• Tue 9 Jul 2019 11:15
    1828 visningar
    13 svar
    13
    1828

    Kan man få en hyresrätt om man äger en bostadsrätt i en annan stad?

    Jag har en liten ettan i Stockholm (bostadsrätt) men kommer att jobba i Malmö. Har ställt mig i bostadskön i Malmö sedan väldigt många år tillbaks (uppvuxen där). Undrar om det skulle vara möjligt att få en hyresrätt i Malmö utan att behöva sälja min bostadsrätt i Stockholm? Eller kommer hyresvärden att kräva bevis på att lägenheten är såld? 

  • Svar på tråden Kan man få en hyresrätt om man äger en bostadsrätt i en annan stad?
  • Tue 9 Jul 2019 11:19
    #1

    En del hyresvärdar (Sverige i allmänhet) kräver att man ska vara skriven i lägenheten, så du måste nog prata med dem om att du behöver en övernattningslägenhet i stan.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tue 9 Jul 2019 11:30
    #2
    Kerubmamman skrev 2019-07-09 11:19:52 följande:

    En del hyresvärdar (Sverige i allmänhet) kräver att man ska vara skriven i lägenheten, så du måste nog prata med dem om att du behöver en övernattningslägenhet i stan.


    Tack! Det är nog inget problem att jag är skriven i hyresrätten i Malmö. Jag kommer ju att jobba där. Kommer att ansöka om att hyra ut i andrahand med arbete på annan ort som skäl hos min bostadsrättsförening.
  • Tue 9 Jul 2019 11:55
    #3

    Borde inte annars din arbetsgivare kunna ge dig en övernsttningslägenhet när du ska jobba så långt hemifrån?

  • Tue 9 Jul 2019 11:58
    #4
    Mom2be262 skrev 2019-07-09 11:55:47 följande:

    Borde inte annars din arbetsgivare kunna ge dig en övernsttningslägenhet när du ska jobba så långt hemifrån?


    Jag är ju inte "utsänd" till Malmö av min arbetsgivare utan har helt enkelt byt jobb och arbetsgivaren är i Malmö. Har aldrig varit med om att någon arbetsgivare erbjuda bostad för sina anställda i de större städerna.
  • LFF
    Tue 9 Jul 2019 13:09
    #5
    sleepingbeauty86 skrev 2019-07-09 11:58:41 följande:
    Jag är ju inte "utsänd" till Malmö av min arbetsgivare utan har helt enkelt byt jobb och arbetsgivaren är i Malmö. Har aldrig varit med om att någon arbetsgivare erbjuda bostad för sina anställda i de större städerna.
    En del arbetsgivare kan absolut hjälpa till med det just pga bostadssituationen och för att få rätt medarbetare på plats. Men det beror helt och hållet på arbetsgivaren. 
  • sextio­talist
    Tue 9 Jul 2019 13:48
    #6
    sleepingbeauty86 skrev 2019-07-09 11:15:36 följande:

    Jag har en liten ettan i Stockholm (bostadsrätt) men kommer att jobba i Malmö. Har ställt mig i bostadskön i Malmö sedan väldigt många år tillbaks (uppvuxen där). Undrar om det skulle vara möjligt att få en hyresrätt i Malmö utan att behöva sälja min bostadsrätt i Stockholm? Eller kommer hyresvärden att kräva bevis på att lägenheten är såld? 


    Det är upp till hyresvärden, Det finns inga lagkrav att man endast får ha en bostad. Det är många som har övernattningslägenheter. Svågern hade en övernattningslägenhet som han hyrde i Stockholm, men var skriven på sin fastighet som han bodde i när han inte arbetade (ja, antalet övernattningar i övernattningslägenheten var färre än övernattningarna i hans andra bostad, så helt rätt enligt lagstiftningen) fram tills för ett par månader sedan
  • Tue 9 Jul 2019 22:37
    #7
    sleepingbeauty86 skrev 2019-07-09 11:58:41 följande:

    Jag är ju inte "utsänd" till Malmö av min arbetsgivare utan har helt enkelt byt jobb och arbetsgivaren är i Malmö. Har aldrig varit med om att någon arbetsgivare erbjuda bostad för sina anställda i de större städerna.


    Okej, då förstår jag! Trodde du va nerskickad på deras begäran... företaget jag jobbade på förut hade lägenheter där företaget i sig var hyresgäst och de företaget ville ha här i Skandinavien fick bo där!
  • Thu 11 Jul 2019 10:57
    #8
    sextiotalist skrev 2019-07-09 13:48:46 följande:
    Det är upp till hyresvärden, Det finns inga lagkrav att man endast får ha en bostad. Det är många som har övernattningslägenheter. Svågern hade en övernattningslägenhet som han hyrde i Stockholm, men var skriven på sin fastighet som han bodde i när han inte arbetade (ja, antalet övernattningar i övernattningslägenheten var färre än övernattningarna i hans andra bostad, så helt rätt enligt lagstiftningen) fram tills för ett par månader sedan
    Ja, så tänkt jag at det borde inte vara olagligt att ha två bostäder. Om det är i samma stad så brukar man kräver att bostadsrätten är såld innan man kan få en hyreskontrakt, men vet inte hur det är om det inte handla om samma stad. Vill inte sälja min bostadsrätt i Stockholm då det kan hända att jag flytta tillbaka om några år.
  • Thu 11 Jul 2019 11:05
    #9

    Både jag och min fru jobbar i andra städer än där vi är skrivna och har villa. Vi har varsin lägenhet på respektive arbetsort. Ingen hyresvärd har ifrågasatt vårt arrangemang.

  • Fri 19 Jul 2019 07:26
    #10
    viktorjohan skrev 2019-07-11 11:05:36 följande:

    Både jag och min fru jobbar i andra städer än där vi är skrivna och har villa. Vi har varsin lägenhet på respektive arbetsort. Ingen hyresvärd har ifrågasatt vårt arrangemang.


    Skönt att höra att det gå. Vill verkligen inte tvingas sälja min lägenhet i Stockholm. Hyr ni hos kommunala hyresvärdar eller privata?
  • Fri 19 Jul 2019 08:47
    #11
    sleepingbeauty86 skrev 2019-07-19 07:26:31 följande:

    Skönt att höra att det gå. Vill verkligen inte tvingas sälja min lägenhet i Stockholm. Hyr ni hos kommunala hyresvärdar eller privata?


    Vi hyr båda av privata värdar. Men jag tror inte det skulle göra nån skillnad faktiskt. De kommunala bolagen har knappast nån synpunkt på var man är skriven, huvudsaken för dem är väl att man inte hyr ut i andra hand.
  • Fri 19 Jul 2019 14:07
    #12

    Jag och min man och yngsta son bor i ett hus i en kommun och jag har samtidigt en kommunal hyresrätt i en annan kommun där jag jobbar. Veckopendlar alltså emellan och jag bor tillsammans med min äldre son i lägenheten. Jag är skriven i huset och äldsta sonen i lägenheten.

  • Wed 24 Jul 2019 17:44
    #13

    En del hyresvärdar har som krav på att uppsagt hyreskontrakt eller försäljning av bostadsrätt ska visas upp för att få bostaden.

    Men du behöver ju inte ta upp saken med värden om de inte frågar, får du hyresrätten skriv dig där.
    Bostadsrättsföreningen kan inte göra så mycket åt att du inte är skriven där oavsett om dom skulle hävda det.

Svar på tråden Kan man få en hyresrätt om man äger en bostadsrätt i en annan stad?