• Anonym (Tiina)

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

• Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • AniieeHär
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 21:56:57 följande:

Det hade varit så kul om det hade gått att diskutera här på FL utan det ständiga polariserandet. Hälsa=magrutor och ytlighet, nyttig mat är äcklig, bryr man sig om vad man stoppar i sin kropp till vardags så är man inte riktigt klok osv osv.

Är ju ett intressant ämne vad som händer med maten vi äter och varför man väljer att äta det man gör. Men när allt blir en debatt-tävling så spelar det ingen roll vad man diskuterar. Tycker det är synd.

Det blir lätt ytterligheter när redan trådstaerten börjar med just yttligheter.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Man48

Finns inget bättre än leverpastej på mackan. Gärna ihop med rödbetssallad.

• AniieeHär
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 21:59:22 följande:
    Haha, ja preciis...:) Och mellan falukorven och fisken, vad är ditt råd då? 

Tycker att sushi är helt ok som snabbmat betraktat, trots det höga sockerinnehållet.
    Falukorven. Det brukar i alla fall vara en ok portion och inte de minimala fiskbitarna det är på sushin.

Men om vi istället pratar om 100 g falukorv eller 100 g tonfisk, båda med samma, vettiga tillbehör, så väljer jag tonfisken.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Man48 skrev 2019-07-15 22:00:20 följande:

Sorry, men.. eeeww....
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 21:55:07 följande:
    Känner ingen som varit mellan 50-70 som varit sjuka och begränsade pga sin kost så det är inget som oroar mig.
    Blir jag sjuk, ja, då blir jag. Jag tänker inte sluta njuta av det jag gillar att äta för att det kan hända.
    Precis som att jag inte slutar åka bil för att jag kan krocka.
    Allt är ju en fråga om den riskbedömning man själv är intresserad av. Dvs jag väljer risken att skadas eller dö av dom aktiviteter jag älskar hellre än att få sämre hälsa pga. dåliga matval. Ungefär som att jag gillar att ta yrkesmässigt höga risker som de flesta inte skulle välja eftersom det är kul och har belönat mig väl.

Lev och låta leva är väl ett grymt bra sätt att se på livet - man får bry sig om både hur man ser ut och hur ens hälsa är. Det är helt ok, faktiskt.
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 22:04:34 följande:
    Allt är ju en fråga om den riskbedömning man själv är intresserad av. Dvs jag väljer risken att skadas eller dö av dom aktiviteter jag älskar hellre än att få sämre hälsa pga. dåliga matval. Ungefär som att jag gillar att ta yrkesmässigt höga risker som de flesta inte skulle välja eftersom det är kul och har belönat mig väl.

Lev och låta leva är väl ett grymt bra sätt att se på livet - man får bry sig om både hur man ser ut och hur ens hälsa är. Det är helt ok, faktiskt.
    Har jag sagt emot något av det du skriver nu?
  • Gameofthrones
    Man48 skrev 2019-07-15 22:00:20 följande:

Suveränt gott!
  • Anonym (Hmm)
    AniieeHär skrev 2019-07-15 17:12:23 följande:

Jag bara... klistrar in det här.... från WHO's Q&A....

13. Could you quantify the risk of eating red meat and processed meat?

The consumption of processed meat was associated with small increases in the risk of cancer in the studies reviewed. In those studies, the risk generally increased with the amount of meat consumed. An analysis of data from 10 studies estimated that every 50 gram portion of processed meat eaten daily increases the risk of colorectal cancer by about 18%.

The cancer risk related to the consumption of red meat is more difficult to estimate because the evidence that red meat causes cancer is not as strong. However, if the association of red meat and colorectal cancer were proven to be causal, data from the same studies suggest that the risk of colorectal cancer could increase by 17% for every 100 gram portion of red meat eaten daily.

Ok, men det var väl inte en så liten riskökning? Så om man äter 500 gram per vecka så är man nästan uppe i en fördubblad risk! 

Borde inte människan vara ganska van med rött kött (inte processat) då jag antar att våra förfäder ätit det i tusentals år?
  • Anonym (Hmm)
    AniieeHär skrev 2019-07-15 22:01:56 följande:
    Men om vi istället pratar om 100 g falukorv eller 100 g tonfisk, båda med samma, vettiga tillbehör, så väljer jag tonfisken.
    Se bara till så det inte är färsk tonfisk för den innehåller mycket kvicksilver!
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?