• Anonym (Kaffedraken)

    Utmattad - symtom och behandling?

    Jag känner mig helt utmattad. När jag vaknar längtar jag redan till kvällen, har ingen energi. Orken till vardagliga saker är extremt låg. Känner mig inte direkt deprimerad men trött. Har ett krävande jobb som jag dock gillar. Är mest utmattad på hemmaplan tror jag.

    Men ni som är eller har varit utmattade (alltså längre period) vad har ni haft för symtom? Jag blir arg jättefort nu och kan inte kontrollera mitt humör riktigt, kan det bero på att man är utmattad?

    Vad har ni fått för hjälp? Vad har funkat bäst?

  • Svar på tråden Utmattad - symtom och behandling?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft utmattningssyndrom sedan 2016 och problem med humöret kan definitivt vara ett symptom.
    Det har ju gått några år, så jag mår mycket bättre och fungerar bättre, men jag är långt ifrån bra.
    Jag har mest haft problem som rör stress och borde kanske ha fått diagnosen stressyndrom istället, även om jag var extremt utmattad i början.
    Mina symptom var: en otrolig inre stress, hög puls, högt blodtryck, extremt utmattad i början och har vissa dagar inte kunnat stiga ur sängen, känslig för ljud och ljus, koncentrationssvårigheter, svängande humör, tappar ord, glömmer siffror/koder/namn och problem med minnet. De flesta finns kvar idag, förutom den förlamande utmattningen, men jag behöver blunda en stund efter jobbet varje dag.
    Även om du inte "gått i väggen" så kan dina symptom och mående vara tecken på att du är på väg dit. Lyssna på ett råd och ta det på allvar. Innan det är för sent. Själv tror jag inte att jag kommer att bli helt återställd, även om jag som sagt mår lite bättre idag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (MTA) skrev 2019-07-17 19:53:29 följande:

    Jag har haft utmattningssyndrom sedan 2016 och problem med humöret kan definitivt vara ett symptom.

    Det har ju gått några år, så jag mår mycket bättre och fungerar bättre, men jag är långt ifrån bra.

    Jag har mest haft problem som rör stress och borde kanske ha fått diagnosen stressyndrom istället, även om jag var extremt utmattad i början.

    Mina symptom var: en otrolig inre stress, hög puls, högt blodtryck, extremt utmattad i början och har vissa dagar inte kunnat stiga ur sängen, känslig för ljud och ljus, koncentrationssvårigheter, svängande humör, tappar ord, glömmer siffror/koder/namn och problem med minnet. De flesta finns kvar idag, förutom den förlamande utmattningen, men jag behöver blunda en stund efter jobbet varje dag.

    Även om du inte "gått i väggen" så kan dina symptom och mående vara tecken på att du är på väg dit. Lyssna på ett råd och ta det på allvar. Innan det är för sent. Själv tror jag inte att jag kommer att bli helt återställd, även om jag som sagt mår lite bättre idag.


    Usch det låter hemskt. Skönt att det har blivit bättre iaf. Har du barn? Vad fick du för hjälp?

    Jag tycker det värsta är att jag inte ens orkar sköta hemmet längre och att jag är så trött fysiskt också. Samt min ilska, får utbrott som är alldeles för stora gentemot vad som har hänt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Trött) skrev 2019-07-17 20:07:53 följande:
    Usch det låter hemskt. Skönt att det har blivit bättre iaf. Har du barn? Vad fick du för hjälp?

    Jag tycker det värsta är att jag inte ens orkar sköta hemmet längre och att jag är så trött fysiskt också. Samt min ilska, får utbrott som är alldeles för stora gentemot vad som har hänt.
    Vi har tre barn. Jag har inte fått så mycket hjälp. Jag blev sjukskriven tre månader på heltid till att börja med, men valde att arbeta halvtid då jag har eget företag. Hjälpen jag fick var i princip medicinen för blodtryck och puls. Sedan hankade jag mig fram med hjälp av föräldraledighet, men nu är dagarna slut sedan årsskiftet. Min man har fått ta det mesta här hemma; matlagning, barnen, städning. Jag har i alla fall stöd från honom på den fronten. Annars hade det inte gått alls. Din ilska är en del av sjukdomen! Jag har också varit fruktansvärt aggressiv och arg. Det är ett symptom!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (MTA) skrev 2019-07-17 23:25:26 följande:

    Vi har tre barn. Jag har inte fått så mycket hjälp. Jag blev sjukskriven tre månader på heltid till att börja med, men valde att arbeta halvtid då jag har eget företag. Hjälpen jag fick var i princip medicinen för blodtryck och puls. Sedan hankade jag mig fram med hjälp av föräldraledighet, men nu är dagarna slut sedan årsskiftet. Min man har fått ta det mesta här hemma; matlagning, barnen, städning. Jag har i alla fall stöd från honom på den fronten. Annars hade det inte gått alls. Din ilska är en del av sjukdomen! Jag har också varit fruktansvärt aggressiv och arg. Det är ett symptom!


    Skönt med stöd från sambon. Jag är tyvärr ensamstående (pappan är inte närvarande alls). Du funderar inte på terapi? Antidepressiva?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Trött) skrev 2019-07-17 23:40:18 följande:
    Skönt med stöd från sambon. Jag är tyvärr ensamstående (pappan är inte närvarande alls). Du funderar inte på terapi? Antidepressiva?
    Antidepressiva kändes inte som ett alternativ då jag inte kände mig deprimerad. Jag vet att många med utmattningssyndrom känner så och ändå är deprimerade och det gjorde jag också. Nu har det gått några år och jag har inte längre kvar den där förlamande utmattningen och känner mig fortfarande inte deprimerad. Men som jag skrev i mitt första inlägg; jag hade lika gärna kunnat få stressyndrom som diagnos och där ingår inte depression alls.
    Jag har sedan 2016 gått i terapi för något helt annat och jag kan inte se hur terapi skulle hjälpa mig. Dock fick jag några förslag på hur jag ska kunna hantera stressen som jag använder mig av.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har varit hos psykolog nu, hon sa att jag behöver dels passiv avslappning, vilket jag tycker jag har helt ok av. Men också det här med att göra roliga saker som träffa vänner och tex träna om jag gillar det. Det är svårare att få tid med men jag ska försöka. Sen pratadevi om avspänning och mindfulness. Men räcker det tro? Bägaren har runnit över för länge sen...

Svar på tråden Utmattad - symtom och behandling?