• Anonym (Mamma)

    Mitt barn tar min energi

    Är ensam mamma till en 11 åring. Hon var en lugn och nöjd bebis som vid 2 års åldern blev extremt trotsig. Nu är hon i puberteten och arg och sur minst 100 gånger om dagen, på riktigt. Hon tar all min energi. Jag har skämt bort henne för mycket inser jag. När vi gör nått trevligt hittar hon alltid nått att klaga på.

    Jag älskar henne och har har ett hjärta av guld, är superrolig och påhittig mm. Men hon är krävande. Och hon har börjat svära och gör det hela tiden.

    Vad gör jag? Vi spenderar mycket tid tillsammans, hon trivs i skolan och har fritidsintressen hon älskar. Men vad gör man när ens eget barn tar så mycket energi? Jag har satt gränser för jag behöver också tid för återhämtning vilket funkar helt ok. Jag tror framförallt att det är bråken som tar min energi. Då blir jag trött och kan inte hålla mig så lugn som jag borde utan jag sänker mig till hennes nivå.

  • Svar på tråden Mitt barn tar min energi
  • Anonym (PT)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-17 18:40:01 följande:

    Är ensam mamma till en 11 åring. Hon var en lugn och nöjd bebis som vid 2 års åldern blev extremt trotsig. Nu är hon i puberteten och arg och sur minst 100 gånger om dagen, på riktigt. Hon tar all min energi. Jag har skämt bort henne för mycket inser jag. När vi gör nått trevligt hittar hon alltid nått att klaga på.

    Jag älskar henne och har har ett hjärta av guld, är superrolig och påhittig mm. Men hon är krävande. Och hon har börjat svära och gör det hela tiden.

    Vad gör jag? Vi spenderar mycket tid tillsammans, hon trivs i skolan och har fritidsintressen hon älskar. Men vad gör man när ens eget barn tar så mycket energi? Jag har satt gränser för jag behöver också tid för återhämtning vilket funkar helt ok. Jag tror framförallt att det är bråken som tar min energi. Då blir jag trött och kan inte hålla mig så lugn som jag borde utan jag sänker mig till hennes nivå.


    Du måste helt enkelt sätta gränser, det är helt ok.
    Man ska inte dalta med barn/ungdomar, då gör man dem en björntjänst.
    Hon är i puberteten och många blir rent ut sagt vidriga då.
    Nu är du ensam med henne vilket blir jättejobbigt,..jag tänker....är det nåt speciellt ni bråkar om?
    Du är iallafall inte ensam! kram
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (PT) skrev 2019-07-17 19:34:30 följande:

    Du måste helt enkelt sätta gränser, det är helt ok.

    Man ska inte dalta med barn/ungdomar, då gör man dem en björntjänst.

    Hon är i puberteten och många blir rent ut sagt vidriga då.

    Nu är du ensam med henne vilket blir jättejobbigt,..jag tänker....är det nåt speciellt ni bråkar om?

    Du är iallafall inte ensam! kram


    Jag försöker sätta gränser men jag är helt klart för mesig ibland, det var bättre innan. Jag har fått diagnosen utmattningssyndrom. Känns som att min ork är helt slut.

    Vi bråkar om allt. Städning, läggdags, att hon ska duscha, ta ansvar för skolarbete, inte skrika och svära mm.... allt är bara en kamp.
  • Anonym (PT)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-17 19:45:51 följande:
    Jag försöker sätta gränser men jag är helt klart för mesig ibland, det var bättre innan. Jag har fått diagnosen utmattningssyndrom. Känns som att min ork är helt slut.

    Vi bråkar om allt. Städning, läggdags, att hon ska duscha, ta ansvar för skolarbete, inte skrika och svära mm.... allt är bara en kamp.
    Usch vad jobbigt. 
    En metod som min mamma använde på mig(jag var rätt så vidrig ibland..) var att hon istället för att bli arg låtsades bli jätteledsen och jag vill ju inte att hon skulle bli ledsen, detta var dock när jag var 3 -4 år..... men att visa att du har känslor och att du verkligen är utmattad. Jag tror hon älskar dig också och vill inte se sig ledsen eller illa däran
  • Thyr
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-17 19:45:51 följande:

    Jag försöker sätta gränser men jag är helt klart för mesig ibland, det var bättre innan. Jag har fått diagnosen utmattningssyndrom. Känns som att min ork är helt slut.

    Vi bråkar om allt. Städning, läggdags, att hon ska duscha, ta ansvar för skolarbete, inte skrika och svära mm.... allt är bara en kamp.


    Välj det som verkligen är viktigt för dig och stå på dig där. Om hon inte duschar eller somnar i tid är ju mer hennes problem än ditt, medan skrikandet ju drabbar dig. Sedan kanske det kan gå att slippa bråka om vissa saker, typ om hon inte sköter skolan slutar du betala mobilen åt henne, men höj inte rösten, var bara lugn och berätta sansat att det (eller något annat kännbart) blir konsekvensen. Och se till att inte hota med NÅGONTING som du inte är beredd att genomföra.

    Städning av gemensamma ytor kanske du kan ta tills vidare och så kan hon ha det hur stökigt/äckligt hon vill i sitt rum. I så fall skulle ytterligare några bråk kunna undvikas.

    Svärandet skulle jag inte bry mig om, det är bara onödigt att ge respons på uppenbara provokationer. Hon vet redan att det är olämpligt att svära i vissa sammanhang, det är ju därför hon gör det. Du kan också svära några dagar i rad över ingenting särskilt, och på så vis vrida det vapnet ur hennes hand.
Svar på tråden Mitt barn tar min energi