graviditeter 2) alternativ till abort då graviditet redan är ett faktum 3) förnyade värderingar både hos många män och många kvinnor. 


    Vad gäller punkt 3 kan man säga att jag arbetar för den på olika sätt. Ett av sätten, eftersom jag är troende kristen, är att söka vara med och vinna fler hjärtan för Kristus. Huvudskälet till det är förstås rent andligt, inte aborter, men som en bieffekt tror jag också att människor som på allvar bestämmer sig för att följa Kristus också kommer att vara människor som ser på och hanterar hela sitt liv på andra sätt än innan, och inte kommer att efterfråga aborter - utom i medicinskt nödfall.


    Jag kan göra mer än så. Jag kan också propagera för att inte använda skattemedel till aborter. Det är bra att preventivmedel finns, men jag tror faktiskt inte det är tillgången och priset på dem som är det stora problemet. Jag menar att det finns god tillgång på preventivmedel i Sverige, men OK-visst kan man subventionera. Själv är jag anhängare av pessar i kombination med dels spermiedödande medel och dels noga koll på ägglossningar och att inte spruta i vaginan annan än när man, så gott det går, bedömer det som långt från ägglossning. Dessa 3 i kombination tror  jag är relativt bra.


    Den som dör av en illegal abort dör ju av just en abort, och även fostret dör. Jag hade ju önskat att ingen av dem dött. Vad som kunde få någon att ändra sig är individuellt, och går inte att säga allmänt. Däremot vet jag att i vissa fall ändras en oplanerad graviditet till en önskad när livet förändras. Jag föredrar att eliminera hinder framför att eliminera foster.


    Jag ser aborter som synd mot Gud, eftersom jag tror att den Gud som själv lidit korsets smärta för oss, slaktad som ett oskyldigt lamm på romarnas kors, står på de allra svagastes sida. Den mest försvarslösa  är fostret. Jag hade dock varit abortkritisk även om jag varit ateist eller agnostiker, och det finns - Secular Pro Life.Men som troende är jag för att hålla Guds lag även om statens lag inte fordrar det av oss.


    Jag avstår från alla djurprodukter, även ägg, kaviar och nya läderskor. (Där är jag i motsättning till en hel del av mina trosfränder. Många kristna, precis som många ateister och agnostiker försvarar "köttsamhället", Jag debatterar ofta mot "köttkristna". 


    Fast även om jag inte äter ägg, inte heller så kallade ekologiska, så är det klart att om det är ett obefruktat ägg så är det inte en individ. Däremot är äggbranchen grym. Tusentals olönsamma hankycklingar mals ned levande varje dag.


    Idag finns så många fler vegoprodukter än för bara 15 år sedan. Vegomat är ofta inte så svår. Tex när jag gör "kött"-färssås byter jag bara ut själva färsen till tex Anammas sojafärs, och gör som om det vore köttfärs i den. Smakar rätt likt originalet. Finns många spännande nya veganburgare idag hos hamburgerkedjorna.


    Jag beskriver mig som "vegan and pro Life", och får också ofta "slåss" mot veganer som är "abortvänner" och vänsteraktivister. Jag passar inte in i de etablerade svenska åsiktslägren, och är också med i grupper för politiskt inkorrekta veganer/vegetarianer.


     


     


    Har inte varit online på ett tag, men bättre sent än aldrig.

    Nollvisionen, jag tror du hoppas för mycket. Majoriteten ser inte embryot/fostret i dess tidiga stadium som något som absolut måste värnas. Vi ser istället abort som en hjälp att slippa skapa miserabla liv.
    Jag förstår din tanke men jag tror inte det är nåbart helt enkelt.

    Sedan dina tre punkter.
    1, jag håller med helt och fullt.
    2, det finns inga alternativ om man verkligen inte vill föda barnet. Oerhört få skulle välja att föda för att adoptera bort med allt som det innebär. 
    3, att frälsa folk är nog inte så lätt. Antingen så tror man eller så tror man inte. Du kan ju inte lägga fram några bevis för att din tro är sann, så att säga.

    Min mamma är med i Frälsningsarmén men är inte abortmotståndare för det. Hon är i 80-årsåldern och har sett samhällets utveckling under många, många år.

    Den kombination du förespråkar fungerar säkert i ett förhållande, men alla som har sex har det inte med en stabil partner.Då fallerar ditt förslag omgående. Du är inte av åsikten att preventivmedel är ett förhindrande av Guds vilja iallafall. Det är bra.

    Allt du skriver om Guds vilja är bara en övertygelse. Det finns inga bevis för Guds existens! Personligen är jag troende men inte djupt religiös, min tro påverkar inget omkring mig.
    Jag tror t ex inte att Gud skulle se ner på mig om jag gjorde en abort. Vilket jag inte har gjort, men mycket väl skulle kunnat. Jag skulle inte ens övervägt att föda att oönskat barn.

    Menar du verkligen, på fullt allvar, att abort ska vara en klassfråga?
    Det förvånar mig mycket att en kristen person propagerar för det!
    Helt ofattbart...

    Men du, vad säger du om en mössa i rävskinn från en självdöd räv?
    Eller annat jämförbart?
    Alltså ett djur som inte tagits av daga av en människa?

    Eller ägg som plockas på gården där man råkar hitta dem?
    Kan du inte äta dem? Varför inte isåfall, ingen har blivit lidande för att du får ditt frukostägg?

    Jodå, jag känner till ersättningsprodukterna och äter dem själv då och då. Senast igår blev det "k-bullar" från Anamma, om jag minns rätt.
    Ikväll blev det dock lax och jag erkänner, när jag sitter och skriver detta och läser dina ord så kändes det inte helt 100% bra... i morgon blir det vego igen.
  • Anonym
    Mon 15 Jul 2019 13:07
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-15 07:34:35 följande:

    Man måste skilja på kort sikt och lång sikt. Jag tror att på lång sikt är det möjligt, och i vart fall är det möjligt att få till ett kraftigt fall i aborttalen. Dessutom ser jag det som bättre att eliminera problem än fostret själv. Därtill kommer att många gånger när abort görs så skulle föräldrarna mycket väl kunna ta hand om ett barn. Inte så sällan görs aborter mer eller mindre av bekvämlighetsskäl och prioriteringsskäl. Jag har själv hört och sett människor berätta.


    Jag har flera gånger sett resonemang om att "vore det inte för det eller det så skulle jag föda barnet". Om man då åtgärdar "det", själv eller med hjälp av andra., så är det möjligt. Vi kan alla hjälpa tex våra vänner o släktingar osv.


    Det är visst så att människor kommer till tro, inte alla, men en del. Det har jag svart på vitt på. En hel del har kommit till tro och börjat leva på nytt sätt. Men det var bara ett exempel på värderingsarbete. Det finns annat också, som inte alls är trosanknutet. Att arbeta för evangeliet kan vara ett abortförebyggande arbete utan att man ens nämner ordet abort.


    Orden "abortmotståndare" eller "abortanhängare" är egentligen  allt för förenklade för att beskriva en ståndpunkt. Det finns te olika kombinationer av juridiska och etiska ståndpunkter som är möjliga hos en och samma person. Vad din mamma tycker får hon stå för själv. Om hon ser aborter som etiskt oproblematiska håller jag inte med henne i det.


    Jag förespråkar inte att alla skall använda just den skyddskombinationen jag själv börjat använda. Jag nämnde den bara som exempel på att flera skyddsfaktorer tillsammans kan öka den procentuella säkerheten. Sedan förespråkar jag inte promiskuitet.


    Jag har inte påstått att jag kan bevisa Guds existens. Däremot kan jag när jag arbetar kyrkligt ändå tala för den. Jag använder inte Guds existens  i abortfrågor som argument till ateister och agnostiker. Däremot menar jag att det finns många observationer som tillsammans drar åt samma håll och talar för att åtminstone huvuddragen i klassisk kristen tro sannolikt är sanna., goda rationella skäl att se åtminstone huvudstommen i tron som sannolikt faktiskt sanning.


     


    Det du skriver om att "se ned på" blir en lite försåtlig formulering, för jag tror ju att Gud älskar även fostret, och jag menar att Gud skulle se ned på fostret om Gud stödde att det skulle dödas. Den Gud jag tror på har själv lidit dödens smärta på korset, och det är en Gud jag tror solidariserar sig med de allra svagaste, allra försvarslösaste, och den som ju faktiskt dödas i en abort är ju fostret. 


    Det betyder dock inte att jag tror att Gud har släppt sin kärlek till den som har gjort abort. Jag tror att Kristi verk på korset täcker upp för det med om man inte vänder Kristus ryggen, om man inte ställer sig utom räckhåll för det Kristus vill ge.


    Sedan tror jag du har missförstått mig. Jag förstår inte vad du menar när du skriver klassfråga. Vad tänker du ?


    Rävskinnsmössa om en räv är självdöd ? Jag ser det så att om jag bär en sådan så kommer folk att tro att det är från uppfödning, och då känns det som att jag legitimerar det. Sedan är jag ju inte för hönsuppfödning och annan djuruppfödning i livsmedelsproduktionen, och föder man inte upp hönor så får man ju heller inte hönsägg. Nej, för mig känns det bäst att ara vegan. Ett mindre antal djur av de typer som idag är produktionsdjur kan dock hållas på djurfristäder. Sådana finns även idag. Jag har besökt ett ställe i Bergsjön där det bla finns hönor. Hur de gör där med ägg vet jag inte.  


     


    Jag tycker det är skoj att testa på nya vegogrejor. Jag försöker variera och gillar att skapa nya kombinationer osv i köket.


     


    Du får förlåta mig men jag tror inte på din vision, även om jag håller med om att det vore bra.
    Problemet som ska "elimineras" är nog många gånger inte så lätt.

    Att bli oönskat gravid är inget man bara ruskar på axlarna åt. Alla har inte "Släkt och vänner" som ställer upp och hjälper till. Det handlar inte bara om bebistiden, det blir förskoleålder, skolålder, pubertet och ibland struliga tonår. 
    Vem orkar med att vara bollplank i uppemot 20 år?

    Jag hade inte ställt upp på en sån sak, helt ärligt. Hade inte begärt det av någon.
    Var och en måste ytterst ta ansvar för sina egna handlingar, även om en av handlingarna resulterar i en abort.

    Tänk dig en fjortonåring som blivit våldtagen av sin styvfar, bara som exempel.
    Eller en kvinna i 50-årsåldern med vuxna barn och barnbarn.
    Är det verkligen rätt att föda dessa barn till en framtid med en olycklig jänta respektive äldre kvinna (som är pensionär innan barnet ens slutat grundskolan)?

    Förstår du inte att om man blir gravid mitt under en hektisk utbildning, att det kan köra hela framtiden i sank? Är en cellklump (som det faktiskt handlar om, liv eller ej) viktigare än en existerande persons hela framtid?

    Det finns människor som får barn efter barn omhändertagna av soc, som fortsätter skaffa fler. För att sedan bli av med dem. Vore det inte bättre om alla dessa stackars ungar aldrig ens fötts?
    Soc går på knäna som det är, det saknas familjehem... var ska alla dessa ungar ta vägen?

    Såklart det finns människor som kommer till tro. Jag känner själv en människa som blev frälst. Vill inte gå in på närmare detaljer men han säger att det var som att han fylldes med värme och efter det var han troende. Jag vet inte vad för ont han gjort i livet, då han i ung ålder dog i en tragisk olyckshändelse... bara en så sak kan få en att tvivla.
    Han sa många kloka ord under våra år ihop. En tid jag är evigt tacksam för och saknar som en djup avgrund emellanåt.

    Jag förespråkar int heller promiskuitet. Gör någon det? Men det förekommer oavsett vad du och jag tycker om saken. Ser du det som en synd?

    Och om någon nu lever så och blir gravid så kanske hon inte ens vet vem fadern är. Semesterragg utan efternamn som kommer från någonstans. En mor som byter partner som andra byter kalsonger, och en fader okänd från långt bort någonstans. Känns det som en bra framtid?

    Jag förstår att din vision är att folk inte ska bete sig så, och som sagt håller jag med om att det vore det bästa. Men nu är det inte så och det kommer troligen aldrig bli så heller.

    De där observationerna blir jag uppriktigt nyfiken på, berätta gärna. Eller länka något läsvärt.

    Det jag menar med klassfråga är att om det skulle bli så att inte aborter skattefinansieras och man måste betala den faktiska kostnaden själv, då skulle inte de sämst bemedlade ha råd att göra abort. Och har man inte råd att göra abort, hur ska man då har råd att ta hand om ett barn och försörja det i minst 18 år?

    Jag köper helt hur du tänker angående din veganism, jag frågar för att  jag är nyfiken på hur du resonerar.
    De enda veganer jag pratat om detta med är alldeles för arga för att ens kunna föra ett samtal med.
    Militanta dårar skulle jag säga.

    Såg att du röjde din identitet i ett inlägg.
    Det var modigt gjort. Och dumt... hade jag varit din fru så hade du legat risigt till kan jag lova.
    Kul för henne att folk vet vilka preventivmedel ni använder.
    För det är alla gånger någon här på FL som vet vem du är efter den outningen.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?