• Anonym (T)

    Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp

    Hej!

    Jag vill väldigt gärna ha barn och är 36 år. Tyvärr är det så att jag har kronisk svamp (allergi mot starkare mediciner för svamp och blir bara tillfälligt frisk av cannesten och paveryl) Utöver det får jag baktriell vaginos i princip varje månad. (Dalacin funkar tillfälligt med BV kommer tillbaka, snällare metoder som självläkning funkar inte alls) Jag får också urinvägsinfektion ovanligt ofta av sex, ca 2 ggr per år.

    Gynekologen har förklarat att det inte finns något att göra under tiden jag vill ha barn. Detta känns väldigt frustrerande.

    Vad hade ni gjort i min sits? Jag känner att jag inte är snäll emot mig själv. Bara i år har jag tagit 6 antibiotikakurer...

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp
  • Anonym (.-.)
    Anonym (T) skrev 2019-07-11 10:22:29 följande:
    Jag har bara använt vatten men kan vara värt att testa Lactal. Tack för tipset! Jag är extremt basisk, inte sur alls, vilket kan vara en orsak till mina problem.
    Jag tror du tänker på tvålen Lactal? Den har jag inte provat. Lactal Balans är vagitorier som ändrar slidmiljön.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (T) skrev 2019-07-11 10:29:19 följande:

    Tack för tipsen! Jag ska testa Hercare och läsa på mer om Jenny Koos. Håller med om att antibiotika slår ut hela systemet.. Så sorgligt att de bara skriver ut. Jag är mycket hälsomedveten. Tränar hårt på gym, äter relativt nyttigt, sover bra men lider av nedstämdhet i perioder. Bland annat på grund av det här... Jag kan inte riktigt förstå varför jag är så hårt drabbad. Vad härligt att höra att du blev av med svampen bara genom din livsstil. Jag tror på sådant. Jag älskar sex och vill så gärna ha barn så det är nog lättare sagt än gjort för mig att pausa men skulle nog behöva.


    Du fixar det här ska du se! Önskar dig lite pepp och styrka här från Skåne. Vet hur det är att ha svamp jämt och inte kunna ha sex osv. Jag tror att mycket beror på livsstil, och att man har kommit in i en negativ spiral gällande medicinering.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hej) skrev 2019-07-11 12:31:05 följande:

    Du fixar det här ska du se! Önskar dig lite pepp och styrka här från Skåne. Vet hur det är att ha svamp jämt och inte kunna ha sex osv. Jag tror att mycket beror på livsstil, och att man har kommit in i en negativ spiral gällande medicinering.


    Tusen tack! Jag tror också att det handlar om att jag kommit in i en ond spiral med medicinering och livsstil. Kanske att jag rent av blivit resistent pga all antibiotika som så lättvindigt har skrivit ut åt mig. Ibland skriver hon ut över telefonen utan att träffas.

    Så tacksam för alla svar! Känner att jag hittat ny kraft
  • Anonym (T)
    Anonym (.-.) skrev 2019-07-11 10:34:58 följande:

    Jag tror du tänker på tvålen Lactal? Den har jag inte provat. Lactal Balans är vagitorier som ändrar slidmiljön.


    Jag menade det. Tack för tipset! Det är värt att prova allt som inte är antibiotika
  • Anonym (samma)
    Anonym (.-.) skrev 2019-07-11 10:34:58 följande:
    Jag tror du tänker på tvålen Lactal? Den har jag inte provat. Lactal Balans är vagitorier som ändrar slidmiljön.
    Detta skulle jag också rekommendera! Jag har haft det som du, och det var et h e l v e t e när man ville bli gravid. Jag blev så av p-piller och därmed skörare slemhinnor som dessa mkt ofta ger. Man märker inte alltid av det mer än på att man ofta får urinvägsinfektioner. Sen tar man antibiotika, sen får man svamp av det, och så bara rullar det på med BV etc också.

    Det som funkade för mig var att liksom bryta den onda spiralen. Var SUPERNOGA med hygienen precis innan samlag, både hos dig och mannen. Drick mkt ett par immar innan (haha, inte så sexigt att planera allt, men ibland kan det ju funka) så du kan kissa ordentligt efter.
    Minskar risken för UVI, som liksom är nyckeln.
    Sen körde jag med Lactal gel varenda dag nån månad, och sen bara i samband med mensen, inte första dagarna men mot slutet, och ca 5 dagar efter. Funkade för mig, och gör det fortfarande 5 år senare! Men kan absolut inte ta p-piller, då är cirkusen igång igen! Anv bommulstrosor, sover utan nåt, menskopp.

    OBS ha för fasiken inte sex om du har svamp, man får MYCKET lättare UVI då pga irriterade slemhinnor, och man kan åka på kroniska samlagssmärtor som är from hell.

    Lycka till, det kommer bli bättre!


  • mamaleona

    Ett litet obs i dagens "måsteträna" samhälle är att fööör mycket/hård träning är inte heller bra då man försöker bli gravid.

  • Avenia

    Det ligger ofta en infektion bakom som kräver EN lång antibiotikakur. Borrelia kan orsaka återkommande infektioner t.ex, eller streptokocker mm. Att smådutta för att få bort den lokala inflammationen, men att inte åtgärda den stora systemiska infektionen är lönlöst.

    Vad har du mer för kroppsliga symtom? Smärtor? Hudproblem? Magen? Autoimmuna sjukdomar?

  • Anonym (Alternativ behandling)

    Jag hade svampinfektioner minst en gång i månaden, ibland flera under flera års tid. Ingenting hjälpte. Till slut gick jag till en homeopat som gjorde en irisdiagnostik och gav mig två homeopatiska medel. Några dagar efteråt fick jag svampinfektionen från helvetet. Helt ärligt, har aldrig varit med om nåt liknande! Det var som att allt skit i kroppen rensades ut och sen lade det sig och har aldrig kommit tillbaka igen. Det e 7 år sen nu :)

  • Anonym (,)

    Personligen upplever jag att Candicur har bättre effekt än Lactal. Candicur innehåller levande mjölksyrebakterier vilket jag tänker mig är bra att tillsätta när man äter mycket antibiotika, som ju slår ut den goda bakteriefloran. Sockerfri diet är ett annat knep för att bli av med svampinfektioner. Och så det där vanliga med att undvika tighta kläder och syntetmaterial som kan skapa en instängd och svampfrämjande miljö.

Svar på tråden Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp