• KlantS­murfen
    Wed 17 Jul 2019 13:39
    682 visningar
    11 svar
    +1
    11
    682

    Kan en narcissist bli psykiskt misshandlad?

    Psykiskt misshandlad av en psykopat? Är det hennes egna historia?

    Det går att psykiskt misshandla narcissister och det kan "smitta", sök på narcissism by proxy

  • KlantS­murfen
    Wed 17 Jul 2019 13:44
    #3
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-17 13:02:16 följande:

    Hu, så hemskt. Ont krut verkar inte kunna förgås så lätt - eller ändras. Hon verkar inte särskilt nerbruten utifrån din beskrivning, så min bedömning blir:

    Ja, en narcissist kan bli psykiskt misshandlad men verkar inte påverkas eller brytas ner värst av det. Frågan är om hon verkligen ens var misshandlad, det kan ju vara hennes manipulativa historia bara...


    Är det åt npd hållet är det försvarsmekanismer som har uppstått genom psykisk misshandel/trauma och när de "bryts ner" blir de ännu värre.
  • KlantS­murfen
    Wed 17 Jul 2019 15:35
    #6
    +1
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-17 14:06:32 följande:

    Kanske, svårt, men vi svänger oss kanske lite för lätt med diagnoser, vi har så lite info och de flesta av oss är psykologiska amatörer.

    Lagligt och moraliskt får väl de flesta bete sig hur de vill bara inte andra far illa på olika sätt. Det är min moralsyn på saken.


    TS frågade om en person med "starka narcissistiska drag", det är en beskrivning av personligheten och inte en diagnos. Man kan få starka narcissistiska drag av psykisk misshandel och kan vara väldigt likt npd/bpd.
  • KlantS­murfen
    Wed 17 Jul 2019 17:16
    #8
    Anonym (Berätta mer) skrev 2019-07-17 15:58:17 följande:

    Kan du utveckla det där lite med exempel? Jag förstår inte hur du menar men är väldigt intresserad.


    Vad är det du inte förstår? Att man kan få narcissistiska drag av psykiskt misshandel/trauma?

    Det är ju så man får npd. samvak.tripod.com/narcissistinfantile.html samvak.tripod.com/narcissismbyproxy.html
Svar på tråden Kan en narcissist bli psykiskt misshandlad?