• ivovanon

    Fråga om kubtest

    Hej!

    Gjorde kubtest i vecka 11+5 och fick 1 på 3109.

    Jag är 31 år, normal i vikten och röker inte. Enligt hon som gjorde ultraljudet såg allt bra ut på ultraljudet så borde varit blodprov som drog ner.

    Vet att 1/3000 räknas som bra men vore intressant att förstå vad som krävs för att få 1/20000? Känns ju väldigt lite med 3000 i jämförelse... någon som faktiskt vet vad blodproven innebär?

  • Svar på tråden Fråga om kubtest
  • MammaPolly

    Undrar också?

    Fick 1/10000 i v.12+2. Är 28 år, normalviktig och röker inte.

    Sen funderade vi på varför inte någonting från pappan tas med? Varför det bara hänger på mammans "hälsa"

  • Anonym (Funderar)
    MammaPolly skrev 2019-07-21 18:05:08 följande:

    Undrar också?

    Fick 1/10000 i v.12+2. Är 28 år, normalviktig och röker inte.

    Sen funderade vi på varför inte någonting från pappan tas med? Varför det bara hänger på mammans "hälsa"


    Modern bär barnet så man kanske ser mer hos modern.

    Men självklart är ju bådas hälsa viktigt.
  • ivovanon

    1/10000 är ju ännu bättre.. men 1/3000 är ju närmare 1/200 än 1/20000 så är väl därför man nojar

  • Anonym (Sannolikhet)

    Nu kan jag inte så mkt om kub testet men dom räknar på en sannolikhet, det är ju ingen garanti.

    I mitt län så får vi inte reda på siffror, om vi inte kräver det, just för att man inte ska haka upp sig på siffrorna. Här får vi veta låg risk / hög risk på de tre trisomier som man kollar efter.

    Sen finns de ju de kvinnor som får 1:20.000 och får barn med kromosomavvikelse ändå och det finns kvinnor som får 1:2 och får friska barn

Svar på tråden Fråga om kubtest