• Anonym (Preggot)

    Hur ska han förstå?

    Jag är gravid och mår uruselt. Jag kräks flera gånger om dagen, så pass att jag sträckt en muskel i nacken och nu har konstant huvudvärk också. Däremellan mår jag allmänt dåligt, med värk i kroppen, enorm trötthet och illamående. Jag känner mig bakfull och influensasjuk samtidigt. Jag mår dessutom dåligt psykiskt, eftersom jag, precis som förra gången har svårt att hantera hormonomställningen.

    Min man är fantastisk på att avlasta mig rent praktiskt. Vi har barn sen tidigare och han gör så mycket som jag behöver att han gör. Den biten är absolut inga problem.

    Men, när det kommer till den psykiska biten har han ingen som helst förståelse. Jag bröt ihop för några veckor sen och grät och berättade att jag hatar att vara gravid. "Så kan du inte säga. Det kommer inte något positivt ur det!", svarade han. Varje gång jag kräks, ska det liksom skämtas bort. När jag flämtar efter att ha spytt galla skämtar han om min välfungerande gallblåsa. När jag kräks så det droppar blod ur näsan skämtar han om det också. Allt ska skämtas bort. Det får inte bli jobbigt någon gång.

    Jag vill helst ha en kram och puss i pannan. Jag vill få bekräftat att det jag går igenom är skit, piss och pannkaka.

    Hur ska jag få honom att förstå den psykiska biten? Han ser ett problem som ska lösas, det vill säga, jag mår dåligt och han har tar han om barn och hem. Punkt. Jag får inte vädra oro för att nåt ska hända, utan att jag får höra att jag är negativ. Jag blir (mer) knäpp!

  • Svar på tråden Hur ska han förstå?
  • Anonym (Praktiskt lagd)

    Jag förstår absolut din känsla. Prata med honom men försök också tänka att han är en praktiskt lagd man och att detta är han sätt att bry sig. Ni funkar olika, och han visar medkänsla och förståelse genom att jobba runt dig med det praktiska.

  • CitronTulo

    Han vet nog inte hur han ska reagera då han inte kan relatera på vad du går igenom? Och vet man inte vilken reaktion som förväntas så drar man ett nervöst och klumpigt skämt..

    Du får nog berätta för honom att du inte tycker att det är ett dugg kul att han skämtar och att du vill att han pysslar om dig och visar omtanke.

  • Anonym (Emma)

    Säg att det sårar när han skämtar bort när du spyr men att du förstår att han menar väl men det som skulle få dig att må bättre är en kram eller puss. Förvänta dig inte att han ska göra detta varje gång men han kan åtminstone sluta skämta. Du måste själv hitta ett sätt för att må psykiskt bättre det är ditt ansvar.

  • Pierott

    Det är svårt för vissa män med den känslomässiga biten. Att skämta bort kan vara hans sätt att hantera de på. Sen kan jag förstå hans tanke om att skämta bort det för att inte göra situationen så tung. För om han skulle hålla med dig o berätta för dig hur värdelös graviditeten är skulle du säcka ihop ännu mer, eller hur?

    Men berätta för honom hur de känns.

  • sextiotalist

    Jag är nog lite som din man, kvinna som jag är, jag försöker lösa det praktiska, inte så mycket för att trösta, klappa om, tycka synd om.
    Du får se det som att det är hans sätt att visa omtanke, han försöker göra det bra för dig.

  • brallison
    Anonym (Preggot) skrev 2019-07-09 09:29:23 följande:

    Jag vill helst ha en kram och puss i pannan. Jag vill få bekräftat att det jag går igenom är skit, piss och pannkaka.


    Har du berättat det för honom? I riktiga klara ord så att han inte skulle missförstå det?
  • Anonym (Preggot)

    Jo, jag har tagit upp det med honom. Ibland blir han lite besvärad och ibland vill han inte tala mer om det. Det är inte de stora känslornas man jag lever med, så att säga. Känslor är lite jobbigt. Observera att han är mycket omtänksam i det praktiska och följer med till mödravården och steker mat i gjutjärnspanna för mina järnvärdens skull. Men det är som sagt praktiska saker som går att ?ta på?.

    I vanliga fall nöjer jag mig med det, men nu är jag helt enkelt extra känslig, känner jag.

Svar på tråden Hur ska han förstå?