• Anonym (Antibiotika?)

    Vad händer om jag tar antibiotika utan att jag är sjuk?

    Jag har fått antibiotika utskrivet för UVI, trots att urinprover, CRP osv är normala. Läkarbesöket var stressigt, det kändes som att han missförstod de symptom jag beskrev (jag har t.ex. inte sveda i urinröret/blåsa vilket det verkade som att han trodde) och skrev ut antibiotikan väldigt snabbt.

    Om jag nu skulle ha UVI skadar ju kanske inte antibiotika, men vad händer om jag tar det utan att vara sjuk? Kommer antibiotikan slå extra hårt mot de goda bakterierna i kroppen då? Eller händer inget speciellt?

  • Svar på tråden Vad händer om jag tar antibiotika utan att jag är sjuk?
  • mamaleona

    Kör ner kroppens motståndskraft, ungefär 6mån efter en kur sägs det. Konstig läkare. Testa med tranbär el havtorn.

  • Anonym (Inget)

    Inget speciellt händer.

    Antibiotikan tar bort de bra/dåliga bakterierna som finns i kroppen oavsett om du har uvi eller ej. Det är inte farligt att äta antibiotika utan anledning men väldigt onödigt. Har du inga besvär så. kan du avstå

  • Anonym (Antibiotika?)

    Tack för svar! Lutar nog åt att jag skippar antibiotokan tills vidare. De problem jag har är att jag blir kissnödig ofta, speciellt på natten, och har lite svårigheter med att få ut allt urin. Men då jag haft de problemen i flera år känns det inte som det har med någon uvi att göra, snarare typ att blåsan är överaktiv eller spänd. Blir nog att jag får försöka hitta en annan lösning eller hjälp.

  • Anonym (Xx)
    mamaleona skrev 2019-07-17 08:59:11 följande:

    Kör ner kroppens motståndskraft, ungefär 6mån efter en kur sägs det. Konstig läkare. Testa med tranbär el havtorn.


    Tranbär fungerar inte mot UVI.
  • Anonym (Irriterad blåsa)
    Anonym (Antibiotika?) skrev 2019-07-17 09:54:59 följande:

    Tack för svar! Lutar nog åt att jag skippar antibiotokan tills vidare. De problem jag har är att jag blir kissnödig ofta, speciellt på natten, och har lite svårigheter med att få ut allt urin. Men då jag haft de problemen i flera år känns det inte som det har med någon uvi att göra, snarare typ att blåsan är överaktiv eller spänd. Blir nog att jag får försöka hitta en annan lösning eller hjälp.


    De problemen har jag om jag är uttorkad, kanske inte gäller dig just men tog mig evigheter att förstå att jag behövde dricka mycket mer. Än värre om jag också har trög mage vilket ju också hänger ihop med för lite vätska (förstoppning -tarmarna trycker mot blåsan som behövs tömmas oftare).
  • mamaleona
    Anonym (Xx) skrev 2019-07-17 10:39:58 följande:

    Tranbär fungerar inte mot UVI.


    Nä men de va ju inte det ts har.
  • Anonym (Antibiotika?)
    Anonym (Irriterad blåsa) skrev 2019-07-17 11:44:15 följande:

    De problemen har jag om jag är uttorkad, kanske inte gäller dig just men tog mig evigheter att förstå att jag behövde dricka mycket mer. Än värre om jag också har trög mage vilket ju också hänger ihop med för lite vätska (förstoppning -tarmarna trycker mot blåsan som behövs tömmas oftare).


    Ja nu när du säger det, känner mig ofta torr i munnen så är inte omöjligt att jag är uttorkad. Tycker att jag dricker normalt med vatten, men det kanske är för lite då.. Känner också ofta att min mage påverkar problemen, är jag t.ex. uppblåst/förstoppad blir det helt klart jobbigare med kissandet. Upplever att tarmen ibland trycker på och ibland möjligen "låser" urinröret, om det nu är möjligt. Jag får väl prova med att dricka mer vatten och ändra lite på kosten kanske :)
Svar på tråden Vad händer om jag tar antibiotika utan att jag är sjuk?