• Wed 10 Jul 2019 22:45
    1035 visningar
    6 svar
    6
    1035

    Igångsättning innan BF

    Nån här som har blivit igångsatt innan bf? Hur gick det?

    På tisdag morgon ska jag bli igångsatt, är då 38+1. Har Hepatos / Graviditetskolestas, hade det även i min förra graviditet och skulle bli igångsatt men förlossningen startade naturligt i slutet av vecka 38.

    Känner mig nervös och lite rädd. Har läst på lite om hur det funkar med igångsättning men det verkar som om att inga av metoderna är att rekommendera eller någon vidare framgång innan 40+.

  • Svar på tråden Igångsättning innan BF
  • Anonym (Jag oxå eventu­ellt)
    Wed 10 Jul 2019 23:00
    #1

    Följer...

  • Anonym (4)
    Wed 10 Jul 2019 23:07
    #2

    Jag har blivit igångsatt 2 av mina 4 förlossningar :) har blivit igångsatt i.v.37+5 och v.38+1. Mina igångsättning ar har istort sätt varit identiska från början till slut förutom att ena tog 24tim och andra 20tim. Det är även mina 2 bästa förlossningar :)

  • Anonym (K)
    Wed 10 Jul 2019 23:42
    #3

    Jag födde mitt tredje barn för 11 dagar sedan och blev igångsatt sent på kvällen i v 38+0 och barnet föddes dagen efter. Jag blev igångsatt eftersom jag tidigare fött ett stort barn och även det här barnet riskerade att bli stort. Jag kom in kl 21.30 och vid första undersökningen var jag öppen 3 cm men jag hade 1 cm tapp kvar och den var ganska hård. Därför beslutade läkaren att jag skulle få 2-3 doser cytotec för att få tappen att mjukna och sedan skulle de ta hål på fosterhinnorna. Jag fick 3 doser cytotec med ca 2 timmars mellanrum. Det gav mig lite onda sammandragningar men jag kunde ändå sova mig igenom dem. Efter 3 doser hade det inte hänt någonting med tappen men det dröjde innan jag kunde få en 4:e dos eftersom det var många födande kvinnor som var i slutskedet av sina förlossningar så jag prioriterades inte, vilket ju var självklart. På morgonen började jag ändå få lite kraftigare värkar så vid 9 bad jag om Alvedon. En stund senare undersöktes jag och tappen var då i princip borta så de valde att ta hål på hinnorna vilket gjordes kl 10.20. Direkt efter fick jag kraftiga, långa värkar med väldigt kort vila mellan så jag fick lustgas och de beställde epidural som jag fick en timme efter de tagit hål på hinnorna. Epiduralen tog fantastiskt bra på mig och värkarbetet fortsatte i samma takt som innan. Kl 13.15 började trycket ner kännas väldigt mycket och jag fick lägga mig på sidan i sängen och börja med lustgasen igen. Då var jag öppen 8 cm. Efter det gick det undan och en halvtimme senare föddes barnet. Så om jag räknar från första dosen cytotec tog förlossningen 14,5 timmar. Räknar jag från när värkarna började kännas tog det 4 timmar och 45 min och räknar jag från när vattnet gick tog det 3,5 timmar. Jag är jättenöjd med den förlossningen även om det var segt i början. När det väl drog igång kändes det ändå som jag hade kontroll. Det var extremt intensivt på slutet men jag är ändå glad att det gick så snabbt. Lycka till!

  • Fri 12 Jul 2019 07:09
    #4

    Tack så mycket för era svar och vad skönt att ni båda hade positiva upplevelser av det

  • Fri 12 Jul 2019 10:42
    #5

    Blev igångsatt med första pga havandeskapsförgiftning. Hon är född en vecka innan BF.

    Jag sattes igång lördag vid lunch och sen kom hon på måndag morgon. Det var ett HELVETE kan jag säga och inget jag helst genomlider igen. Det var salva, tablett, ballong och dropp och hela kroppen kämpade emot från start. Fick krysta ner henne i bäckenet trots att jag hört att man inte ska det. Nä fy fan.

    Andra gick smärtfritt med normal förlossning.

    Tredje verkar bli igångsättning 2 veckor innan BF pga beräknad stor bebis. Vill verkligen inte uppleva en likadan igångsättning igen men lever på hoppet att kroppen är mer beredd nu när det är tredje. Att den vet vad den ska göra. Men kommer kräva snitt om det visar sig bli lika utdraget som med första.

  • Wed 17 Jul 2019 12:33
    #6

    Min första förlossning startade v 39+5 efter en hinnsvepning. Lång och utdragen och jag var helt slut. Men rent medicinskt gick den bra förutom att det tog lång tid. I slutet började de överväga klipp och värkstimulerande men då föddes hon.

    Sprack väldigt lite för att vara första barnet enligt BM. 7stygn men mest i blygdläppar.

    Andra barnet igångsatt v 36+6. Fick BARD-kateter ca 10 på fm och sen gick jag runt med den några timmar. De drog i den ca varannan timma och vid 19 på kvällen åkte den ut och då fick jag värkstimulerande dropp och sen tog de hål på vattnet.

    Fick lustgas rätt snabbt efter det och låg med värkar men från det att jag började öppna mig över 3cm vid ca 23 tog det inte ens 2h tills hon föddes på en enda första krystvärk klockan 0042.

    Alla blev förvånade att kroppen svarade så snabbt när det väl drog igång.

    Tyckte det var en bra förlossning. Själva födandet när hon kom ut gjorde mkt mer ont än första förlossningen då kroppen inte naturligt blev bedövad av ett långvarigt tryck då hon kom snabbt. Sprack dock ingenting.

    3065g och 49cm.

    Ska nu bli igångsatt om 14 dagar i v 37+0 och ser fram emot det. Läkaren sa att jag inte ska räkna med att det går lika snabbt och att det kan ta 3 dygn trots att det gick så smidigt sist.

    Denna bebisen är beräknad att vara ganska mycket större men även om jag är lite nervös känns det bra och jag tror det går snabbt.

    Jag har alltså fött ett barn naturligt och blivit igångsatt en gång och igpngsättningen var mkt bättre och utan komplikationer.

    Är lite rädd att det ska gå snabbt och de ej ska ta mig på allvar när det drar igång ordentligt. Men räknar med en positiv förlossning.

Svar på tråden Igångsättning innan BF