• Fri 19 Jul 2019 18:15
    1620 visningar
    21 svar
    21
    1620

    Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?

    Hej!

    För att försöka sammanfatta min graviditet kort så har jag precis klivit in i v. 30. Graviditeten har varit helt komplikationsfri (om man bortser från en blödning i v. 7 som troligtvis berodde på ett blåmärke i livmodern) och nästan perfekt fram tills vecka 24 då jag helt plötsligt en kväll åkte på ökade sammandragningar. Hade säkert 20+ på en timma och fick åka in för en kontroll - allt såg bra ut. Veckorna gick och i början på v. 28 började sammandragningarna igen, denna gång kraftfullare och gjorde lite ont. Åkte in än en gång och allt såg bra ut men jag fick en spruta Bricanyl mot sammandragningarna som kom väldigt tätt. Under veckan fick jag molande mensvärk och mer sammandragningar så jag blev sjukskriven i 2 veckor med anledningen - för tidigt värkarbete och hotande förtidsbörd -, tappen opåverkad och mätte 28mm. Hon sa att det inte var någon fara men att jag skulle vila.

    Nu sitter jag här igen i v. 30 med min återkommande mensvärk. Idag har det även bokstavligt talat runnit flytningar ur mig. Eftersom jag är sjukskriven har det blivit så att jag är uppe sent om kvällarna och unnar mig sovmorgnar medan sambon jobbar. Idag låg jag kvar i sängen fram tills kl. 13 ungefär och steg då upp och satte i ett trosskydd. Vid kl 16 när det var dags för ett toabesök var hela trosskyddet fullt av krämiga flytningar. Bytte trosskydd och en timma senare var även det helt fyllt. Tilläggas är väl att jag bara suttit ner då och kollat på serier och pysslat lite eftersom jag får sammandragningar om jag gör någonting fysiskt. Ingen vattenavgång som tur är och ingen slempropp heller vad jag kan konstatera då det är krämigt och inte slemmigt.

    Lillen har varit lugn de senaste dagarna, så pass lugn att jag suttit och buffat på magen tills jag fått svar. Men nu idag i samband med att mensvärken är tillbaka och flytningarna forsar så har han varit extra aktiv och rört sig i stort sett hela dagen.

    Tilläggas gällande min graviditet är väl att jag har moderkaka i framvägg och en - lätt hjärtformad - livmoder. Formen på livmodern kan tydligen bidra till en för tidig födsel i vissa fall men inte alltid.

    Men ja, min fråga är väl hur era prematura förlossningar har börjat? Upplevde ni någonting annorlunda innan det tog fart eller hade ni några känningar/symptom? Och hur det har gått för er sen? Jag har varit inställd på att föda för tidigt sedan v. 24 och är orolig för de komplikationer en tidig födsel kan innebära så nu känner jag efter något otroligt och inbillar mig att förlossningen är på g vid minsta lilla antydan till symptom - vilket tär lite på psyket och säkert inte heller är bra för kroppen..

  • Svar på tråden Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?
  • Sat 20 Jul 2019 20:10
    #11
    ballerinakakaoreo skrev 2019-07-20 18:25:41 följande:

    Hemma igen, och så himla uppgiven...

    På plats fick jag ett varmt bemötande av personal jag både träffat innan och som för mig var nya, dom kopplade upp mig på ctg som visade regelbundna sammandragningar som drog från 0 till 35 som högst, och vid varje sammandragning ökade lillens hjärtfrekvens från ca 155 till 180 på bara några sekunder. Detta gjorde mig i min tur väldigt stressad av att veta att han blir stressad när det blir trängre, för vad jag har läst kan en stressad bebis må otroligt dåligt i magen och bajsa i vattnet så både bebis och moder får infektioner och till och med kan bli svårt sjuka. Och eftersom jag har så mycket sammandragningar innebär det ju att han till den större delen av varje dygn är stressad.. Under tiden jag låg där med mensvärk och sammandragningar började känslan jag haft i ryggen tidigare idag bli starkare och värre, och i skrivande stund vet jag inte om jag ska sitta, ligga eller stå. 

    Hur som helst, in kom sedan en läkare och hela hennes aura fick mig att tänka nej. Hon sa att den molande värken i mage och rygg är pga foglossning (jag har haft foglossning i ryggen och det känns INTE såhär), och när jag tog upp min tidigare sjukskrivning och frågan om jag skulle bli sjukskriven ännu en vecka så skrattade hon åt mig och sa att elitidrottare fortsätter med sin träning trots sammandragningar och att det minsann går att jobba ändå utan att tappen påverkas. Alltså, jag må vara rätt smal då jag innan graviditeten vägde ca 55 kg till mina 165 cm och numera väger någonstans över 60 kg, men någon elitidrottare är jag inte i närheten av. Jag promenerar på min höjd och har aldrig riktigt tränat tyngre än lite styrketräning, så hur kan hon ens jämföra min kroppsliga kapacitet med någon som tränar på elitnivå? Herregud alltså. Hon sa att tappen nu var lite över 3 cm vilket är jättebra för då har den ju blivit längre sedan sist, och detta antar jag beror på att jag endast har legat helt stilla under dessa 2 veckor. När jag berättade detta och frågade om den inte kan bli kortare eller påverkas om jag nu börjar jobba igen så fnös hon bara och hänvisade till elitidrottarna igen.. Känner mig smått överkörd och värken är värre. Jag måste ringa till jobbet och försöka avsäga mig kommande arbetspass och gå obetald, för jag vägrar riskera någonting. Jag vet att dom kanske inte riktigt vet vad dom ska göra mer än att ordinera vila, men jag har ju tex fått bricanyl innan för att få livmodern att slappna av och jag har läst om flera som fått bricanyl på recept att ta vid behov just för att sammandragningarna kan påverka så mycket. Jag får ta en alvedon eller två och lägga mig i badkaret.. Nu vet jag iallafall vilken läkare jag INTE vill ha med på min kommande förlossning. 


    Jag är så ledsen för din skull, att du skulle råka ut för en sådan läkare!! Det är det värsta jag någonsin har hört!! Jag tycker fortfarande att du ska sjukanmäla dig och kontakta din barnmorska så ni kan komma fram till en annan lösning för detta är inte optimalt för dig alls!

    Du har rätt att vara sjuk i en vecka utan läkarintyg. Har man ett fysiskt tungt jobb och det inte finns möjlighet till omplacering så är faktist sjukskrivning en väg att gå och inte för en läkare att idiotförklara.

    En graviditet är ingen sjukdom men för vissa kvinnor kan en graviditet vara komplicerad och ge problematik. Det har jag lärt mig efter 2 graviditeter som inte har gått vägen. Istället för att vara hemma och vårda barn så får jag åka till en gravplats. Hade jag träffat den läkare som du har träffat så vet jag inte vad jag hade gjort.

    Tappen är även en muskel som kan krympa/växa och nu har du tagit det lugnt i 2 veckor. Den kan hålla sig stabil och behöver inte bli påverkad, likaväl som den kan då den redan vart vart påverkad förut.

    Jag brukar inte ofta ge förlag att man ska sjukanmäla sig från jobbet men i ditt fall gör jag det för att du ska kunna få hjälp av en annan läkare som kan ta dig bättre.

    Usch vad förargligt !
  • Anonym (Hmm)
    Sat 20 Jul 2019 21:15
    #12

    Kontakta din MVC imorgon och be om en läkartid för förlängd sjukskrivning via MVC. Är mkt bättre med en regelbunden läkarkontakt via MVC istället för oplanerat via förlossningen (om inget akut inträffar förstås och du av den anledningen behöver söka akut). Det blir ju otroligt arbetsamt för dig att jobba fullt med sammandragningar!! Jag hade inga problem att bli sjukskriven på omväxlande heltid och deltid och då hade jag ändå inte ett särskilt fysiskt krävande jobb. Be MVC att de kollar gbs iaf via urinodling. Lämna in morgonurin till din MVC så får de skicka iväg en odling (kanske vill läkaren där ta prov via slidan också när du har läkarbesök). Kontroll med bara urinsticka räcker ej, gbs lämnar ofta inga spår alls på urinsticka utan odling krävs! Lämnar du urin från annat tillfälle än morgonen kan det vara så att urinen varit i blåsan för kort tid för att bakterierna ska växa fram (trots att de finns där). Du ska förvara urinen i kylskåp fram till du åker till MVC.

  • Anonym (Tös)
    Sat 20 Jul 2019 21:16
    #13

    Hej! Om du arbetar med det du gör så borde du ha rätt till graviditetspenning. Det fick jag som jobbar som personlig assistent 2 månader innan beräknad förlossning, så fick alltså gå hem med betalning 2 månader innan, borde vara runt v 30-32 någonstans. Nu födde jag för tidigt trots detta, allt startade v 35, men han föddes 36+1 så allt gick bra för oss!

    Men ansök om detta så snart du kan så får du förhoppningsvis gå hem snart!

  • Anonym (Tös)
    Sat 20 Jul 2019 21:17
    #14

    Eller betalning och betalning... Ersättning från FK.

  • Sat 20 Jul 2019 22:48
    #15

    Inget prover på flytningar togs, inte heller något blodprov för att kolla sänka eller liknande efter infektion. Jag antar att de tog en urinsticka då jag fick lämna urinprov men jag vet inte om de lämnade det för odling. När jag gick på toa för att kissa i muggen så stod där redan ett urinprov som de verkar ha glömt bort?! Jag sa det till barnmorskan när jag var klar och hennes svar var bara: ojdå, det kanske inte är så fräscht..

    Jag har faktiskt ett inbokat möte hos min barnmorska på MVC på tisdag så jag ska ta med mig morgonurin då och be dom odla. Jag har lämnat urinprov på förlossningen varje gång jag varit där men jag vet inte vad dom senare har gjort med det, om det har slängts eller skickats iväg.. sist hörde jag av en slump när två i personalen pratade utanför min dörr och då sa en undersköterska att stickan visade på ++ på leukocyter men sedan gick dom iväg och då hörde jag inte mer.

    Jag har som ett band med värk runt mage och rygg, det börjar i höjd med höfterna eller en liten bit högre upp och går ner en bit på skinkorna, fram i höfterna och magen och ner i låren. Värken har varit nästan densamma sedan jag lämnade förlossningen idag trots sängläge sedan dess. Det känns bättre när jag rätar ut kroppen i liggande position och gör ännu ondare när jag går, sitter upprätt eller böjer mig framåt, funderar på att ta ett varmt bad för att se om det släpper. Jag gillar vanligtvis inte att ta alvedon för jag vill fortfarande kunna känna om värken ändrar karaktär på något vis men nu funderar jag på om jag inte skulle behöva ta en alvedon ändå.

    Efter lite googling när jag kom hem så läste jag att tappen vid ansträngning kan mogna och öppna sig eller helt utplånas på allt ifrån några timmar till några veckor, tycker att läkaren verkar helt hysterisk som vill att jag ska fortsätta jobba tungt ändå när det ändå är en sån pass stor risk. Jag läste för ett tag sedan att Kalmarsjukhus ligger i topp på listan för sjukhus med flest förlossningsskador, och har även en traumatisk händelse i bagaget från samma sjukhus när jag förra vintern fick ett missfall och en läkare där drog ut fostersäcken med en tång utan varken förvarning eller bedövning. Så deras kompetens har vissa av dom väl lämnat kvar på högskolan..

    Gäller graviditetspenning för sommarvikarier? Jag studerar till undersköterska för tillfället men har uppehåll under somrarna och då passar jag på att jobba istället för att få erfarenhet. Detta är varför det känns så himla värdelöst av mig att sjukskriva mig eller försöka avskriva mig mina resterande pass, dom har ju förlitat sig på att jag ska ersätta ordinarie personal som går på semester.

  • Anonym (Hmm)
    Sat 20 Jul 2019 23:04
    #16

    Jag hade massor av sammandragningar men ingen påverkan på tappen. Hade även flera UVI med gbs (dvs symptom på urinvägsinfektion och inte ?bara? positiv urinodling). Var sjukskriven på omväxlande heltid och deltid (mest deltid). Har du kontinuerlig smärta är det kanske just nu mest foglossning du har? Det går ju inte att jobba tungt som usk med foglossning heller så under alla omständigheter verkar det ju lämpligt med fortsatt sjukskrivning! Ta upp detta på MVC på tisdag och överdriv dina symptom en aning kanske (fattar att du inte mår bra men tyvärr, som du märkt, är systemet på alla nivåer inte särskilt generöst mot gravida....., att ?det inte är en sjukdom att vara gravid? är så förbannat tröttsamt att höra, vill nästan spy....). Glöm inte morgonurinen, mittstråleprov....

  • Anonym (Påver­kad tapp)
    Sun 21 Jul 2019 00:36
    #17

    Jag hade samma symptom som du från cirka v23 och framåt. Hade konstanta sammandragningar men fick höra att det var normalt. I vecka 32 skickade mvc mig till en läkare för att kolla så att allt var ok för säkerhetsskull. Han började med att säga att om tappen inte är påverkad så kommer inte FK att godkänna din sjukskrivning. Och att ha konstanta sammandragningar behöver inte betyda att barnet riskerar kommer förtidigt. Sedan undersökte han mig och då var tappen påverkad så det blev heltidssjukskrivning direkt fram till v 37.

    Du får nog hoppas att ditt urinprov visar något för med opåverkad tapp är det svårt att få sjukskrivning.

  • Anonym (Hmm)
    Sun 21 Jul 2019 10:05
    #18

    Jag hade som sagt opåverkad tapp och hade inga problem att få sjukskrivning godkänd. Det är ju omöjligt att arbeta med smärtor och stenhård livmoder. Det hade FK inga svårigheter att inse....

  • Sun 21 Jul 2019 12:45
    #19
    ballerinakakaoreo skrev 2019-07-20 22:48:42 följande:

    Inget prover på flytningar togs, inte heller något blodprov för att kolla sänka eller liknande efter infektion. Jag antar att de tog en urinsticka då jag fick lämna urinprov men jag vet inte om de lämnade det för odling. När jag gick på toa för att kissa i muggen så stod där redan ett urinprov som de verkar ha glömt bort?! Jag sa det till barnmorskan när jag var klar och hennes svar var bara: ojdå, det kanske inte är så fräscht..

    Jag har faktiskt ett inbokat möte hos min barnmorska på MVC på tisdag så jag ska ta med mig morgonurin då och be dom odla. Jag har lämnat urinprov på förlossningen varje gång jag varit där men jag vet inte vad dom senare har gjort med det, om det har slängts eller skickats iväg.. sist hörde jag av en slump när två i personalen pratade utanför min dörr och då sa en undersköterska att stickan visade på ++ på leukocyter men sedan gick dom iväg och då hörde jag inte mer.

    Jag har som ett band med värk runt mage och rygg, det börjar i höjd med höfterna eller en liten bit högre upp och går ner en bit på skinkorna, fram i höfterna och magen och ner i låren. Värken har varit nästan densamma sedan jag lämnade förlossningen idag trots sängläge sedan dess. Det känns bättre när jag rätar ut kroppen i liggande position och gör ännu ondare när jag går, sitter upprätt eller böjer mig framåt, funderar på att ta ett varmt bad för att se om det släpper. Jag gillar vanligtvis inte att ta alvedon för jag vill fortfarande kunna känna om värken ändrar karaktär på något vis men nu funderar jag på om jag inte skulle behöva ta en alvedon ändå.

    Efter lite googling när jag kom hem så läste jag att tappen vid ansträngning kan mogna och öppna sig eller helt utplånas på allt ifrån några timmar till några veckor, tycker att läkaren verkar helt hysterisk som vill att jag ska fortsätta jobba tungt ändå när det ändå är en sån pass stor risk. Jag läste för ett tag sedan att Kalmarsjukhus ligger i topp på listan för sjukhus med flest förlossningsskador, och har även en traumatisk händelse i bagaget från samma sjukhus när jag förra vintern fick ett missfall och en läkare där drog ut fostersäcken med en tång utan varken förvarning eller bedövning. Så deras kompetens har vissa av dom väl lämnat kvar på högskolan..

    Gäller graviditetspenning för sommarvikarier? Jag studerar till undersköterska för tillfället men har uppehåll under somrarna och då passar jag på att jobba istället för att få erfarenhet. Detta är varför det känns så himla värdelöst av mig att sjukskriva mig eller försöka avskriva mig mina resterande pass, dom har ju förlitat sig på att jag ska ersätta ordinarie personal som går på semester.


    Ligg på om en sjukskrivning !!

    Men som en annan sa så borde du lätt vara berättigad grav.pennig då du inte har möjlighet att bli omplacerad! Det är inte bara du som blir lidande av ditt jobb utan ditt jobb blir ju lidande för att du inte kan utföra arbetsuppgifterna ordentligt pga den fysiska delen!

    Hoppas det löser sig för dig
  • Mon 22 Jul 2019 15:03
    #20

    Idag ringde jag till hon som har tagit över chefens arbete medan min chef är på semester, enligt henne kunde man inte under några som helst omständigheter flytta om i schema eller liknande så jag blir avskriven från kommande arbetspass, dvs 9 stycken. När jag däremot sa att pengar inte spelar någon roll utan att jag enbart prioriterar vår hälsa och att jag mer än gärna kan gå obetalt ledig så ändrade hon tonläge helt och det gick plötsligt jättebra att jag blir hemma idag, imorgon och onsdag. Obetalt. På torsdag skulle jag ändå vara ledig enligt schema. 6 pass kvar att lösa, varav 3 eller 4 dygnspass. Hon krävde hur som helst ett läkarintyg för att jag ska få igenom en hel sjukskrivning och sa att jag skulle ringa min hälsocentral omedelbart och prata med en läkare där sedan la vi på och jag ringde till hälsocentralen. Hon som svarade där kunde inte få fram mina journalanteckningar från förlossningen ens en gång (de har tydligen olika system) så hon bad mig kontakta förlossningen i fråga, vilket jag då gjorde och spydde ur mig allt vad jag kände ang hur jag blev bemött av läkaren i lördags. Hon lät rätt tjurig och sa att ?ja men sammandragningar kan man ju ha?, varpå jag krävde att få prata med en läkare. Någon skulle ringa upp under dagen, nu är klockan 3 och ingen har ringt ännu så antar att det är många inne på förlossningen med högre prioritet - hoppas verkligen någon får tid att ringa idag!

    Jag kollade förresten upp ang graviditetspenning men det tar runt 30 dagar för sånt att gå igenom och då är mitt vikariat redan slut och jag börjar med mina studier igen i slutet av augusti och det är väldigt lugnt. Då sitter jag bara still hemma och pluggar vilket säkert går utmärkt som både gravid och nybliven förälder.

    Uppdatering angående mitt tillstånd idag är att magen värker på och dessutom har blivit väldigt öm. Det är smärtsamt när han rör sig och när han sparkar, och främst är det ömt och smärtar neråt venusberget. Det känns som att hela livmodern är blåslagen, vilket säkert är vanligt i och med att han växer så mycket nu och är så jäkla aktiv! Han rör sig i stort sätt hela tiden, vilket känns lite läskigt då han inte varit såhär aktiv innan. Ryggen värker också och jag har haft massa sammandragningar som har ändrat karaktär, dom gör ont på ett annat sätt än vad dom gjort tidigare men dom är fortfarande hanterbara och oregelbundna. Jag är jätteseg i mina rörelser och får nu sammandragningar bara jag står upp. När jag kissade för nån timme sedan så fick jag någon snorliknande slemklump på pappret, en väldigt liten klump som motsvarade en ärtas storlek, och jag hade väldigt svårt att bedöma om det var en del av slemproppen eller bara en jäkligt äcklig och slemmig flytning. De senaste dagarna har dom ju runnit som fil ur mig. Jag vet inte om det är jag som är mjäkig och väldigt gnällig eller om graviditeten blir såhär mot slutet? Folk pratar ju om foglossning som gör det svårt att röra sig, dålig sömn och tryck neråt i slutet som gör dom helt galna på att vara gravida men det är sällan någon som skriver om smärta förrän värkarna drar igång, plus att jag är ju bara i v. 30 och inte alls nära beräknad födsel. Vet inte hur många som orkar läsa eller så men jag uppdaterar tråden lite då och då tills dess att han föds utifall det finns någon stackare som upplever samma symptom som mig och behöver få läsa om ett helt händelseförlopp för att själv kunna ta ställning!

  • Mon 22 Jul 2019 22:23
    #21
    ballerinakakaoreo skrev 2019-07-22 15:03:00 följande:

    Idag ringde jag till hon som har tagit över chefens arbete medan min chef är på semester, enligt henne kunde man inte under några som helst omständigheter flytta om i schema eller liknande så jag blir avskriven från kommande arbetspass, dvs 9 stycken. När jag däremot sa att pengar inte spelar någon roll utan att jag enbart prioriterar vår hälsa och att jag mer än gärna kan gå obetalt ledig så ändrade hon tonläge helt och det gick plötsligt jättebra att jag blir hemma idag, imorgon och onsdag. Obetalt. På torsdag skulle jag ändå vara ledig enligt schema. 6 pass kvar att lösa, varav 3 eller 4 dygnspass. Hon krävde hur som helst ett läkarintyg för att jag ska få igenom en hel sjukskrivning och sa att jag skulle ringa min hälsocentral omedelbart och prata med en läkare där sedan la vi på och jag ringde till hälsocentralen. Hon som svarade där kunde inte få fram mina journalanteckningar från förlossningen ens en gång (de har tydligen olika system) så hon bad mig kontakta förlossningen i fråga, vilket jag då gjorde och spydde ur mig allt vad jag kände ang hur jag blev bemött av läkaren i lördags. Hon lät rätt tjurig och sa att ?ja men sammandragningar kan man ju ha?, varpå jag krävde att få prata med en läkare. Någon skulle ringa upp under dagen, nu är klockan 3 och ingen har ringt ännu så antar att det är många inne på förlossningen med högre prioritet - hoppas verkligen någon får tid att ringa idag!

    Jag kollade förresten upp ang graviditetspenning men det tar runt 30 dagar för sånt att gå igenom och då är mitt vikariat redan slut och jag börjar med mina studier igen i slutet av augusti och det är väldigt lugnt. Då sitter jag bara still hemma och pluggar vilket säkert går utmärkt som både gravid och nybliven förälder.

    Uppdatering angående mitt tillstånd idag är att magen värker på och dessutom har blivit väldigt öm. Det är smärtsamt när han rör sig och när han sparkar, och främst är det ömt och smärtar neråt venusberget. Det känns som att hela livmodern är blåslagen, vilket säkert är vanligt i och med att han växer så mycket nu och är så jäkla aktiv! Han rör sig i stort sätt hela tiden, vilket känns lite läskigt då han inte varit såhär aktiv innan. Ryggen värker också och jag har haft massa sammandragningar som har ändrat karaktär, dom gör ont på ett annat sätt än vad dom gjort tidigare men dom är fortfarande hanterbara och oregelbundna. Jag är jätteseg i mina rörelser och får nu sammandragningar bara jag står upp. När jag kissade för nån timme sedan så fick jag någon snorliknande slemklump på pappret, en väldigt liten klump som motsvarade en ärtas storlek, och jag hade väldigt svårt att bedöma om det var en del av slemproppen eller bara en jäkligt äcklig och slemmig flytning. De senaste dagarna har dom ju runnit som fil ur mig. Jag vet inte om det är jag som är mjäkig och väldigt gnällig eller om graviditeten blir såhär mot slutet? Folk pratar ju om foglossning som gör det svårt att röra sig, dålig sömn och tryck neråt i slutet som gör dom helt galna på att vara gravida men det är sällan någon som skriver om smärta förrän värkarna drar igång, plus att jag är ju bara i v. 30 och inte alls nära beräknad födsel. Vet inte hur många som orkar läsa eller så men jag uppdaterar tråden lite då och då tills dess att han föds utifall det finns någon stackare som upplever samma symptom som mig och behöver få läsa om ett helt händelseförlopp för att själv kunna ta ställning!


    Vi är ju precis lika långt gångna vill jag minnas från oktobertråden, (Bf 2/10?) och även om jag också har sammandragningar ibland om jag rört mig mycket så är de inte alls smärtsamma och går över när jag vilar. Men jag tror inte det är helt ovanligt med smärtsamma sammandragningar i denna veckan, dock ska de ju gå över när man vilar! Tycker verkligen det låter som du behöver bli sjukskriven och som någon annan tycker jag du ska gå vägen via din vanliga barnmorska som känner till din historia! Lycka till nu! Och skulle du föda för tidigt så är ju v 30 ändå väldigt stabilt!
Svar på tråden Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?