• Anonym (Sofie)

    Har du en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har ett jobb?

    Jag sitter mitt i natten och funderar. Jag kan ibland få en känlsa över att vård, andra myndigheter och personer i sin omgivning kan se ner lite på oss med NPF diagnoser. Jag har en kompis som har 2 diagnoser som försäkringskassan ville ge sjukpension till fast hon bara var 25 år. Hon var tydlig och sa nej till det. Hon har både jobbat och pluggat efter det.

    Jag själv fick diagnoserna ADHD och autism i vuxen ålder. Jag jobbar som lastbilschaufför och det funkar jättebra. Utan jobbet skulle jag må så dåligt. Jag får rutiner, jag får känna mig viktig, är noga på jobbet. Faktum är att för mig är det jobbet som är det lättaste i mitt liv. Det är för att andra ger mig order och jag vet vad jag ska göra. Då är det lätt att göra uppgifterna. Det får mig att känna att jag klarar av saker, eftersom att jag klarar av att ansvara över jobbet. Det ger mig självförtroende att kämpa för annat i livet.

    Ni andra som har diagnoser och jobbar, vad jobbae ni med? Hur upplever ni att det funkar att jobba med era diagnoser? För och nackdelar. Skulle vara så kul att höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Har du en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har ett jobb?
  • Anonym (ADD)

    Jag har ADD och GAD med en stark benägenhet att bli depressiv. Jobbar som djurskötare. Precis som du så skulle jag må betydligt sämre utan mitt jobb. Men alla är ju olika, mina besvär är nog förhållandevis milda.

  • Anonym (I)

    Jag har varit deprimerad till och från hela mitt liv, nyligen fick jag diagnosen adhd. Försökt läsa in gymnasiet med några kurser VARJE år. Enbart klarat av 3 kurser. Jag är snart 30 och har bara haft kortare vikariat i sammanlagt 6 månader. Har gett upp. Får ingen ersättning, noll inkomst, lever som en parasit och hatar livet.

  • Anonym (Adhd)

    Har jobbat inom psykiatrin under 10 år och det har fungerat bra.