• Anonym (Föräl­der 40+)
    Sat 13 Jul 2019 10:45
    2134 visningar
    33 svar
    33
    2134

    Barn idag leker inte som förr?

    Är det bara jag som börjar bli gammal och mossig?

    Eller leker barn mera beskedligt idag? Barn 2019 är i mina ögon kaxigare och mera uppkäftiga mot vuxna än när jag växte upp. Och många av mina jämnåriga kunde minsann vara ganska odrägliga när jag var yngre också för den delen..

    Men de verkar leka mycket mindre spontant? Det är en generell iakttagelse.. Så svar som -Mina ungar leker i alla fall mycket utomhus, är inte vad jag är ute efter. Utan det är mer i ett större perspektiv jag är nyfiken på saken. De verkar leka mera beskedligt idag. Och vara mycket mer kontrollerade av föräldrar.. Har många exempel att ge..

  • Svar på tråden Barn idag leker inte som förr?
  • Anonym (Nja)
    Sat 13 Jul 2019 15:58
    #21
    Anonym (Förälder 40+) skrev 2019-07-13 10:52:56 följande:

    En släkting till mig har en åttaårig son. De bor i ett radhus i ett litet litet radhus område i en förort. Han och de andra jämnåriga barnen verkar BARA få leka på den pluttiga innergården där de bor? Det är ingen stor yta..

    När jag var i den åldern, åtta nio år.. då drog jag och mina kompisar iväg på längre utflyktsfärder med våra cyklar på helgerna. Aldrig att vi bara lekte precis utanför huset där mamma kunde se oss. Vi cyklade på stigar i små skogspartier runt omkring där vi bodde. Lekte på andra lekplatser i omkringliggande bostadsområden. Med mera..

    Men det är som att de här barnen där mina släktingar bor inte liksom ens tänkt tanken att man kan göra så? De cyklar beskedligt fram och tillbaka längs samma 25 meter långa gata?

    De lite mer initiativrika barnen ses vad jag förstår det som lite mer som problembarn utav de välartade barnens föräldrar..


    När jag var liten sa jag till mamma att "jag går hem till XX eller jag går ut med XX" sen va jag ute hela dagen utan att mamma hade minsta koll. Hon kunde ringa till grannarna eller ropa ifrån trappen när det va dags att äta, hörde jag inte fick jag mat när jag själv kom in för att jag var hungrig. På helgerna kunde jag cykla många kilometer hem till vänner eller på utflykter osv. Men detta är 20 år sen och vi bodde i hus utanför stan.

    Idag bor jag i lägenhet med min små barn. Dom får bara vara utanför på lekplatsen där jag kan se dom. Det kommer dröja länge innan jag känner mig bekväm med att släppa iväg dom nånstans. Det finns så mycket konstigt folk, trafik osv man vet inte vad som kan hända.
  • Anonym (Nja)
    Sat 13 Jul 2019 16:01
    #22
    Bolliz skrev 2019-07-13 12:24:35 följande:

    Häromdan satt jag ute på gården. Vid en lekplats som var helt tom. Det gick förbi en familj med två små flickor. Flickorna sprang direkt bort till lekplatsen och började klättra på en ställning. Tills föräldrarna kom ifatt dom i sitt flanerande, då var det dags att gå igen. Barnen han leka i 2 minuter!! Varför inte stanna en stund hela familjen?


    Dom kanske var påväg någonstans? Hade en tid att passa? Hade vart ute och lekt i timmar och nu skulle hem och äta?

    Om jag skulle stanna och leka med barnen på varje lekplats vi går förbi så skulle vi aldrig komma fram.
  • sextio­talist
    Sat 13 Jul 2019 16:15
    #23

    Här tittar man på lekplatser och utifrån detta avgör om barn leker. De enda gångerna jag var på lekplats som liten var när jag skulle gunga.

    När sonen var liten var vi nästan aldrig på lekplatser, vi var i skogen.

    Detta året om.

    Jag ser många barn som leker och rör på sig, inte på lekplatser (där jag bor nu finns det någon enstaka). Men utegymmet som jag kan se från fönstret är det nästan alltid barn vid på helgerna, beroende vilken tid,olika åldrar. Grannarnas barn är det alltid fart på.

  • Anonym (W)
    Sat 13 Jul 2019 22:50
    #24

    Det har jag faktiskt också tänkt på och jag kan säga att det beror enbart på att dagens barn sitter för mycket vid telefonen/Internet och saknar fantasi.

  • Sun 14 Jul 2019 09:34
    #25
    legomum skrev 2019-07-13 13:03:27 följande:

    Var inte så säker på det, hade det varit vi hade vi redan varit förbi 5 andra parker på vägen och promenaden som redan varit i 3 timmar börjat gå mot sitt slut...

    Ibland får man faktiskt säga nej och stopp.

    (men parkerna är generellt tomma jämt, det håller jag med dig om)


    Så kan det visst ha varit. Men om man då stannat en längre stund på en av lekplatserna så hade övrig promenad blivit lättare. Alternativt att nu har vi 1 lekplats som mål och där kan barnen rasta sig oc sen går vi hem.
  • Sun 14 Jul 2019 09:46
    #26
    Bolliz skrev 2019-07-14 09:34:07 följande:

    Så kan det visst ha varit. Men om man då stannat en längre stund på en av lekplatserna så hade övrig promenad blivit lättare. Alternativt att nu har vi 1 lekplats som mål och där kan barnen rasta sig oc sen går vi hem.


    Nu vet du om ca 3 minuter av deras promenad och dömer ut kanske 2 timmar. Du vet ju faktiskt ingenting om hur den varit alls.

    Men du skriver som om du vet?
  • Anonym (Jappå­i)
    Sun 14 Jul 2019 10:35
    #27
    legomum skrev 2019-07-14 09:46:00 följande:

    Nu vet du om ca 3 minuter av deras promenad och dömer ut kanske 2 timmar. Du vet ju faktiskt ingenting om hur den varit alls.

    Men du skriver som om du vet?


    Jag citerade det du skrev. Er promenad. Ett förslag vore att bestämma med barnen vilken av lekplatserna de får stanna och leka på och då är även föräldrarna engarerade. Det ger barnen lite utrymme att ta lite ansvar. Alla barn klarar inte av det men det går att uppfostra eller vänja. Bara man är konsekvent.

    Att ta med barnen på en vuxenpromenad på 3 timmar säger sig själv att vilket barn som helst hade blivit uttråkat.
  • sextio­talist
    Sun 14 Jul 2019 10:41
    #28
    Bolliz skrev 2019-07-14 09:34:07 följande:

    Så kan det visst ha varit. Men om man då stannat en längre stund på en av lekplatserna så hade övrig promenad blivit lättare. Alternativt att nu har vi 1 lekplats som mål och där kan barnen rasta sig oc sen går vi hem.


    Tar man barnen på en skogspromenad så behövs ingen lekplats.
  • Tue 16 Jul 2019 11:05
    #29
    Alexi skrev 2019-07-13 13:14:52 följande:
    Jag reflekterar ofta över att små barn i vagn alltid får en mobil att titta på. Och är glad att jag fick barn precis före smartphones kom så det alternativet inte fanns.

    Det är viktigt att kunna stå ut på tåg, buss, bil osv, att bara sitta. Det blir väldigt jobbigt om man inte tränas i det någonsin.

    När vi åker sju timmar i bil får barnen ha ipads max typ halva resan, just för att hinna prata, ha tråkigt osv. Också.
    Håller helt med. 

    Och sen när barnen inte klarar att sitta eller lyssna eller ha det minsta tråkigt en stund, så är det skolans fel när de inte lär sig i önskvärd takt. Fast barnen egentligen saknar tillräckliga förutsättningar att lära sig (=sitta still, öva, känslan av att inte få belöning inom några sekunder, koncentrera sig, stå ut med känslan "småtråkigt", att vänta), det som de borde fått med sig hemifrån. 
  • Tue 16 Jul 2019 11:22
    #30
    legomum skrev 2019-07-13 11:42:12 följande:
    Jag tänker inte försvara dina släktingars handlanden men du kan inte på allvar jämföra dagens samhälle med allt vad det innebär med hur det såg ut för 30-40 år sedan. Det ser annorlunda ut så då handlar man som förälder annorlunda. Det är ju inget konstigt med att man då begränsar barnen så det blir mer säkert. (Hur dina släktingar har och gör kan jag inte argumentera varken för eller mot då jag inte har något konkret att gå på)

    Men tror att barn blir bekväma i sitt stillasittande med alla smartphones och paddor att det faktiskt påverkar barnens fantasi.

    Fantasi är grunden till att kunna leka.

    Gemene man sitter och försvarar sina barns spelvanor till den grad att det blir absurt. Barn kan faktiskt lära sig läsa, skriva, räkna och klockan. Lära sig likheter och skillnader i verkliga livet och språk ska vi inte tala om prrata engelska med barnet så lär sig barnet olika ord och meningar.

    Vet inte om föräldrar idag är för stressade att lära ut eller så litar de helt enkelt inte på sig själva, bättre med en app någon rekommenderar...

    Jag tror helt klart att dessa soartphones och paddor förstör för barn. Men är rätt ensam i min tanke.
    Håller med. 

    Många tycker ju på allvar att 3-4 timmars skärmtid (utöver skolarbete) är helt rimligt för barn och till och med försvarar det. Att de liksom inte ens kan stå för att det är lite mycket (ingen är ju perfekt) utan istället vill normalisera stillasittandet och de omedelbara belöningarna så pass att man blundar för de negativa effekterna är skrämmande. Jämför med efterrätt som de flesta väl äter ibland. Inte är det många som inbillar sig att det är nyttigt, utan man vet om de negativa effekterna men eftersom det är gott och trevligt låter man en avgränsad mängd ingå i familjens kost. För de flesta blir det väl lite för mycket i perioder, men även på semestern när det kanske blir glass två gånger om dagen så vet man ju om att det egentligen inte är det optimala.. 

    "Mina barn leker minsann flera timmar ute varje dag!" används som argument för att ändå sitta vid en skärm många timmar dagligen, upp emot halva fritiden en vanlig vardag. Men förut lekte barn dessa timmar, de fick 3-4 timmars extra lektid per dag. Självklart blev de då också bättre på att leka, och rörde sina kroppar betydligt mer. 3-4 timmars träning om dagen ger självklart effekt, vad man än tränar.

    Det kan bli lite mycket skärm här också. Säger ingenting annat. Men jag vill inte lura mig själv att tro att det är nyttigt, även om jag också ser fördelar med vissa digitala innovationer. Skype med kompisar i utlandet och skrivandet på tangentbord för yngre elever som inte finmotoriskt grejar att forma bokstäver, för att bara nämna några av tusen exempel. 
  • Tue 16 Jul 2019 11:30
    #31
    hammarhajen skrev 2019-07-16 11:22:00 följande:

    Håller med. 

    Många tycker ju på allvar att 3-4 timmars skärmtid (utöver skolarbete) är helt rimligt för barn och till och med försvarar det. Att de liksom inte ens kan stå för att det är lite mycket (ingen är ju perfekt) utan istället vill normalisera stillasittandet och de omedelbara belöningarna så pass att man blundar för de negativa effekterna är skrämmande. Jämför med efterrätt som de flesta väl äter ibland. Inte är det många som inbillar sig att det är nyttigt, utan man vet om de negativa effekterna men eftersom det är gott och trevligt låter man en avgränsad mängd ingå i familjens kost. För de flesta blir det väl lite för mycket i perioder, men även på semestern när det kanske blir glass två gånger om dagen så vet man ju om att det egentligen inte är det optimala.. 

    "Mina barn leker minsann flera timmar ute varje dag!" används som argument för att ändå sitta vid en skärm många timmar dagligen, upp emot halva fritiden en vanlig vardag. Men förut lekte barn dessa timmar, de fick 3-4 timmars extra lektid per dag. Självklart blev de då också bättre på att leka, och rörde sina kroppar betydligt mer. 3-4 timmars träning om dagen ger självklart effekt, vad man än tränar.

    Det kan bli lite mycket skärm här också. Säger ingenting annat. Men jag vill inte lura mig själv att tro att det är nyttigt, även om jag också ser fördelar med vissa digitala innovationer. Skype med kompisar i utlandet och skrivandet på tangentbord för yngre elever som inte finmotoriskt grejar att forma bokstäver, för att bara nämna några av tusen exempel. 


    Jag hävdar inte att det är nyttigt med 3-4 timmars skärmtid. Men jag ser det nog som ok lediga dagar.

    Jag tror många vuxna ser på tv 3-4 timmar på en kväll. Bara att barnens skärmtid kanske ligger på andra tider.

    Mina barns längsta skärmtid ligger på morgonen och jag har svårt att tycka att det är ett problem.
  • Tue 16 Jul 2019 11:42
    #32

    Jag är född första halvan på 60-talet, var barn under 60- och 70-tal.
    Lekplats fanns inte ens där jag bodde, eller jo det anlades en när jag närmade mig tonåren.

    Som barn var jag mycket innesittare. Vi lekte kontor, vi hade våra dockbarn som vi pysslade om.
    De enda gångerna vi lekte ute var under sommaren, då någon av våra mammor körde oss till stranden som låg ett par mil bort.

    Alla ungar gick i simskola på andra sidan småbåtshamnen, vi fick hålla oss på rätt sida av flytbryggan innan vi tagit simborgarmärket. Det var egentligen ingen som hade så stor koll men vi lydde.

    TV-spel och sånt fanns inte. Man fick nöja sig med barnprogrammet som var 16,30 på den enda kanalen som fanns. I svartvitt när jag var ännu rätt liten.

    Mina barn, som nu är mellan ca 20 och 35, har dock lekt mycket mer aktivt. Varit ute från morgon till kväll och lekt. Äldsta hade ingen mobil, de fanns inte att utrusta ungarna med. Någon hade mini-call. Man försåg ungarna med mynt eller telefonkort och så fick de ringa från en telefonkiosk. Alltså inte nåbara, men man visste på ett ungefär var man kunde hitta dem.

    Detta gäller inte i lika stor uträckning min yngsta, lilla 20-åringen. Han fick mobil när han var runt 10. Dock en enkel mobil med kontantkort.

    Jag är uppväxt på landet, man fick cykla dit man skulle. Om det inte var för långt, då fanns det alltid en mamma hemma som körde. Våra pappor jobbade, våra mammor var hemma.

    Mina barn är uppväxta i en småstad. En småstad som faktiskt än idag är hyfsat trygg. Dock hade jag inte vågat släppa ut småbarn idag som jag gjorde då.

  • Tue 16 Jul 2019 11:50
    #33
    Alexi skrev 2019-07-16 11:30:55 följande:
    Jag hävdar inte att det är nyttigt med 3-4 timmars skärmtid. Men jag ser det nog som ok lediga dagar.

    Jag tror många vuxna ser på tv 3-4 timmar på en kväll. Bara att barnens skärmtid kanske ligger på andra tider.

    Mina barns längsta skärmtid ligger på morgonen och jag har svårt att tycka att det är ett problem.
    Lediga dagar kan ju andra regler gälla, så länge majoriteten av alla dagar är bra är väl det man gör mer sällan inte ett problem. 

    Ägnar man resten av den lediga dagen åt aktiva aktiviteter ute så blir väl också balansen hyfsad. Men är det vardag och man är i skolan och sedan fyller på med 3-4 timmar skärm på fritiden, då blir det inte så mycket fysisk aktivitet kvar. Hör många föräldrar försöka lura sig själva genom att säga att barnen rör sig så mycket i skolan, så de kan (till och med behöver) sitta i soffan hemma sedan. Men den allra största delen av skoldagen är de ju still, även en del under fritids med mellis, vissa aktiviteter osv. En timme fotboll på eftermiddagen och ett par raster under dagen blir mindre än man tror (ska också delas lag, pratas regler, väntas på kompisar i hallen osv)

    Och att en del vuxna ser på TV 3-4 timmar per kväll vardag som helg, det är väl rätt välkänt att det inte precis gynnar folkhälsan. Speciellt inte i vårt redan stillasittande samhälle. För den som tar 15 000 steg på arbetet en vanlig dag är några timmar TV på kvällen inget problem. Men de flesta av oss snittar ju på typ 6000 steg om dagen totalt över dygnet.. 
Svar på tråden Barn idag leker inte som förr?