• Anonym (Pappa)

    Boende 1-åring

    Anonym (Stina) skrev 2019-07-15 16:36:35 följande:

    Varannan vecka är för mig inte ett alternativ för ett så litet barn, det brukar rekommenderas från 3 års ålder först.

    Mycket och täta besök hos båda, kanske 2-3 nätter hos mamma, sen 2-3 nätter hos pappa och så rullar man på så något år innan man lägger till en eller två nätter till.

    Alternativt att barnet har sin fasta sovplats och att de andra föräldern är med barnet typ dagligen i hemmet.

    Båda föräldrarna är lika viktiga.


    Så sant, 2+2+3 är ofta bra för riktigt små barn
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-15 20:36:18 följande:
    Jag har också hört det. Det var en av anledningarna till att jag ställde frågan.

    Men jag tycker att det känns som om det blir så oerhört lång tid ifrån den ena föräldern för barnet om man har det så... Men jag vet inte alls egentligen. Bara min magkänsla :)
    Det är väl som det mesta, det finns olika aspekter på frågan.

    Ett litet barn har svårare att hantera längre avbrott i kontakten än ett större barn, och det skulle tala för att 2+2+3 skulle vara lämpligt.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 22:57:25 följande:
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 19:57:00 följande:
    Så sant, 2+2+3 är ofta bra för riktigt små barn
    Men nej, så små barn bör inte bo växelvis över huvud taget utan ha ett tryggt och fast boende med täta kontakter med den andre.

    Det kan verka gå bra  när barnen är små, många säger att det går hur bra somhelst och det gör det till synes. Konsekvenserna av hattandet och otryggheten märks först senare. med ett otryggt barn. Inte förrän vid ca 3-års ålder rekommenderas växelvis boende. 1 natts övernattning per år barnet är rekommendera generellt.


    Baserar du detta på ett eget tyckande eller har det som du framför förankring i någon forskning och i så fall får du gärna dela med dig av den informationen. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 23:57:33 följande:
    Åt gången....finns ingen direkt tidsram men man utgår ifrån att barnet har ett fast boende så varannan dag är ju inte lämpligt. 1 gång i veckan kan funka.
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 23:10:38 följande:
    Baserar du detta på ett eget tyckande eller har det som du framför förankring i någon forskning och i så fall får du gärna dela med dig av den informationen. 
    Om det hade varit eget tyckande så hade jag skrivit det, till skillnad från de flesta som uttalar sig här på FL....Det baseras på att det är så familjerätten resonerar och även är det domstolarna utgår ifrån och det är såklart inte taget ur luften utan baseras såklart på forskning och erfarenhet. Leta upp den får du göra själv, men det är allmänt känt så det borde gå lätt.Oavsett hur bra man samarbetar eller sköter bytena så innebär det fortfarande flängande och hattande fram och tillbaka utan en fast punkt för det lilla barnet. Jag tror inte alls att det är bra för de mindre barnen, skapar inte lugn, ro och trygghet. Inte ens vi vuxna skulle trivas med att byta boende varannan, var tredje dag konstant hela tiden.

    Där rasade din trovärdighet
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-16 00:37:51 följande:
    Javisst och man kan träffas ofta utan att för den skull hatta med boendet den första känsliga tiden. En ettåring kan sova över hos den andre kanske 1 gång i veckan och träffas några timmar ytterligare ett par dagar i veckan. På så vis har barnet fortfarande en trygg plats som är hemma men ändå tillgång till båda sina föräldrar.

    Man kan inte "offra" sitt barn för att man som vuxen VILL vara med sitt barn. Man kan  fortfarande träffas ofta. 
    4-G du som alla andra har naturligtvis rätt att tycka vad som helst, men det du påstår har ingen förankring i vare sig forskning eller i domslut efter 2015. Din ståndpunkt är ofta hörd i från håll så som ROKS som verkar för att eliminera pappor ur barns liv.
Svar på tråden Boende 1-åring