• Anonym (Mx)

    Det här med märkeskopior

    Ja varför köper man såna? Är det ens lagligt?

  • Svar på tråden Det här med märkeskopior
  • Anonym (Mx)
    Anonym (resenär) skrev 2019-07-17 00:39:35 följande:

    Köper  mängder när jag är i Turkiet. Till hela familjen

    Det är lagligt att köpa för eget bruk.


    Men varför köper du dom? Vad är vitsen att gå med kopior så dåliga att varande en ser att det är en kopia?
  • Anonym (Mx)
    Frontline skrev 2019-07-17 01:08:53 följande:
    Samma här...
    Varför köper du kopior?
  • Anonym (Mx)
    sextiotalist skrev 2019-07-17 10:28:35 följande:
    Jag har ingen aning, kanske för att man gillar modellen, men har inte råd med originalet, att man tycker det är snyggt och struntar fullständigt i om det är ett märke eller inte.
    Själv skulle jag inte se skillnaden om någon hade en märkeskopia eller inte, om man inte synar det väldigt nära, men jag har inte som vana att titta på folks sömmar på stan
    Det är inte så svårt att se att det är kopior, speciellt inte dom som kommer från Turkiet. Man behöver inte vara särskilt kunnig för det eller gå nära.
  • Anonym (Mx)
    sextiotalist skrev 2019-07-17 10:38:24 följande:
    Jag brukar inte notera, rent generellt, vad kläder har för märke. De gångerna jag noterar folks kläder är om de har något väldigt snyggt, något jag letat efter eller så. Eller om de är rejält illasittande.
    Det senare får mig att tänka på en kollega, som har märkeskläder (ja, han brukar påpeka det ibland) och de är ofta rätt illasittande, han har helt enkelt en kropp som inte är så snäll när det gäller kläder och en annan kollega, som ofta köper sina kläder på HM (frågat henne vad hon hittat det och det) och bär upp kläderna väldigt snyggt, du vet en sådan som kan få en sopsäck se ut som en galaklänning :).
    Tyvärr tenderar många som köper märkeskläder enbart stirra sej blida på märket och inte på om plagget sitter bra på dom eller om färgen passar.  Det finns lite för många med illasittande dyra kläder som tror dom är snygga bara för att dom köpt dyrt. Håller definitivt med dej om att det inte sitter i märket. Har man lite känsla för hur man ska klä sej och vad man passar i kan man absolut vara mycket stiligare i secondhandkläder för 20 kr plagget än dyrare dito.

    Jag lägger mest märke till väskor. Beror väl på att jag i många år har jobbat i en väskaffär där man sålde dyrare märken. Blir lite full i skratt när jag ser kvinnor stoltserar med fisförnämna miner och kopior av Louis Vuitton eller Hermes, där det är så uppenbart att dessa är kopior även för lekmän. Kan inte förstå varför det är så viktigt att ha en låtsasväska för att försöka uppnå en viss status, för det är väl därför man köper en kopia? Det enda man kanske imponerar på är en vanlig svensson. Den lilla klicken som köper en väska i 100 000 kr klassen ser om det är en replica. 
  • Anonym (Mx)
    sextiotalist skrev 2019-07-17 11:23:32 följande:
    Oj, väskor, för mig är funktionen viktigare än märket, och faktiskt brukar jag titta på de där väldigt dyra märkena och konstatera att det inte har någon bra funktion :).
    Men jag skulle absolut inte se skillnad på om det var en märkeskopia eller äkta vara, inte på stan i varje fall. Skulle nog inte ens lägga märke till det. OK, MK går liksom inte att undvika eftersom det är en stor blaffa som talar om vilket märke det är.
    Är kanske jag som är lite nördig på väskor just med tanke på jobbet. En del av vår internutbildning gick ut på att lära sej skilja äkta från replica. Det kom en hel del kunder till affären för att verifiera att väskan dom köpt på tradera var äkta eller inte. Det var en tjänst som vi tillhandahöll. Blev rätt bra på det med tiden.

    Jag har fått ett par väskor av dyrare märken genom mitt jobb, men jag använder dom aldrig privat. Tycker dom är varken snyggare eller mer praktiska än  vilka andra väskor som helst. Just nu är min favorit en väska från HM med ett par år på halsen, en helt suverän väska som det går i hur mycket som helst i, trots att den är liten och smidig. Så jag är som dej där, funktionen är det som styr. 
  • Anonym (Mx)
    Ällingen skrev 2019-07-17 11:35:33 följande:

    Nu för tiden är de allra flesta kopior väldigt bra gjorda. Du behöver syna väskan, klockan mm tydligt för att kunna se att det är en kopia. Ser man på långt håll att det är en kopia, då är det dåligt gjort. Alla märken har sin "grej", och det det man får leta efter. Oftast måste man titta i väskan eller syna tex klockan nära för att se att den är riktig.


    Håller inte riktigt med där. Jag skulle vilja påstå att dom flesta kopior inte är särskilt bra gjorda. Det går att se på utsidan om det är äkta eller inte, utan att titta på stämplar och detaljer inuti.
  • Anonym (Mx)
    Ällingen skrev 2019-07-17 11:35:33 följande:

    Nu för tiden är de allra flesta kopior väldigt bra gjorda. Du behöver syna väskan, klockan mm tydligt för att kunna se att det är en kopia. Ser man på långt håll att det är en kopia, då är det dåligt gjort. Alla märken har sin "grej", och det det man får leta efter. Oftast måste man titta i väskan eller syna tex klockan nära för att se att den är riktig.


    Håller inte riktigt med där. Jag skulle vilja påstå att dom flesta kopior inte är särskilt bra gjorda. Det går att se på utsidan om det är äkta eller inte, utan att titta på stämplar och detaljer inuti.
  • Anonym (Mx)
    BeautifulLiz skrev 2019-07-17 11:31:05 följande:

    Här kommer en till som köper märkeskopior i Turkiet.
    Åker ner med minimal packning och hem med tillköpt extravikt och en väska som knappt går att stänga.

    Om någon skulle förfasa sig över vad jag bär för kläder så får det vara deras bekymmer.


    Men varför är märket så viktigt? Vad är det du vill uppnå med att bära fejkmärken? 
  • Anonym (Mx)
    sextiotalist skrev 2019-07-17 11:43:38 följande:
    Men då ska man ju också veta vad som utmärker originalet eller hur?
    En som inte är t.ex väskintresserad, vet nog inte ens vad skillnaden är. En del bryr sig inte om skillnaden, gillar väskan.
    Så är det säkert. Fast jag misstänker ändå att märket har större dragningskraft än själva väskan i sej.  Jag är nog mest förundrad över varför man vill köpa sej en fejkad status. Varför det är viktigt. 

    Dom flesta "Turkietväskor" har så dålig kvalité på detaljer som utmärker originalen så det behövs inte så mycket kunskap för att se om det är fejk. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-17 13:43:45 följande:
    Fast nu hade vi ju redan kommit fram till att du jobbat i väskaffär och fått gå utbildning för att se skillnad mellan fejk o äkta. Så att DU kan se skillnad är ju inte då konstigt. Men det gör det ju inte så självklart för alla andra att se skillnad. Hade det varit så lätt hade du ju inte behövt gå utbildning för det, inte sant ;)
    Dom dåliga kopiorna som säljs i Turkiet behövs knappast utbildning för att se skillnad på fejk och äkta. Det räcker oftast med att titta på själva metallmärket eller  emblemet som finns på väskan för att lätt kunna se det. Det är inte så svårt och det bör dom flesta lekmän klara av om man har intresse. För att kunna ge en fullständig utlåtelse om en väska måste du ha lite mer på fötterna och för kundens service vill man kunna berätta mer än att det är en usel plåtbit dom satt på väskan. 
  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:39:03 följande:

    Den kommentaren säger mer om dig som person, än dem du riktar det emot.

    Vi är många som inte bryr oss om märke på väskan alls, om vi måste använda väska. För många av oss är funktionen mycket viktigare än ett märke. Har du svårt att förstå och acceptera detta så är det dina problem. Men om du anser att det sär sorgligt att människor bär kopior eller väskor av "no name", så varsågod då kan du ju sponsra med märkesväskor om det är så viktigt för dig och ditt egna välbefinnande att folk bär märkesväskor.. Du kan ju börja med de lokala uteliggarna, de kanske skulle bli glada av att få en märkesväska och bära omkring de få ägodelarna de äger.

    Väskor med ?no name? är en helt annan sak. Det är inga kopior på något. Dessutom finns det många både snygga och välgjorda såna också.


  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:39:03 följande:

    Den kommentaren säger mer om dig som person, än dem du riktar det emot.

    Vi är många som inte bryr oss om märke på väskan alls, om vi måste använda väska. För många av oss är funktionen mycket viktigare än ett märke. Har du svårt att förstå och acceptera detta så är det dina problem. Men om du anser att det sär sorgligt att människor bär kopior eller väskor av "no name", så varsågod då kan du ju sponsra med märkesväskor om det är så viktigt för dig och ditt egna välbefinnande att folk bär märkesväskor.. Du kan ju börja med de lokala uteliggarna, de kanske skulle bli glada av att få en märkesväska och bära omkring de få ägodelarna de äger.

    Väskor med ?no name? är en helt annan sak. Det är inga kopior på något. Dessutom finns det många både snygga och välgjorda såna också.


  • Anonym (Mx)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-18 12:19:48 följande:

    Det är väl samma sak med originalmärken, vad vill folk uppnå med att köpa en originalmärkesväska?


    Status, det är väl rätt uppenbart. För vem som helst förstår nog att så mycket högre kvalite? är det inte på väska som kostar 100 000 jämfört med en väska som kostar några tusenlappar.
  • Anonym (Mx)
    BeautifulLiz skrev 2019-07-18 22:29:03 följande:

    Status?

    Jag skulle kalla det vansinne att lägga ett sexsiffrigt belopp på en... väska.

    En väska?

    Vi pratar inte om att köpa en bil!


    Nu får man iofs inte mycket till bil för 100 000.

    Det finns en hel del som lägger så mycket pengar på en väska och tycker det är värt det. Vansinne, ja kanske men en sån väska har också ett väldigt högt andrahandsvärde. Det har ju inte dina märkeskopior från Turkiet. Jag vet att det t ex har sålts en Hermes väska för ett sjusiffrigt belopp på auktion. Den som ägde den väskan håller nog inte med om att det en gång var vansinne att köpa den.
Svar på tråden Det här med märkeskopior