• sextio­talist
    Mon 15 Jul 2019 08:37
    195 visningar
    4 svar
    +1
    4
    195

    Min mamma berättar inte..

    Anonym (J.E) skrev 2019-07-15 01:06:52 följande:

    Min mamma är snart 60 år och har se tidigare struma och högt blodtryck. Detta är ärftligt men även övervikt spelar in.

    Tydligen har hon berättat för pappa att hon nu även fått diabetes men det var en hemlis för oss andra.

    Känner mig så ledsen för vi i familjen gör allt för och få med henne på träning men hon blir arg och ger upp för fort. Sen att vi inte har fått reda på detta?

    Vi vill inte vara taskiga men nu har det verkligen gått för långt.

    Vad gör man i en sådan situation och kan hon dö?

    Jag tänker mycket på att hon snart kommer få en propp eller samla på sig vätska, då är det ännu mer kört.

    Hon väger runt 110 kg


    Nu anser jag att diabetes är en sjukdom som man borde informera de närstående om, men det beror lite på vilken diabetes man har och hur allvarlig den är. Har den precis dykt upp som diabetes typ 2 och det endast är tabletter (dvs hon har insulinproduktion kvar) så behöver man inte informera.

    Ja, din mamma har en hälsofarlig vikt, sjukdomar som absolut kan förkorta hennes liv, men hon är en vuxen person och har all rätt att ta sina egna beslut och behöver inte alls bli mästrade av sina barn.

    Om du vill att din mamma ska få möjlighet att må bra och inte komma på kant med henne. Tjata inte om hennes vikt, diet och träning (det har hon säkert fått höra hos läkaren).
    Ta ut henne på promenader, gör trevliga saker som samtidigt är "nyttiga".
Svar på tråden Min mamma berättar inte..