• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3631 visningar
    112 svar
    112
    3631

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Anonym (Man 48)
    Tue 16 Jul 2019 19:23
    #71

    Min fru har jobbat på dagis sen hon var 19 och hon är 46 idag. Klart att barn behöver ledig tid med sina föräldrar och andra barn.

    Tycker att de som inte sätter sina barn högre än så missar någonting viktigt här i livet.

    Och jag är helt övertygad av att barnen behöver lugn å ro att bara åka å bada ex med sina föräldrar ...eller annat som att leka , gå på stan , sitta i en park å fika , åka å fiska ..ut å cykla ...spela boll spel ....mmm

    Att prioritera bort sina barn är lågt om man har möjligheten att ta några veckors ledighet.

    Har man pengar på kontot ...då kan man tamefan ...ge tid åt sina barn. För att de ska få lära känna siba föräldra utan stress och vice versa ....att skylla å ha ursäkter till annat köper inte jag ..... barnen kommer att ifråga sätta när dom blir vuxna ...varför gjorde du så här ?

  • Anonym (hm)
    Tue 16 Jul 2019 20:12
    #72
    -1

    Det är värst vad folk blir upprörda. Jag bor utomlands och hade under lång tid (fem år) endast två veckor semester per år. Min grabb fick så klart gå på dagis i princip hela året. Inget konstigt med det.

  • Marie7
    Tue 16 Jul 2019 21:11
    #73
    Anonym (Man 48) skrev 2019-07-16 19:23:39 följande:

    Min fru har jobbat på dagis sen hon var 19 och hon är 46 idag. Klart att barn behöver ledig tid med sina föräldrar och andra barn.

    Tycker att de som inte sätter sina barn högre än så missar någonting viktigt här i livet.

    Och jag är helt övertygad av att barnen behöver lugn å ro att bara åka å bada ex med sina föräldrar ...eller annat som att leka , gå på stan , sitta i en park å fika , åka å fiska ..ut å cykla ...spela boll spel ....mmm

    Att prioritera bort sina barn är lågt om man har möjligheten att ta några veckors ledighet.

    Har man pengar på kontot ...då kan man tamefan ...ge tid åt sina barn. För att de ska få lära känna siba föräldra utan stress och vice versa ....att skylla å ha ursäkter till annat köper inte jag ..... barnen kommer att ifråga sätta när dom blir vuxna ...varför gjorde du så här ?


    Precis!!
  • Marie7
    Tue 16 Jul 2019 21:17
    #74
    sextiotalist skrev 2019-07-16 16:40:13 följande:

    Att ha åsikter om hur folk lägger upp sitt liv, det får man absolut ha, men att orosanmälan om för att man har olika åsikter.

    Jag kan absolut se det olämpliga i att ha barnen, året runt 50 timmar i veckan på fritids och dagis är absolut inte bra.

    För många är det kanske en verklighet för att få livet att gå runt. Tänk den ensamstående mamman som pluggar för att få ett arbete och är tvungen att arbeta under sommaren för att få ekonomin att gå runt, saknar kanske ett nätverk som kan avlasta, skulle du orosanmäla henne?

    Barnkonventionen säger att har rätt till lek, vila och fritid (artikel 31). Även om barnet är på fritids/dagis så upprätts barnkonventionen detta. Barnet få leka, får vila och har faktiskt även fritid. Den artikeln är ju för att hindra barnarbete.


    Vila på förskolan är inte vila i den meningen. I 5 års åldern läses en bok eller två och sen är det fullt ös igen. Med vila menas att bara vara. Att ha möjlighet att göra lite som man vill. Att sova länge. Ligga på en gräsmatta och titta på molnen utan att någon stör osv. Den här tråden spårar ut. Blir 2 läger. De som tycker barn ska få vara lediga från sitt "jobb" och de som inte verkar tycka det är av betydelse. Är det en klass fråga tro...
  • Anonym (A)
    Tue 16 Jul 2019 21:39
    #75

    Jag tycker det låter som att killen skulle behöva en kontaktfamilj, alternativt att ni släktingar faktiskt steppar in om ni är oroliga istället för att sitta och döma ut hans sjukskrivna mamma. Det är så himla lätt att sitta och säga att hon bara shoppar och lever livet, betydligt svårare att acceptera att hon kanske är behov av hjälp som ni som är släkt och bor nära skulle kunna erbjuda. Jag tycker absolut att barn behöver vara lediga, förskolan är väldigt sällan så lugn och harmonisk som föräldrar verkar inbilla sig. De flesta har otroligt roligt, men det är fortfarande en stressig  miljö, men att föredra framför en förälder som inte mår bra.


    ADHD innebär inte per automatik att man är en dålig förälder men dels så gör symptomen på ADHD vardagen väldigt svår, dels är samsjuklighet väldigt vanligt. Jag har själv en förälder med ADHD (och har det själv) och ångest som också är alkoholist och troligtvis något mer. Hen var väldigt impulsiv när jag växte upp, skuldsatte sig (shopping innebär inte att mamman mår bra, det kan vara ett symptom på ADHD), klarade inte av vardagliga rutiner och hen kunde plötsligt försvinna iväg dagar i streck. Jag hade såklart mått mycket bättre av att vara på förskola/fritids men ännu bättre om några släktingar hade ställt upp och tagit vid där min förälder inte hade förmåga. 

  • Anonym (:()
    Tue 16 Jul 2019 21:58
    #76

    Man får ont i hjärtat över en förälder som inte vill umgås med sitt barn, det är det sorgligaste här som många verkar missa... Inte att vissa MÅSTE jobba..
    Hur är hon annars mot honom TS? Finns det ytterligare försummelse?

  • Gameof­throne­s
    Tue 16 Jul 2019 22:20
    #77
    +1
    Anonym (hm) skrev 2019-07-16 20:12:15 följande:

    Det är värst vad folk blir upprörda. Jag bor utomlands och hade under lång tid (fem år) endast två veckor semester per år. Min grabb fick så klart gå på dagis i princip hela året. Inget konstigt med det.


    Samma här två kommer ifrån två olika länder, jag tycker om och jobba och jag måste jobba för den delen. Vi har mkt valfrihet. Så då blir det såhär.

    Barn behöver vila huvudet ibland. Så länge barnen mår bra. Så är det bara tuta och köra.
  • Anonym (jo)
    Tue 16 Jul 2019 23:58
    #78
    +1
    Anonym (:() skrev 2019-07-16 21:58:16 följande:

    Man får ont i hjärtat över en förälder som inte vill umgås med sitt barn, det är det sorgligaste här som många verkar missa... Inte att vissa MÅSTE jobba..
    Hur är hon annars mot honom TS? Finns det ytterligare försummelse?


    Vill inte? Människan är SJUK.
  • Anonym (mamma­)
    Wed 17 Jul 2019 04:48
    #79

    Min son har fått gå sommardagis under två år. Han har inte kunnat ha sammanhängande ledighet i fyra veckor.

    Anledningen till detta då var att jag pluggade och var helt ensamstående. Pappan är inte i livet och lina föräldrar bor långt bort då jah flyttade för att plugga. Tycker fyra veckor borta är för länge för ett litet barn. Jag fick studiebidrag och var därför tvungen jobba under sommaren för att ha råd med boende och mat då man inte får studiebidrag under sommaren. Fick lämna in anställningsbevis och schema till dagis för att styrka att jag jobbade samt vilka tider. Jobbade deltid så mycket det ekonomiskt var möjligt så dagarna skulle bli så korta som möjligt för honom. Sonen fick viss ledighet under sommaren. En vecka här och där hos sin mormor, men inte fyra veckor sammanhängande. Hade SÅÅÅÅ dåligt samvete :(

    Nu jobbar jag och är ledig hela somrarna med sonen. Skulle aldrig ha honom en timme mer på skolan/fritids än han måste vara. Har till och med gått ner i arbetstid för att han ska slippa fritids så mycket det ekonomiskt är möjligt.

    Tycker det är förjävligt att folk har sina barn på skola och fritids mer än de verkligen MÅSTE!

  • Anonym (Hmmmm­)
    Wed 17 Jul 2019 06:55
    #80
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-15 16:05:31 följande:

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?


    Dagis är ju inte jobb. Trodde träden skulle handla om barnarbete. Om mamman är sjuk är det kanske extra bra att barnet får umgås med normala människor, leka med andra barn och ha utbildade pedagoger runt sig.
Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!