• Anonym (Hen)
    Sat 13 Jul 2019 08:30
    241 visningar
    9 svar
    9
    241

    Hur mycket får barnen påverka?

    Barnen har börjat klaga över resandet med jobbet, framför allt den lilla på fyra år frågar ofta ?ska du verkligen vara hemma nu?? Och dyl.

    Resorna är oftast en gång i månaden, ibland oftare och ibland mer sällan. De är allt från en dag till en vecka. Lönen är grym och möjligheterna att klättra ytterligare i karriären är många och stora.

    Utan den lönen hade familjen fått dra ner på sin standard väldigt mycket.

    MEN nu börjar som sagt barnen klaga. Hur mycket låter ni barnens åsikter och känslor spela in i sånt här?

  • Svar på tråden Hur mycket får barnen påverka?
  • Sat 13 Jul 2019 09:05
    #1
    Anonym (Hen) skrev 2019-07-13 08:30:36 följande:

    Barnen har börjat klaga över resandet med jobbet, framför allt den lilla på fyra år frågar ofta ?ska du verkligen vara hemma nu?? Och dyl.

    Resorna är oftast en gång i månaden, ibland oftare och ibland mer sällan. De är allt från en dag till en vecka. Lönen är grym och möjligheterna att klättra ytterligare i karriären är många och stora.

    Utan den lönen hade familjen fått dra ner på sin standard väldigt mycket.

    MEN nu börjar som sagt barnen klaga. Hur mycket låter ni barnens åsikter och känslor spela in i sånt här?


    Hade jag varit i dina skor hade jag tagit åt mig av mina barns åsikter men förklarat att detta är mitt jobb och att det innebär att jag är borta en del men att när jag är hemma kommer jag ägna dem all tid jag kan. Du kanske tar igen förlorad tid med dina barn när du väl är hemma? Dessutom har de väl en till förälder? Du får förklara för dem att du inte älskar dem mindre bara för att du är borta ifrån dem. Det är inte lätt att kombinera familjeliv med arbete men om barnen är vana vid att du är borta en del borde de ju förstå att du måste jobba. Det är nog svårt för små barn att förstå varför föräldrar måste jobba men försök vara så pedagogisk som möjligt när du förklarar.
  • Anonym (Måste man)
    Sat 13 Jul 2019 10:21
    #2

    När min son var mellan 5-10 reste jag 100 dagar om året i hela Europa och USA. Min lön gjorde att min man kunde jobba 80% och mitt traktamente var jag snål med så det blev 3-5000 extra i månaden. När jag var hemma kunde jag jobba hemifrån 2 dagar i veckan och då behövde vi inte fritids. Så frånvaron kompenserade nackdelarna. När jag sedan var hemma var jag verkligen hemma - träna gjorde jag på kvällarna när jag reste.

  • Sat 13 Jul 2019 10:40
    #3

    Barn bryr sig mer om föräldrars närvaro än hög ekonomisk standard.

    Absolut att det bör vägas in att du kanske missar 25% av uppväxten. Vad som sen är rätt beslut för er familj kan ju ingen annan svara på.

  • Sat 13 Jul 2019 10:48
    #4

    Du är inte borta så mycket rent faktiskt. Vad kan finnas där under barnens frågor om närvaro? Vilka behov?

    Väljer du själv ditt jobb för att det verkligen fyller dig med energi eller flyr du från någon/t alt. fyller något hål med jobbet? Barnen kan känna av ifall något inte är äkta. Du kan själv svaren.

  • Anonym (Hen) Trådstartaren
    Sat 13 Jul 2019 11:41
    #5
    AnnaSthlm skrev 2019-07-13 10:48:50 följande:

    Du är inte borta så mycket rent faktiskt. Vad kan finnas där under barnens frågor om närvaro? Vilka behov?

    Väljer du själv ditt jobb för att det verkligen fyller dig med energi eller flyr du från någon/t alt. fyller något hål med jobbet? Barnen kan känna av ifall något inte är äkta. Du kan själv svaren.


    Jobbar heltid utöver resorna, så är ju inte så att det är full tillgänglighet övrig tid. Det är helgerna som oftast är lediga.
  • Anonym (A)
    Sat 13 Jul 2019 13:47
    #6
    En glad tjej skrev 2019-07-13 09:05:26 följande:
    Hade jag varit i dina skor hade jag tagit åt mig av mina barns åsikter men förklarat att detta är mitt jobb och att det innebär att jag är borta en del men att när jag är hemma kommer jag ägna dem all tid jag kan. Du kanske tar igen förlorad tid med dina barn när du väl är hemma? Dessutom har de väl en till förälder? Du får förklara för dem att du inte älskar dem mindre bara för att du är borta ifrån dem. Det är inte lätt att kombinera familjeliv med arbete men om barnen är vana vid att du är borta en del borde de ju förstå att du måste jobba. Det är nog svårt för små barn att förstå varför föräldrar måste jobba men försök vara så pedagogisk som möjligt när du förklarar.
    Håller med
  • Anonym (Gå ner i tid)
    Mon 15 Jul 2019 10:40
    #7
    Anonym (Hen) skrev 2019-07-13 11:41:53 följande:

    Jobbar heltid utöver resorna, så är ju inte så att det är full tillgänglighet övrig tid. Det är helgerna som oftast är lediga.


    Barnen tycker du jobbar för mycket och vill ha dig hemma mer. Du bör fundera över att minska din arbetstid mellan resorna, i alla fall en period. Barnen skall såklart inte få bestämma, men en vettig förälder lyssnar på sina barn och tar med deras känslor i sina beslut.
  • Anonym (Lisa)
    Mon 15 Jul 2019 10:56
    #8
    Anonym (Hen) skrev 2019-07-13 08:30:36 följande:

    Barnen har börjat klaga över resandet med jobbet, framför allt den lilla på fyra år frågar ofta ?ska du verkligen vara hemma nu?? Och dyl.

    Resorna är oftast en gång i månaden, ibland oftare och ibland mer sällan. De är allt från en dag till en vecka. Lönen är grym och möjligheterna att klättra ytterligare i karriären är många och stora.

    Utan den lönen hade familjen fått dra ner på sin standard väldigt mycket.

    MEN nu börjar som sagt barnen klaga. Hur mycket låter ni barnens åsikter och känslor spela in i sånt här?


    Du får ju förklara för barnen att ni vuxna sköter prioriteringarna. Och att ni prioriterar hög standard före tid med barnen. Eftersom det är så ni prioriterar.

    Och att det blir mer framöver dessutom, eftersom en klättring i karriären innebär mer jobb, inte mindre.


  • Anonym (X)
    Mon 15 Jul 2019 10:58
    #9

    Hur mycket vardag har du med barnen?

Svar på tråden Hur mycket får barnen påverka?