• Anonym (Aj aj)

    Magkatarr?

    Har försökt läsa på om magkatarr och hittar en hel radda livsmedel som man kan undvika för att minska besvär, som t.ex. kaffe, citrus, vin. 

    Men undrar hur fort man känner av att man ätit något olämpligt? Om jag har magkatarr och min mage reagerar på säg kaffe, får jag besvär ganska snart efter kaffeintag eller kan det komma dagen efter?

  • Svar på tråden Magkatarr?
  • Tecum

    Kan vara vilket som. Ofta känner man obehag ganska snart efter intaget men det kan också komma dagen efter, eller senare. 

  • Tecum

    Kan tillägga att du inte ska undvika allt som påstås orsaka magkatarr utan prova dig fram. Ofta är det vissa saker man reagerar på medan annat går bra trots varning.
    Viktigt med regelbundna måltider, ät sakta och tugga maten väl.

  • Anonym (Aj aj)
    Tecum skrev 2019-07-16 19:20:52 följande:

    Kan vara vilket som. Ofta känner man obehag ganska snart efter intaget men det kan också komma dagen efter, eller senare. 


    Tack för svar! 

    Vet du om illamående kan vara i princip det enda symtomet? Är INTE gravid, men mår illa ibland, känner snabb mättnadskänsla och kan ibland få stickande ont, men illamåendet är klart mest frekvent. Och ofta mest på morgnar och förmiddagar, fast jag då äter snällare mot magen än resten av dagen. 

    Inte så illa att det hindrar mig, men störande och tråkigt förstås. 
  • Tecum
    Anonym (Aj aj) skrev 2019-07-16 19:25:31 följande:
    Tack för svar! 

    Vet du om illamående kan vara i princip det enda symtomet? Är INTE gravid, men mår illa ibland, känner snabb mättnadskänsla och kan ibland få stickande ont, men illamåendet är klart mest frekvent. Och ofta mest på morgnar och förmiddagar, fast jag då äter snällare mot magen än resten av dagen. 

    Inte så illa att det hindrar mig, men störande och tråkigt förstås. 
    Ja det låter som ett symptom, snabb mättnadskänsla kan bero på gaser i magen. Fast jag har mest haft problem med värk.
  • Anonym (Aj aj)
    Tecum skrev 2019-07-16 20:21:55 följande:
    Ja det låter som ett symptom, snabb mättnadskänsla kan bero på gaser i magen. Fast jag har mest haft problem med värk.
    Jahapp, då blir det till att tänka efter lite extra med mat och dryck då en tid. Har annars semester och är nöjd och glad, så stress borde det ju inte vara.

    Tack för din tid!
Svar på tråden Magkatarr?