• Anonym (Mamma)

    Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?

    Barn som kastat bakpulverbomber på människor samt fönster och utemöbler, kan det bli tal om skadestånd eller dyl? Det är ju ofarligt och tvättas bort utan problem.

  • Svar på tråden Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?
  • Gameofthrones

    Bara be om ursäkt, det är ett ansvar. Visa det du kan.

    Vi skulle gå med våra barn till familjen be om ursäkt och fråga om vi ska betala, tvätta på kemtvätt, köpa nytt. Och jag tar med mig en blommor.

    Men det är vi det. Jag är så. Det ser jag på mina barn hur dem uppför sig mot andra. Jag är väldigt rättvis, konsekvent, otroligt snäll. Man får mkt tillbaka.

  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-18 15:43:01 följande:
    De är inte ens fyra år gamla, för dem var det inget rackartyg, bara en lek som de stora barnen hittade på. Hade de varit större så självklart, men inte i den ålder de är nu.
    Då tar jag det ett varv till...; Ditt barn=Ditt ansvar.

    Ålder hör inte hit, man blir aldrig ansvarsbefriad som förälder oavsett ålder på barnet och är barnet "små barn", så är det din sak att lära barnet rätt och fel anpassat efter ålder på barnet.

    Du kan ju betala på annat sätt än att betala med pengar just. Man kan ju erbjuda att tvätta upp efter sitt barn, eller städa upp efter barnet på uteplatsen, det är ett sätt att ta ansvar och åtgärda(betala).

    Fast försöka göra sig ansvarsbefriad som förälder baserat på barnets ålder, det är bara direkt befängt. Vill man att sina barn skall bli ansvariga som vuxna så får man börja leva med ansvar själv som förälder, oavsett vilken ålder barnet är i, för att sätta exempel.  När barnet kanske är i 4-5 års åldern så kan man ta med barnet och se till att barnet själv ber om ursäkt. Medan föräldern tar fortfarande huvudansvaret och erbjuder att ersätta med pengar eller att tvätta/städa upp efter barnet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Också mamma)

    Var befann sig barnvakten egentligen? Vad ger hen som förklaring till att det här öht kunde ske?

  • Djurvän03
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 17:07:03 följande:

    Då tar jag det ett varv till...; Ditt barn=Ditt ansvar.

    Ålder hör inte hit, man blir aldrig ansvarsbefriad som förälder oavsett ålder på barnet och är barnet "små barn", så är det din sak att lära barnet rätt och fel anpassat efter ålder på barnet.

    Du kan ju betala på annat sätt än att betala med pengar just. Man kan ju erbjuda att tvätta upp efter sitt barn, eller städa upp efter barnet på uteplatsen, det är ett sätt att ta ansvar och åtgärda(betala).

    Fast försöka göra sig ansvarsbefriad som förälder baserat på barnets ålder, det är bara direkt befängt. Vill man att sina barn skall bli ansvariga som vuxna så får man börja leva med ansvar själv som förälder, oavsett vilken ålder barnet är i, för att sätta exempel.  När barnet kanske är i 4-5 års åldern så kan man ta med barnet och se till att barnet själv ber om ursäkt. Medan föräldern tar fortfarande huvudansvaret och erbjuder att ersätta med pengar eller att tvätta/städa upp efter barnet.


  • Anonym (Snorungar)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-18 15:43:01 följande:
    De är inte ens fyra år gamla, för dem var det inget rackartyg, bara en lek som de stora barnen hittade på. Hade de varit större så självklart, men inte i den ålder de är nu.
    Om du inte gör någonting, oavsett om pengar är inblandade eller inte, så visar du till dina barn att det är okej att skylla på andra och att dom inte behöver ta ansvar för sina handlingar. Gulligt och oproblematiskt nu när dom är typ fyra. Men mindre kul om dom hittar på värre grejer när dom blir äldre. 
    Sluta hitta på ursäkter och visa att beteendet inte är okej. Vad du gör eller inte(!) gör nu kommer du mest troligt få käka upp senare. 
  • Anonym (Snorungar)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-18 15:43:01 följande:
    De är inte ens fyra år gamla, för dem var det inget rackartyg, bara en lek som de stora barnen hittade på. Hade de varit större så självklart, men inte i den ålder de är nu.
    Om du inte gör någonting, oavsett om pengar är inblandade eller inte, så visar du till dina barn att det är okej att skylla på andra och att dom inte behöver ta ansvar för sina handlingar. Gulligt och oproblematiskt nu när dom är typ fyra. Men mindre kul om dom hittar på värre grejer när dom blir äldre. 
    Sluta hitta på ursäkter och visa att beteendet inte är okej. Vad du gör eller inte(!) gör nu kommer du mest troligt få käka upp senare. 
  • Anonym (Snorungar)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-18 15:43:01 följande:
    De är inte ens fyra år gamla, för dem var det inget rackartyg, bara en lek som de stora barnen hittade på. Hade de varit större så självklart, men inte i den ålder de är nu.
    Om du inte gör någonting, oavsett om pengar är inblandade eller inte, så visar du till dina barn att det är okej att skylla på andra och att dom inte behöver ta ansvar för sina handlingar. Gulligt och oproblematiskt nu när dom är typ fyra. Men mindre kul om dom hittar på värre grejer när dom blir äldre. 
    Sluta hitta på ursäkter och visa att beteendet inte är okej. Vad du gör eller inte(!) gör nu kommer du mest troligt få käka upp senare. 
  • Panduro
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 17:07:03 följande:

    Då tar jag det ett varv till...; Ditt barn=Ditt ansvar.

    Ålder hör inte hit, man blir aldrig ansvarsbefriad som förälder oavsett ålder på barnet och är barnet "små barn", så är det din sak att lära barnet rätt och fel anpassat efter ålder på barnet.

    Du kan ju betala på annat sätt än att betala med pengar just. Man kan ju erbjuda att tvätta upp efter sitt barn, eller städa upp efter barnet på uteplatsen, det är ett sätt att ta ansvar och åtgärda(betala).

    Fast försöka göra sig ansvarsbefriad som förälder baserat på barnets ålder, det är bara direkt befängt. Vill man att sina barn skall bli ansvariga som vuxna så får man börja leva med ansvar själv som förälder, oavsett vilken ålder barnet är i, för att sätta exempel.  När barnet kanske är i 4-5 års åldern så kan man ta med barnet och se till att barnet själv ber om ursäkt. Medan föräldern tar fortfarande huvudansvaret och erbjuder att ersätta med pengar eller att tvätta/städa upp efter barnet.


    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:48:08 följande:

    Ordspråket säger "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

    Fast i detta fall så får ju jag säga att det är en extremt korkad fråga att ställa.

    För allvarligt, ungar är och förblir föräldrarnas ansvar i första hand. (Med eller utan barnvakt).

    Om det är fler barn med olika föräldrar så skall ju de iblandande barnens föräldrar betala. 


    Jag kan förstå hur du tänker. Men hur skulle du tänka om du var barnvakten? Om jag var barnvakten skulle jag aldrig låta ts betala. Skulle skämmas för mycket eftersom jag brustit i mitt barnvaktende.

    För övrigt tycker jag det blir lite överdrivet att betala. Tycker absolut det borde räcka med en ursäkt samt att alla barn (samt åtminstone ts:s barns föräldrar, detya eftersom ts barn är för små för att städa ordentligt)
  • Panduro
    Panduro skrev 2019-07-18 17:19:35 följande:

    Jag kan förstå hur du tänker. Men hur skulle du tänka om du var barnvakten? Om jag var barnvakten skulle jag aldrig låta ts betala. Skulle skämmas för mycket eftersom jag brustit i mitt barnvaktende.

    För övrigt tycker jag det blir lite överdrivet att betala. Tycker absolut det borde räcka med en ursäkt samt att alla barn (samt åtminstone ts:s barns föräldrar, detya eftersom ts barn är för små för att städa ordentligt)


    Skickade visst för tidigt. Att alla medverkande städar upp efter sig skulle det stå.
  • EnAnonumius
    Panduro skrev 2019-07-18 17:19:35 följande:
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:48:08 följande:

    Ordspråket säger "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

    Fast i detta fall så får ju jag säga att det är en extremt korkad fråga att ställa.

    För allvarligt, ungar är och förblir föräldrarnas ansvar i första hand. (Med eller utan barnvakt).

    Om det är fler barn med olika föräldrar så skall ju de iblandande barnens föräldrar betala. 


    Jag kan förstå hur du tänker. Men hur skulle du tänka om du var barnvakten? Om jag var barnvakten skulle jag aldrig låta ts betala. Skulle skämmas för mycket eftersom jag brustit i mitt barnvaktende.
    Okey du vill veta hur jag tänker. Då skriver jag i "Jag form" i svaret".

    Jag skulle tänka samma i det läget.

    Det är ju jag som har anlitat barnvakten.
    Ja visst har jag utgått från att barnvakten är en ansvarstagande person. Fast det förändra ändå inget i grunden.
    Jag är föräldern och barnet är mitt =mitt ansvar i slutändan oavsett vad barnet pysslar med.   Jag blir ju knappast ansvarsbefriad från mitt barn, bara för att jag anlitat en barnvakt.

    Jag hade vackert tagit med mig barnet och sett till att mitt barn bett om ursäkt, för att sedan (om barnet varit mycket litet) ooch frågat om jag kunde åtgärda det på något sätt, via kanske att städa upp själv.
    Sedan hade jag anlitat en annan barnvakt nästa gång, alternativt tagit ett ordentlig snack med barnvakten.

    Som sagt, är man förälder så är man förälder man kommer aldrig ifrån sitt huvudansvar som en sådan oavsett "läge".
    Panduro skrev 2019-07-18 17:19:35 följande:
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:48:08 följande:

    Ordspråket säger "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

    Fast i detta fall så får ju jag säga att det är en extremt korkad fråga att ställa.

    För allvarligt, ungar är och förblir föräldrarnas ansvar i första hand. (Med eller utan barnvakt).

    Om det är fler barn med olika föräldrar så skall ju de iblandande barnens föräldrar betala. 


    För övrigt tycker jag det blir lite överdrivet att betala. Tycker absolut det borde räcka med en ursäkt samt att alla barn (samt åtminstone ts:s barns föräldrar, detya eftersom ts barn är för små för att städa ordentligt)

    Ja man KAN ju blunda hårt när man läser andras inlägg..

    Noterade att du blundade HÅRT när du läste denna mening
    Jag citera mig själv:
    "Man kan ju erbjuda att tvätta upp efter sitt barn, eller städa upp efter barnet på uteplatsen, det är ett sätt att ta ansvar och åtgärda(betala)."
    (slut citat)

    Men vad bra att du också tycker att TS barn är för litet ännu att städa upp efter sig,
    Så viss är det väl bra att jag hade föreslagit att TS skulle städa upp efter sitt barn i stället.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?