• Bjära

    Hur mycket engångsplast använder du?

    Sitter och tittar på dokumentärserien "War on Plastic with Hugh and Anita" om just engångsplast. När de i avsnitt 2 tog upp våtservetter och att de i princip bara består av plast (de har mer eller mindre knappt något papper alls i sig), så tänkte jag på detta forum, där många nog tar till denna praktiska produkt vid blöjbyten osv. Och många gör nog även felet att de spolar ned dom i toaletten.

    Själv har jag plastbantat sedan jag föddes, de plastprodukter jag har är få, köper exempelvis bara kläder av naturmaterial och skor av läder. I serien tar de även upp just att textilier av plast (som akryl och polyester) förorenar inte bara vattenvägarna via tvätten, utan de förorenar även luften vi andas. Mina bindor är textila och maten i frysen är förpackad i glas eller rostfritt. Osv. 

    Så, är du restriktiv med ditt plastbruk, eller kör du på utan att reflektera över det?

  • Svar på tråden Hur mycket engångsplast använder du?
  • caveat emptor

    Jag "kör bara på". Har aldrig plastbantat och kommer högst troligt aldrig att göra det heller. Spolar inte ner våtservetter i toaletten dock.

  • Glinda från Oz

    Hur gör du med förpackningar? För där är det enorma mängder plast man kan inte ens köpa ett mjölkpaket. Egen påse till frukten kan man ju ta med men nästan allt annat säljs i plastförpackningar, bröd, pålägg, kött mm

  • Bjära
    Glinda från Oz skrev 2019-07-19 19:36:04 följande:

    Hur gör du med förpackningar? För där är det enorma mängder plast man kan inte ens köpa ett mjölkpaket. Egen påse till frukten kan man ju ta med men nästan allt annat säljs i plastförpackningar, bröd, pålägg, kött mm


    Jag bakar mitt bröd, mjölken köper jag från bonden, osten i ostdisken och har med en egen förpackning alternativt gör ost själv, köttet producerar jag delvis själv och köper från gårdsbutiker där jag har med egen förpackning. Jag brukar säga att man ska påbörja sin sopsortering redan i butiken. :)
  • Bjära
    caveat emptor skrev 2019-07-19 18:40:55 följande:

    Jag "kör bara på". Har aldrig plastbantat och kommer högst troligt aldrig att göra det heller. Spolar inte ner våtservetter i toaletten dock.


    Får jag fråga varför du bara kör på? :)
  • AniieeHär

    Komposterbara/ekologiska/spolbara våtservetter (använder inte så mycket våtservetter...)

    Återanvändbara sugrör (jag är barnsligt förtjust i sugrör)

    Använder aldrig plastglas, bestik osv.

    Försöker köpa komposterbar plast om jag behöver plast (ffa påsar till odjuren)

    Gillar inte "onaturliga" material i kläder och textilier utan köper linne, ull, bommul, läder. Stora undantaget är skorna. Vill helst ha skor med gore-tex. 

    Annars tänker jag väl inte så mycket på det egentligen. 

    Det där som Glinda tar upp om förpackningar; vissa affärer är vansinniga på gigantiska plastförpackningar som knappt är halvfulla. Ffa deras egna, fabrikspackade köttproduter. Stör mig något enormt på dem.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • caveat emptor
    Bjära skrev 2019-07-19 19:48:28 följande:

    Får jag fråga varför du bara kör på? :)


    Klart du får fråga :) Jag har inget mer genomtänkt svar än att jag helt enkelt inte bryr mig. Kan störa mig på förpackningar som har extremt mycket mer plast än nödvändigt (glödlampor till exempel) men det hindrar mig inte från att köpa produkten. Jag är ingen miljömedveten människa helt enkelt.
Svar på tråden Hur mycket engångsplast använder du?